Citat:
Ursprungligen postat av
Haltochkorkad
Nu är det ju faktiskt exportindustrin som ens gör att vi har tomater och kläder i Sverige.
Själv är jag ingenjör i utlandet. Men vill inte att min kapitalskatt går till nöjen för latmaskar. Jag tar emot 0 svenska skattekronor utan pytsar bara in till ert sjuka land.
Varför ska man betala för kultur ingen vill ha? Skulle folk vilja ha den, så skulle operan vara ett bolag som ger avkastning.
Varför är opera bättre än rallybanor och horhus byggda i 1600-tals stil? Subventionera kokain och bensin så folk kan ha kul.
Vad fan får jag för pengarna?
Vet ej varifrån du har fått den uppfattningen att ”ingen” vill ha den här sortens kultur?
Det är nästan omöjligt att få tag i biljetter ifall man inte har inside information i förväg och ”hänger på handtaget” när biljetterna släpps.
Samma sak med balettföreställningar. Några enstaka biljetter att köpa på alla vårens Svansjö-föreställningar.
Om nu Danmark, Finland och Norge ”har råd” med finkultur ska Sverige med sitt extremt låga statsskuld inte ha det?
Jag önskar dock att det i Sverige existerade finkulturälskande filantroper som kunde tänka sig att donera några miljarder gör den goda sakens skull. Precis vad som hände i Köpenhamn när man byggde det nya operahuset i början av 2000-talet gör den nätta summan av 5,4miljarder. Dock var donationen avdragsgill - men ändå..
Jag önskar att Anders Wiklöf - ”Ålands kung” och mångmiljardär skulle läsa här och riva sitt testamente och istället göra en god gärning för finkulturen som har ändå älskar.
Inte bröstarvingar och 75 bast. Kom igen Anders..