2024-04-25, 00:24
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Blir annars förvånad över hur unga människor ofta är rätt handfallna när det kommer till de programvaror som brukar dominera en arbetsplats. Office-paketet och diverse administrativa verktyg som kanske inte är nån UX-mässig fröjd. Kidsen har suttit och tryckt på fruktsymboler sen de hade napp i mun men är rätt clueless när det kommer till gränssnitt som består av fler än tre intuitiva funktioner. Där man inte klickar på en ikon, drar en grej på skärmen, svajpar fram en pryl, scrollar fram till nästa. Öh, vadå spara? Öppna en fil? I en mapp? Som man ska bläddra fram till? Via en av 20 menyer? Här har ju Berit, 60, ofta ett försprång.

Jävlar detta är nog sant. Här har jag tjatat om att vi måste anställa fler unga men det är nog ett snävt intervall som gäller.
Citera
2024-04-25, 06:06
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Jag jobbar huvudsakligen tillsammans med äldre kvinnor. Jag gillar dem och de gillar mig och vi har i allmänhet god stämning på jobbet. Tyvärr är det så att vår grupp är något mindre effektiv än den borde och chefen letar anledningar och förslag till förbättringar. Ibland gör han själv diverse förändringar som han tror ska hjälpa men inte gör det.

Jag blir nämligen allt säkrare på att huvudskälet att vi är långsamma är att mina äldre kollegor, dvs nästan alla, är så där långsamma med datorer som gamlingar utan datavana är. Typ "Ojojoj var tog muspekaren vägen?!". De gör inte fel eller så, men det tar avsevärt längre tid än det skulle göra för någon som använt dator till nytta och nöje sen barnsben. Somliga saker handlar bokstavligen bara om att markera och klicka saker fort, så nån tonåring som spelat för mycket LoL säkert skulle fixa dem på minuter. Jag märker också att gamlingarna blir stressade av att göra de här grejerna, eftersom de har mindre tid till att göra annat, som de dessutom gör bra.

Så jag föreslog lite stillsamt till chefen att kanske de ska slippa göra det. Han är inte positiv eftersom han tycker (korrekt) att vi blir sårbara om inte alla kan allt. Och man kan väl argumentera för att de kanske kan lära sig, men samtidigt, om man är runt 60 och inte är snabb på grundläggande datoranvändning så tror jag inte man hinner bli det innan pensionen heller.

Hur föreslår jag det här diplomatiskt till mina kollegor utan att de blir skitarga? Jag tror inte de inser att de är så jävla långsamma för när vi pratar om det säger de bara att de där sakerna är jobbiga och tar tid, inte att de tar tid för DEM. De måste ju märka att andra klarar det som en bisak liksom, men det verkar inte så. Är det åldersdiskriminering eller nåt att säga nej tyvärr du får inte göra den här arbetsuppgiften för du är för dålig? Det är ju det som det handlar om, även om de nog vore tacksamma att slippa.

Hur många är ni?
Man kan ju dela upp gruppen så att hälften kan en del och andra hälften kan andra delen.
Är man över 10 st så är man inte så sårbar, även om man delat upp kompetensen.
Citera
2024-04-25, 06:37
Medlem
leprasjuklings avatar
Sedan smarttelefonens ankomst lär sig den senaste generationen inte datoranvändning.

De har heller ingen riktig datorundervisning i vare sig grundskola eller i gymnasiet.

Många födda från slutet av 90-talet och framåt är mycket datorovana.
Men handlar jobbet om extremrutinsaker som bara kräver att man klickar så snabbt som möjligt kan förstås ungdomar läras upp att vara snabba.
Alla med viss rutin vet också att sitta och försöka klicka så snabbt som möjligt ofrånkomligt leder till arbetsskador, 40+:are med enkla arbetsuppgifter och där vidhängande lön låter inte arbetet gå ut över hälsan.
Citera
2024-04-25, 08:07
Medlem
Jag har inga råd men har samma sak på mitt jobb. Det är en arbetsplats där datorer använts dagligen i allas arbete sedan 30 år tillbaka. Vissa av damerna som arbetar här har gjort det i lika lång tid, likförbannat kan de knappt använda en dator. Det mest grundläggande lyckas de knappt med. Men att använda mobilen och alla dess funktioner funkar fint. För dem handlar det nog om en inbyggd ovilja att vilja lära sig något om datorer pga totalt ointresse. De får hållas antar jag, snart dags för pension för dem.
Citera
2024-04-25, 08:48
Medlem
Jiiimboohs avatar
Det måste vara ett övergående problem att folk på arbetsplatser är datorvana p g a hög ålder. De som blir 60 i år fyllde 30 under 1994. För er som inte var med då så användes datorer på 90-talet, men inte smartphones.

