2024-04-24, 17:14
Medlem
Svavelbryggas avatar
Jag jobbar huvudsakligen tillsammans med äldre kvinnor. Jag gillar dem och de gillar mig och vi har i allmänhet god stämning på jobbet. Tyvärr är det så att vår grupp är något mindre effektiv än den borde och chefen letar anledningar och förslag till förbättringar. Ibland gör han själv diverse förändringar som han tror ska hjälpa men inte gör det.

Jag blir nämligen allt säkrare på att huvudskälet att vi är långsamma är att mina äldre kollegor, dvs nästan alla, är så där långsamma med datorer som gamlingar utan datavana är. Typ "Ojojoj var tog muspekaren vägen?!". De gör inte fel eller så, men det tar avsevärt längre tid än det skulle göra för någon som använt dator till nytta och nöje sen barnsben. Somliga saker handlar bokstavligen bara om att markera och klicka saker fort, så nån tonåring som spelat för mycket LoL säkert skulle fixa dem på minuter. Jag märker också att gamlingarna blir stressade av att göra de här grejerna, eftersom de har mindre tid till att göra annat, som de dessutom gör bra.

Så jag föreslog lite stillsamt till chefen att kanske de ska slippa göra det. Han är inte positiv eftersom han tycker (korrekt) att vi blir sårbara om inte alla kan allt. Och man kan väl argumentera för att de kanske kan lära sig, men samtidigt, om man är runt 60 och inte är snabb på grundläggande datoranvändning så tror jag inte man hinner bli det innan pensionen heller.

Hur föreslår jag det här diplomatiskt till mina kollegor utan att de blir skitarga? Jag tror inte de inser att de är så jävla långsamma för när vi pratar om det säger de bara att de där sakerna är jobbiga och tar tid, inte att de tar tid för DEM. De måste ju märka att andra klarar det som en bisak liksom, men det verkar inte så. Är det åldersdiskriminering eller nåt att säga nej tyvärr du får inte göra den här arbetsuppgiften för du är för dålig? Det är ju det som det handlar om, även om de nog vore tacksamma att slippa.
Citera
2024-04-24, 18:01
Medlem
Storstark68s avatar
Jag har haft äldre kollegor som vägrat använda dator men deltagit i företagets it-utbildningar. Tyckte synd om dom som var jäkligt duktiga när de slapp datoranvändning. Men helt ärligt borde dessa personer erbjudas tidigare pension eftersom de inte funkar i dagens it-värld. Eller omplaceras vilket kan vara bra för vissa betongskallar.
Citera
2024-04-24, 19:44
Avslutad
Jag köper inte att man är 60 idag och inte är datorvan, skulle väl i och för sig vara om denne jobbat i industrin hela livet utan en tillstymmelse av dator på golvet.

Värsta exemplet var dock när en 45-åring chef för några år sen beklagade sig framför nyanställda med att han inte orkade med den nya tekniken. Min farsa är fan 67 och är haj på datorer.
Citera
2024-04-24, 19:49
Medlem
Finns inga såna kvar idag. Dom försvann för många år sedan. Idag kan alla västerlänningar använda en dator.
Citera
2024-04-24, 20:00
Medlem
Dishys avatar
Jag har en kollega som är ca 55 år och aldrig använt sin dator. Dvs aldrig skickat ett mail. Jobbar i en verkstad. Vill hon något ringer hon. Är lite speciell men fullt fungerande.
Citera
2024-04-24, 20:04
Medlem
nattloeperskas avatar
har kollegor runt 30 som är likadana så osäker på om det är en åldersfråga. tänker folk som är 60 borde ju rimligtvis haft många år i arbete med datorer. anyway - själv hade jag nog frågat dem typ om de skulle känna att deras effektivitet ökat genom att slippa de uppgifter som de upplever omständliga - om det nu är en rimlig grej att ta bort dem och lägga på någon annan (antar det leder till att man får ta någon annan uppgift?)
Citera
2024-04-24, 20:36
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Jag har en kollega som är ca 55 år och aldrig använt sin dator. Dvs aldrig skickat ett mail. Jobbar i en verkstad. Vill hon något ringer hon. Är lite speciell men fullt fungerande.

Jo det är ju grejen. De är inte dåliga på sina jobb, de är specifikt dåliga på att göra saker där hastighet med musen är det viktiga.
Citera
2024-04-24, 20:40
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattloeperska
har kollegor runt 30 som är likadana så osäker på om det är en åldersfråga. tänker folk som är 60 borde ju rimligtvis haft många år i arbete med datorer. anyway - själv hade jag nog frågat dem typ om de skulle känna att deras effektivitet ökat genom att slippa de uppgifter som de upplever omständliga - om det nu är en rimlig grej att ta bort dem och lägga på någon annan (antar det leder till att man får ta någon annan uppgift?)

Jag tänker det är skillnad på arbete och vara bekväm med? De kan ju göra grejerna, det tar bara för lång tid.

Och ja, nån måste ju göra det. Grejen är att det är saker jag eller nån ungdom kan fixa som bisak och sen fortsätta med sina vanliga uppgifter. Måste bara få det att inte låta som en förolämpning, och få chefen att släppa att alla ska kunna allt.
Citera
2024-04-24, 20:49
Medlem
Dishys avatar
Kan ju också vara att de knäckt koden till ett bekvämt arbetsliv, de vill helt enkelt inte utan vill ta det lugnt och skyller på ojoj muspekaren är på vift. Förmodligen är det vi som är idioterna.
Citera
2024-04-24, 21:30
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag skulle just svara läsvärt, men ... nu blev det tok #" _7 ¿
Citera
2024-04-24, 22:01
Medlem
sommarlovs avatar
Tycker inte det har så mycket med ålder att göra, bara intresse.
Det finns faktiskt folk som hellre ringer och beställer varor och tjänster, än att maila och fyller i webbformulär.

Tänk också på alla invandrare som knappt kan läsa, vänta bara på den stora smällen, när de måste börja jobba och inte ens kan tolka en gatuadress eller starta en dator!
Citera
2024-04-24, 23:12
Medlem
Blir annars förvånad över hur unga människor ofta är rätt handfallna när det kommer till de programvaror som brukar dominera en arbetsplats. Office-paketet och diverse administrativa verktyg som kanske inte är nån UX-mässig fröjd. Kidsen har suttit och tryckt på fruktsymboler sen de hade napp i mun men är rätt clueless när det kommer till gränssnitt som består av fler än tre intuitiva funktioner. Där man inte klickar på en ikon, drar en grej på skärmen, svajpar fram en pryl, scrollar fram till nästa. Öh, vadå spara? Öppna en fil? I en mapp? Som man ska bläddra fram till? Via en av 20 menyer? Här har ju Berit, 60, ofta ett försprång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in