2024-04-25, 14:52
Avslutad
Inte ditt ansvar eller problem överhuvudtaget.

Du har en fördel, sitt inne med den.

Det lönar sig aldrig att dela med sig för då gör du deras jobb åt dem.
Citera
2024-04-25, 16:52
Medlem
Har inte med ålder att göra, min farsa är 91 år gammal, började med dator för 20 år sedan, byggde ihop en dator åt honom på den tiden och sen haft laptops över åren, kan scanna med skrivaren, använda excel, word, mailen, beställa saker på nätet osv....men mycket tack vare jag lärt honom allt som behövs under årens lopp. Han till och med lagt upp saker att sälja på Tradera och hållt på...
Citera
2024-04-25, 16:57
Medlem
Oj oj vilja kollegor jag träffat på genom åren, på temat.

Exempel:
Kvinna i 60 års åldern, sjuksköterska på äldreboende. På min praktik, första terminen fick jag läsa hennes mail åt henne, dokumentera åt henne mm. För hon visste inte hur man gjorde.

Annars mer normala (eller inte) hjälpinsatser hit och dit.
Inte hightech alls men kan normala saker man behöver för att klara ett jobb.

För några år sen jobbade jag en längre tid med en kollega i 50 års åldern. HON visste knappt hur man sparade dokument etc. Och lyckades det hittade hon dem aldrig. Så mina arbetsdagar gick mkt ut på att hjälpa henne att leta dokument i datorn/på skrivbordet etc . Försökte lära henne mappar etc men nej.. icke.
Citera
2024-04-25, 17:07
Medlem
Yes... låter bekant. Jag har kollegor i 40-50 års åldern, som inte kan göra ett nytt dokument i Microsoft Word. Zoom är bara att glömma, varannan gång får de inte igång micen eller kameran och får be om hjälp. Dom hittar inte till våran arbetsmapp (Dom vet förmodligen inte ens att den existerar...)
Tror dom trollar.
Senast redigerad av Timmerstock 2024-04-25 kl. 17:09.
Citera
2024-04-29, 15:12
Medlem
Steff83s avatar
Men på riktigt...Finns det verkligen sådana personen kvar idag såvida man inte är 80+?
Att vara runt 60 och fullt frisk utan datorvana låter underligt.
Citera
2024-04-30, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timmerstock
Yes... låter bekant. Jag har kollegor i 40-50 års åldern, som inte kan göra ett nytt dokument i Microsoft Word. Zoom är bara att glömma, varannan gång får de inte igång micen eller kameran och får be om hjälp. Dom hittar inte till våran arbetsmapp (Dom vet förmodligen inte ens att den existerar...)
Tror dom trollar.

Haha, jag är 40 plus och har liknande problem med yngre kollegor. Finns det inte en app för något, funkar inte något de kopplar in i datorn omedelbart, om någon drivrutin behöver uppdateras, det blir pappersstop i skrivaren så blir det totalt stiltje. Plus att de inte lärt sig skriva ordentligt med tangentbord eller använda kortkommandon.
Citera
2024-04-30, 08:16
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Men på riktigt...Finns det verkligen sådana personen kvar idag såvida man inte är 80+?

Vissa vill av princip aldrig lära sig och då blir det som det blir.
Citera
2024-04-30, 09:19
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Vissa vill av princip aldrig lära sig och då blir det som det blir.
Det är nog lite som en del sagt innan att det har allt mindre med ålder att göra nu utan handlar mer om intresse.