En del här i tråden skriver att yngre ofta är mer ovana vid traditionella datorer och datorprogram. Har inte sett det själv, men kan mycket väl vara sant. Yngre, som inte är gamers, sitter ju mest vid telefonen och tittar på TikTok-videor eller använder Snapchat. På ett sätt är de väldigt datorvana eftersom moderna telefoner är små, tunna datorer med ringfunktion, men de är inte (nödvändigtvis) vana vid vanliga datorer som används på ett kontor.
Citera
2024-04-25, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
De som blir 60 i år fyllde 30 under 1994. För er som inte var med då så användes datorer på 90-talet, men inte smartphones.
Jag är 60+, och har fyrtio års datorvana.

Men det händer att någon ung kollega kommer fram och vill hjälpa till, när jag sitter en minut och funderar över en formulering, och tror att jag inte vet hur jag ska använda våra extremt lättanvända system i Windowsmiljö.

-Jaha, ska man trycka på "skicka" när man ska skicka. Fiffigt, säger jag och pekar på skärmen med pekfingret.
Citera
2024-04-25, 09:24
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Dagens 60-åringar var 30 när alla kontor införde datorer.

Jag ser dagens unga som ett större problem ute på arbetsplatserna vad gäller bristande kunskap om basala kontorsprogram. De vet inte ens hur man sparar en fil och sen kan hitta den igen etc. De vet inte hur Word funkar osv.
Citera
2024-04-25, 10:07
Medlem
talcsofts avatar
Jag har själv suttit mycket vid datorn i ung ålder, spelat Wow, Lol, haft konto på Steam, m.m.

Damerna på jobbet över 50-snåret tappar hakan för att jag är så "snabb på datorn". Får varje vecka hjälpa dom med att skriva ut en fil, scanna ett dokument i skrivaren och spara det på datorn, skapa ett tomt word-dokument. Öppna flikar i webbläsaren. Genvägar som ctrl+a, ctrl+t / ctrl+w. Totalt normala saker som de borde kunna vid det här laget. Vi pratar inte om att ta fram statistik i Excel.

Värst var under pandemin, en tant 60+ kunde sent in i 2022 fortfarande inte hantera Microsoft Teams, som att slå på kameran eller stänga av och på mikrofon.

Det är nog en kombination av bristande intresse och "jag går "snart" i pension ändå."
Citera
2024-04-25, 12:48
Medlem
Jag tycker det är värre med damer som tar hem sin laptop och låter Filip 10 år ladda ner
spel och få med sej virus/trojaner som sedan infekterar nätverket när hon kopplar upp se på
nätverket på kontoret. Värre för 10 år sedan men förekommer fortfarande.
Citera
2024-04-25, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talcsoft
Damerna på jobbet över 50-snåret tappar hakan för att jag är så "snabb på datorn". Får varje vecka hjälpa dom med att skriva ut en fil, scanna ett dokument i skrivaren och spara det på datorn, skapa ett tomt word-dokument. Öppna flikar i webbläsaren. Genvägar som ctrl+a, ctrl+t / ctrl+w. Totalt normala saker som de borde kunna vid det här laget. Vi pratar inte om att ta fram statistik i Excel.

Smart ju att låta någon annan göra jobbet. Inga-Britt got it all figured out.
Citera
2024-04-25, 14:11
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Jag köper inte att man är 60 idag och inte är datorvan, skulle väl i och för sig vara om denne jobbat i industrin hela livet utan en tillstymmelse av dator på golvet.

Värsta exemplet var dock när en 45-åring chef för några år sen beklagade sig framför nyanställda med att han inte orkade med den nya tekniken. Min farsa är fan 67 och är haj på datorer.

Håller med. Detta berörde 60-åringar i slutet av 90-talet/början av 00-talet. De är sedan mycket länge pensionerade eller rentav framlidna. Med det sagt, finns det fortfarande äldre och yngre, vilka inte har haft datorredskapet som ett särintresse, och således alltid kommer att vara långsammare än oss andra. Det har således inte längre med åldern att göra.

/AI
Citera
2024-04-25, 14:45
Medlem
Är du anställd jämlikt dina kollegor? Om ja, rätta dig i ledet och säg ingenting till kollegorna och låt cheferna styra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in