2024-04-22, 23:05
Medlem
Opera är häftigt. Men jag undrar vad en biljett skulle kosta om staten hade noll inblandning?
Citera
2024-04-22, 23:14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Har själv aldrig varit på operan och inte heller intresserad av att se en opera.

Då byggnaden är väldigt vacker så är den ändå värd att bevara även om dryga 3 miljarder är jävligt mycke pengar och frågan är vad den egentliga slutsumman landar på då det sällan går att hålla budgeten i dessa projekt.
Det skulle kosta 6 miljarder att bygga nytt och jag gissar att renoveringen kommer sluta på minst 4,5 miljarder innan det är färdigt. Även budgeten för en nybyggd hade säkerligen gått upp innan den står färdig.
Att behöva stänga under fem år känns också väldigt jobbigt får man väl säga.
Citera
2024-04-22, 23:18
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haltochkorkad
Varför ska kulturfjantarna få tillverka "kultur" ingen är beredd att betala av sina egna pengar för att nyttja. I alla andra branscher så måste man ha ett kundunderlag för att gå runt. Men det gäller inte för det vissa anser vara kultur.

Förklara varför en industriarbetare i Västervik eller Arjeplog ska betala för finkultur i huvudstaden som dom inte kommer se på ens på plansch.

Min kultur är öl, kokain, stora bilar, resor till Medelhavet och horor. Varför subventioneras inte det också?

Men snälla rara lilla bonddräng, det är inte Västervik eller Arjeplog som drar in skatten i det här landet, och ger till vår fina kungliga huvudstaden.

Det är tvärtom, vi ger lite allmosor till er bönder så ni har råd med fulkultur, öl och flintastek på fredagar.
Citera
2024-04-22, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Men snälla rara lilla bonddräng, det är inte Västervik eller Arjeplog som drar in skatten i det här landet, och ger till vår fina kungliga huvudstaden.

Det är tvärtom, vi ger lite allmosor till er bönder så ni har råd med fulkultur, öl och flintastek på fredagar.

Nu är det ju faktiskt exportindustrin som ens gör att vi har tomater och kläder i Sverige.

Själv är jag ingenjör i utlandet. Men vill inte att min kapitalskatt går till nöjen för latmaskar. Jag tar emot 0 svenska skattekronor utan pytsar bara in till ert sjuka land.

Varför ska man betala för kultur ingen vill ha? Skulle folk vilja ha den, så skulle operan vara ett bolag som ger avkastning.

Varför är opera bättre än rallybanor och horhus byggda i 1600-tals stil? Subventionera kokain och bensin så folk kan ha kul.

Vad fan får jag för pengarna?
Senast redigerad av Haltochkorkad 2024-04-22 kl. 23:41.
Citera
2024-04-22, 23:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Varför ska kulturfjantarna få tillverka "kultur" ingen är beredd att betala av sina egna pengar för att nyttja. I alla andra branscher så måste man ha ett kundunderlag för att gå runt. Men det gäller inte för det vissa anser vara kultur.

Förklara varför en industriarbetare i Västervik eller Arjeplog ska betala för finkultur i huvudstaden som dom inte kommer se på ens på plansch.

Min kultur är öl, kokain, stora bilar, resor till Medelhavet och horor. Varför subventioneras inte det också?

Kanske för att det ska kunna växa upp nya människor, som inte har /enbart/ öl, kokain, stora bilar, resor till medelhavet och horor som livsinnehåll..? Det måste få finnas operor och operasångare och operamusik, för att opera när det är som bäst känns nästan...transcendentalt. Det blir en bro till en annan värld, som inget annat kan bli (ja ni som använder droger kanske kan uppleva DET på det sättet, vad vet jag, men i så fall är det inte hälsosamt). Opera - fortfarande när den är som bäst - lyfter själen, får en att känna att det kanske finns någon högre mening ändå...

Med detta sagt, så sätts alldeles för många usla och konstiga operaföreställningar upp idag, där målet snarare verkar vara att förstöra allt det vackra och upphöjda... Och vidare låter 3,1 miljarder (ska det verkligen inte vara mlljoner? ) som en helt osannolik summa. Borde gå att göra något åt denna byggnad utan att lägga ut ett så astronomiskt belopp.
Citera
2024-04-22, 23:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulligullankoko
Opera är häftigt. Men jag undrar vad en biljett skulle kosta om staten hade noll inblandning?

Den skulle kosta så mycket att verksamheten skulle få upphöra, för det inte skulle finnas tillräckligt många som både vill och kan betala det priset. Just därför behövs det sponsring.
Citera
2024-04-22, 23:42
Medlem
folkgemenskaps avatar
Det där kommer kosta minst det dubbla om vi har tur.

För var dag som passerar utan att vi ställt fram giljotinerna så är vi medskyldiga.
Citera
2024-04-22, 23:56
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Tja, opera är väl något av den mest traditionella västerländska kulturen som finns... så känns lite konstigt om konservativa Sverigevänner inte vill bekosta ett operahus i gammal Gustaviansk stil...

Eller tycker SD och deras konservativa anhängare att vi istället ska riva operahuset och bygga ett kebabhak med anslutande basketbollplan istället?

Om operahuset rivs kan jag lova att det blir ett kebabhak eller en basketbollplan eller både ock på stället!
Citera
2024-04-23, 00:18
Medlem
Citat:

Nu handlar det ju om renoveringen av Kungliga operan. Finns det några fler historiska byggnader du vill se förfalla?
Citera
2024-04-23, 00:35
Avslutad
Jesus Kristus, 3 miljarder. Sen slutar det alltid på MINST det dubbla och kommer ta 10år att genomföra. Vansinnet tar aldrig slut. Som en lång mardröm det inte går att vakna från.
Senast redigerad av Juristen08 2024-04-23 kl. 00:39.
Citera
2024-04-23, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Tja, opera är väl något av den mest traditionella västerländska kulturen som finns... så känns lite konstigt om konservativa Sverigevänner inte vill bekosta ett operahus i gammal Gustaviansk stil...

Eller tycker SD och deras konservativa anhängare att vi istället ska riva operahuset och bygga ett kebabhak med anslutande basketbollplan istället?

Om operahuset rivs kan jag lova att det blir ett kebabhak eller en basketbollplan eller både ock på stället!

Ja det är problematiskt med Sverigevännerna. Stödja latmaskar av alla slag, jävla bidragsparti. Kulturfjantar ska vara arbetslösa om dom inte kan försörja sig på sitt arbete.

Som folk i närande sektor gör.

Gör bostäder av huset.
Citera
2024-04-23, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Jesus Kristus, 3 miljarder. Sen slutar det alltid på MINST det dubbla och kommer ta 10år att genomföra. Vansinnet tar aldrig slut. Som en lång mardröm det inte går att vakna från.

Som jämförelse kostade Öresundsbron mindre än 40 miljarder och då är den ändå 1,6mil lång

8km går på bro och 4km i tunnel.

Här pratar vi om en enda byggnad!

Okay 300 miljoner hade jag förstått det tar en stund att peta på bladguld på en jättelik fallos eller vad man nu ska ha men typ 4 miljarder? Vi pratar alltså om flera tusen årsarbeten?!?!

Ska de bygga bodens fästning av tändstickor i 1:1 skala eller vad har galningarna tänkt, ska de plocka ner allt i atomer?!?

Får väl finnas nån jävla måtta på slöseriet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in