Citat:
Ursprungligen postat av
DipsMedSlips
Jag köper inte att man är 60 idag och inte är datorvan, skulle väl i och för sig vara om denne jobbat i industrin hela livet utan en tillstymmelse av dator på golvet.
Värsta exemplet var dock när en 45-åring chef för några år sen beklagade sig framför nyanställda med att han inte orkade med den nya tekniken. Min farsa är fan 67 och är haj på datorer.
Det skiljer sig enormt i den åldersgruppen. De som passade på att fixa datorer på 90 talet när de där subventionerade PC paketen kom genom jobben klarar nog av grundläggande datoranvändning helt okej. Men de som aldrig haft en dator hemma kommer aldrig lära sig i den åldern. Vi har åtskilliga av båda exemplen på mitt jobb, som är just ett industrijobb som du nämner...många är helt okej och jobbar effektivt och snabbt. (dessa passade på under boomen på 90 talet med de subventionerade datorerna man kunda köpa genom jobbet) Men de som aldrig tog chansen (och i vissa fall aldrig ens ägt dator) kommer ALDRIG komma ifatt. Det skiljer sig något oerhört i just den åldersgruppen.
Den subventionen ser jag som ett väldigt lyckat projekt. Det var då många av de som idag är i 60 års åldern och inte var datornördar fick upp ögonen och passade på med billiga PC paket. De som inte passade på har ofta än idag inte en hemdator utan kommer för evigt vara datoranalfabeter som kör pekfingervals och knappt kan göra ett samtal på en modern telefon. Utan den hade det varit ett rent heeeelvete idag när precis allt (även de mer "primitiva" grovindustrierna) styrs med hjälp av datorer.