2024-04-23, 02:40
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Var tvungen och kolla om jag hade haft vanföreställningar igen ...

https://sverigesradio.se/artikel/sagan-om-ringen-blir-opera-sex-hela-kvallar-kravs

Herre Jävlar!!!!
Mea Culpa…

Wagner roterar i graven!
Citera
2024-04-23, 02:42
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ifb
Den bör definitivt renoveras, pinsamt att inte kunna leverera ett riktigt operahus i huvudstaden.

Varför ska vi i resten av Sverige bry sig om att huvudstaden ska ha ett operahus? Det kan ni betala i kommunen.
Citera
2024-04-23, 02:45
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Den skulle kosta så mycket att verksamheten skulle få upphöra, för det inte skulle finnas tillräckligt många som både vill och kan betala det priset. Just därför behövs det sponsring.

Just därför behövs ingen sponsring. 3 miljarder för ett operahus i Stockholm, det ska inte hela riket betala.
Citera
2024-04-23, 02:48
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Varför upprepar du att ingen går på föreställningar som bevisligen är fullsatta? Tror du att en lögn blir sanning om man upprepar den?

Finkulturen hör tillvårat europeiska arv. Oroa dig inte, du kommer ändå ha råd med nästa tjackfix, det handlar om några kronor per år för en medborgare. Ett litet pris att betala för att detta land ska ha något att stoltsera med kvar.

Stockholmare eller svenskar är knappt europeer. Inget arv försvinner om stockholmarna inte har något operahus att gå till. Låt de rika 08rna betala själva.
Citera
2024-04-23, 02:50
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musikalg
Det är dock faktiskt på gång, och kommer verkar hamna i samma liga tidsmässigt som Nibelungens ring!
https://www.svt.se/kultur/sagan-om-ringen-blir-opera-15-timmar-lang

Som parantes verkar det inte varit så svårt att göra Wagner förbannad!

Detta är fullständigt sinnessjukt…
Jag har sett hela ringen över 4 dagar (vill jag minnas det var) på The Met i NYC (Kirov aka Mariinskijteatern) där NYT ville intervjua mig för jag var den som hade rest längst för att se hela ringen i en special föreställning. Det var JÄVLIGT dyra biljetter kan jag avslöja.
Det får bli Bayreuth nästa gång…

Det är för mig helt obegripligt att någon vill sitta igenom en nyskriven opera om 'Sagan om Ringen'. Jag har uppriktigt sagt inte hört en nyskriven opera värd att ens gå gratis på som är skriven de senaste 80 åren. Kommer bli ett fiasko

Det var kämpigt nog att lyssna på Wagner 4 timmar om dagen 4 dagar i sträck.
Citera
2024-04-23, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haltochkorkad
Nu är det ju faktiskt exportindustrin som ens gör att vi har tomater och kläder i Sverige.

Själv är jag ingenjör i utlandet. Men vill inte att min kapitalskatt går till nöjen för latmaskar. Jag tar emot 0 svenska skattekronor utan pytsar bara in till ert sjuka land.

Varför ska man betala för kultur ingen vill ha? Skulle folk vilja ha den, så skulle operan vara ett bolag som ger avkastning.

Varför är opera bättre än rallybanor och horhus byggda i 1600-tals stil? Subventionera kokain och bensin så folk kan ha kul.

Vad fan får jag för pengarna?

Vet ej varifrån du har fått den uppfattningen att ”ingen” vill ha den här sortens kultur?

Det är nästan omöjligt att få tag i biljetter ifall man inte har inside information i förväg och ”hänger på handtaget” när biljetterna släpps.

Samma sak med balettföreställningar. Några enstaka biljetter att köpa på alla vårens Svansjö-föreställningar.

Om nu Danmark, Finland och Norge ”har råd” med finkultur ska Sverige med sitt extremt låga statsskuld inte ha det?

Jag önskar dock att det i Sverige existerade finkulturälskande filantroper som kunde tänka sig att donera några miljarder gör den goda sakens skull. Precis vad som hände i Köpenhamn när man byggde det nya operahuset i början av 2000-talet gör den nätta summan av 5,4miljarder. Dock var donationen avdragsgill - men ändå..

Jag önskar att Anders Wiklöf - ”Ålands kung” och mångmiljardär skulle läsa här och riva sitt testamente och istället göra en god gärning för finkulturen som har ändå älskar.

Inte bröstarvingar och 75 bast. Kom igen Anders..
Citera
2024-04-23, 02:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Just därför behövs ingen sponsring. 3 miljarder för ett operahus i Stockholm, det ska inte hela riket betala.

Om det inte sker någon sponsring av smalare och utsöktare konstformer, så kommer ju dom att dö ut. Och det enda som kommer att finnas att tillgå, är Familjen Wahlgren och liknande. Vill vi det..?
Senast redigerad av Merwinna 2024-04-23 kl. 03:05.
Citera
2024-04-23, 03:08
Medlem
bithaxs avatar
Det råder ju ingen brist på arenor i övrigt i Stockholm.
Jag vet inte vilka som går på Opera, jag har aldrig gått dit i alla fall.

Är det inte så att de saltar sånna här projekt, och så går 10% till konton på Kayman öarna?
Senast redigerad av bithax 2024-04-23 kl. 03:11.
Citera
2024-04-23, 03:15
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om det inte sker någon sponsring av smalare och utsöktare konstformer, så kommer ju dom att dö ut. Och det enda som kommer att finnas att tillgå, är Familjen Wahlgren och liknande. Vill vi det..?

Jag tycker inte miljarder ska spenderas i Stockholm för ett operahus. Jag personligen kommer aldrig besöka Stockholm, inte någon jag känner heller. Vill ni ha ett operahus i Stockholm så får Stockholm betala för det. Ser inget kulturellt värde i att lägga miljarder på det. Sverige är liksom i utkanten av Europa, ingen opera av kulturellt värde skapas i Sverige eller Stockholm. De flesta av de statliga museerna i Stockholms borde läggas ner eller flyttas till andra delar av landet. Bortkastade pengar.
Citera
2024-04-23, 03:29
Medlem
Även om jag personligen inte är något större fan av opera anser jag att en respektabel europeisk huvudstad bör ha ett värdigt operahus!
Citera
2024-04-23, 04:30
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Även om jag personligen inte är något större fan av opera anser jag att en respektabel europeisk huvudstad bör ha ett värdigt operahus!

Stockholm har spenderat lika mycket på bussterminalen i Slussen som Sydney spenderade på sitt oprahus, omräknat i dagens penningvärde. Och det kommer förmodligen bli mer. Så det handlar om prioriteringar bara. Vi kunde haft världens finaste oprahus.

Källa:
https://www.svd.se/a/RGWQ5x/bussterminalen-vid-slussen-lika-dyrt-som-sydneys-operahus
Citera
2024-04-23, 05:25
Medlem
Lifestealers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
För om man skulle finansiera öl, stora bilar, horor och kokain skulle samhället gå under

jag tror samhället hade mått dunderbra passar det inte kan du ju alltid flytta till nåt niggerland och försöka leva ditt patetiska liv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in