2024-04-22, 22:19
Medlem
BushwickBills avatar
Man kan inte räkna intäkter och kostnader som någon jävla mellanchef när man pratar om arkitektur och kultur i en nations huvudstad. Tror ni Colloseum bar sina egna kostnader eller? Eller att det ens satt någon fattig råtta och gnällde om kooostnader? Den idioten hade man piskat ihjäl på studs. Men men, här kommer det väl säkert bli det sämsta av två världar när den moderna politiken ska slakta ännu en nationalklenod. Någon postmodern fittkonstnär i dubbel bemärkelse kommer väl designa något modernt piss som kommer prenumerera på "fulaste byggnaden i världen"-priser. Till helt galen prisplapp dessutom. Så blir ingen nöjd, det är tidens melodi!
Senast redigerad av BushwickBill 2024-04-22 kl. 22:21.
Citera
2024-04-22, 22:26
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Nu är det bråda tider att få ordning på operan innan Sagan om Ringen sätts upp på scenen. Allt måste vara perfekt ända ut i den knyppelkantade ridån!

Menar du Nibelungenringen ?
Jag är tämligen övertygad om att sagan om ringen aldrig gjorts och ej heller kommer göras i operaform.

Personligen tror jag att Wagner hade strypt dig om han hade fått höra ditt påstående ovan.
Senast redigerad av vanartad 2024-04-22 kl. 22:31.
Citera
2024-04-22, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rale
För att ett fungerande samhälle bygger på tre "K". Kunskap, kommunikation och kultur!

Ska du berätta för mig vilken kultur jag ska inhandla?

Jag vill ha horor och kokain. Det är bra kultur. Gärna importerade horor för en mångkulturell prägel på högkulturen.

Subventionera nu!

Ja just det. Det behövs inte, för folk är beredda att betala för det med egna pengar.
Senast redigerad av Haltochkorkad 2024-04-22 kl. 22:29.
Citera
2024-04-22, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Man kan inte räkna intäkter och kostnader som någon jävla mellanchef när man pratar om arkitektur och kultur i en nations huvudstad. Tror ni Colloseum bar sina egna kostnader eller? Eller att det ens satt någon fattig råtta och gnällde om kooostnader? Den idioten hade man piskat ihjäl på studs. Men men, här kommer det väl säkert bli det sämsta av två världar när den moderna politiken ska slakta ännu en nationalklenod. Någon postmodern fittkonstnär i dubbel bemärkelse kommer väl designa något modernt piss som kommer prenumerera på "fulaste byggnaden i världen"-priser. Till helt galen prisplapp dessutom. Så blir ingen nöjd, det är tidens melodi!

Kan man inte göra kontor av operan?
Citera
2024-04-22, 22:35
Medlem
Formel 1 är både modernt och spännande. Räcker tre miljarder till en bana? Skulle nog dra mer åskådare än opera.
Citera
2024-04-22, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haltochkorkad
Varför ska kulturfjantarna få tillverka "kultur" ingen är beredd att betala av sina egna pengar för att nyttja. I alla andra branscher så måste man ha ett kundunderlag för att gå runt. Men det gäller inte för det vissa anser vara kultur.

Förklara varför en industriarbetare i Västervik eller Arjeplog ska betala för finkultur i huvudstaden som dom inte kommer se på ens på plansch.

Min kultur är öl, kokain, stora bilar, resor till Medelhavet och horor. Varför subventioneras inte det också?
Det slösas något oändligt med skattemedel när det kommer till kultursektorn, fast här handlar det om att renovera och bevara en del av det svenska kulturarvet - ett ändamål som jag är beredd att betala skatt för.
Citera
2024-04-22, 22:37
Medlem
Tycker stockholmarna bör ta ställning till om man vill finansiera sitt eget bidragscentrum. Tar man det från kommunen eller regionens budget är det väl ok.
Men visst, att låtsas att det finns en massa statliga intressen att köpa lyxprodukter åt huvudstaden är ju bara löjligt.
Citera
2024-04-22, 22:39
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag är tämligen övertygad om att sagan om ringen aldrig gjorts och ej heller kommer göras i operaform.

Personligen tror jag att Wagner hade strypt dig om han hade fått höra ditt påstående ovan.

Var tvungen och kolla om jag hade haft vanföreställningar igen ...

https://sverigesradio.se/artikel/sagan-om-ringen-blir-opera-sex-hela-kvallar-kravs
Citera
2024-04-22, 22:40
Medlem
musikalgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad

Det är dock faktiskt på gång, och kommer verkar hamna i samma liga tidsmässigt som Nibelungens ring!
https://www.svt.se/kultur/sagan-om-ringen-blir-opera-15-timmar-lang

Som parantes verkar det inte varit så svårt att göra Wagner förbannad!
Senast redigerad av musikalg 2024-04-22 kl. 22:43.
Citera
2024-04-22, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rale
För att ett fungerande samhälle bygger på tre "K". Kunskap, kommunikation och kultur!
Vems kultur?
Citera
2024-04-22, 22:57
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Varifrån har du fått att ingen går på operan? Jag har varit där flera gånger och det var alltid fullsatt. Opera gör många människor glada, dock har man ett IQ under 80 och ett liv som består av ölfyllor, knark och epatraktorer kan det möjligtvis vara svårt att greppa som koncept.

Problemet löst. Fortsätt med att betala 3,1 miljarder för renoveringen av kåken via era operabiljetter och var fortsatt glada.
Citera
2024-04-22, 22:58
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Lägg ner skiten om det inte kan bära sina egna kostnader!
Öh. Idrotten får varje år 2 miljarder, så då börjar du förstås med att lägga ner den. Kulturen får mindre, 1.6. Och Operan är 120 år.

// Korrigering. Hur många miljarder som läggs på kultur respektive idrott samt vad de omsätter och ger är otroligt rörigt att få grepp om. Siffrorna slår våldsamt beroende på källa. Exempelvis skriver nån att kulturen kostar 35 miljarder och nån annan att den omsätter 50 miljarder. En gammal rapport diskuterar siffror på hundratals miljarder diffust fördelat på kultur och idrott. Fritt fram att reda ut och korrigera så vi vet hur fortsätta diskutera här. Jag tycker bara inte vi skall utgå från att Operan kan läggas ner för att siffran låter hög. Visa det då.
Senast redigerad av Jordgubbe 2024-04-22 kl. 23:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in