Ironiskt nog så har utvecklandet tekniken med smartphones osv gjort folk sämre på datorer och använder det mindre i vardagen. Och detta gäller inte minst den yngre generationer.
Citera
2024-04-30, 10:56
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmerstock
Tror dom trollar.
Citat:
Ursprungligen postat av viruse
Haha, jag är 40 plus och har liknande problem med yngre kollegor. Finns det inte en app för något, funkar inte något de kopplar in i datorn omedelbart, om någon drivrutin behöver uppdateras, det blir pappersstop i skrivaren så blir det totalt stiltje. Plus att de inte lärt sig skriva ordentligt med tangentbord eller använda kortkommandon.
De som är födda typ 70-90 kan ofta datorer hyfsat bra. De som är äldre lärde sig sällan använda datorer ordentligt, de som är yngre är oftast uppfostrade på smartphones. Resultatet blir som ni säger, de klarar inte av något som kräver mer tankeverksamhet än att bara klicka på vad som ligger framför dem.
Citera
2024-04-30, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83

Vi håller på att skapa en generation med en ny sorts inkompetens. Dator och it undervisning finns inte ens med i skolplanen innan gymnasiet. De har ett ämne som kallas teknik men de verkar mest handla om teoretiska frågor kring teknik istället för praktiska kunskaper.
Citera
2024-04-30, 17:49
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Jag köper inte att man är 60 idag och inte är datorvan, skulle väl i och för sig vara om denne jobbat i industrin hela livet utan en tillstymmelse av dator på golvet.

Värsta exemplet var dock när en 45-åring chef för några år sen beklagade sig framför nyanställda med att han inte orkade med den nya tekniken. Min farsa är fan 67 och är haj på datorer.

Det skiljer sig enormt i den åldersgruppen. De som passade på att fixa datorer på 90 talet när de där subventionerade PC paketen kom genom jobben klarar nog av grundläggande datoranvändning helt okej. Men de som aldrig haft en dator hemma kommer aldrig lära sig i den åldern. Vi har åtskilliga av båda exemplen på mitt jobb, som är just ett industrijobb som du nämner...många är helt okej och jobbar effektivt och snabbt. (dessa passade på under boomen på 90 talet med de subventionerade datorerna man kunda köpa genom jobbet) Men de som aldrig tog chansen (och i vissa fall aldrig ens ägt dator) kommer ALDRIG komma ifatt. Det skiljer sig något oerhört i just den åldersgruppen.

Den subventionen ser jag som ett väldigt lyckat projekt. Det var då många av de som idag är i 60 års åldern och inte var datornördar fick upp ögonen och passade på med billiga PC paket. De som inte passade på har ofta än idag inte en hemdator utan kommer för evigt vara datoranalfabeter som kör pekfingervals och knappt kan göra ett samtal på en modern telefon. Utan den hade det varit ett rent heeeelvete idag när precis allt (även de mer "primitiva" grovindustrierna) styrs med hjälp av datorer.
Senast redigerad av KaninHitler 2024-04-30 kl. 18:05.
Citera
2024-04-30, 19:36
Medlem
(Kan vara ett ämne värt en egen tråd kanske, men...)

Är arbetsgivare och har under de senaste 10 åren märkt att ungdomar har större problem med, inte bara dator/tangentbord utan även konsekvenstänk/lojalitet/prioritering… och kanske även andra grundläggande saker som svenska språket (menar även etniska svenskar).

”Vi måste flytta fram mötet för jag kan inte på onsdag”. OK. Torsdag då? ”Näe tisdag”… öh va? För dem betyder ”Flytta fram” att tidigarelägga, för oss andra betyder det senarelägga. Helt otroligt att detta kan uppkomma egentligen. (’De’ och ’dem’ i terminologin ska vi inte ens tala om)

Har haft ungdomar som skrivit i sin ansökan att de behärskar Office utan problem, och när verkligheten framträder och kritiken kommer så säger de att ”så skriver väl alla, och inte trodde jag att det betydde att man skulle kunna jevla WORD och fucking teckensnitt”

I min bransch händer det dessutom ofta att de ringer sig och inte kan komma och jobba med kort varsel. Bara sådär. Nån timme innan deras pass börjar (eller ibland senare). Kul. Sånt hände väldigt sällan för 20 år sen.

Jag anställer hellre en 60+ än en 20-åring just pga dessa saker.

Tycker det är så synd att det blivit såhär. Förstår att att resultaten rasat i PISA-undersökningarna, märks väldigt väl hos oss i arbetslivet. Antar att samhället prioriterar andra ”värden” nuförtiden, men är ändå lite orolig…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in