Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-23, 08:41
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexter22
Behövs ej så länge man bara installerat OS och program från tillförlitliga källor såsom: apt, apt-get, software manager, synaptic package manager, Mint updates och liknande.

Slå på brandväggen (firewall) och konfigurera In: deny out: allow

Om du installerar openssh för inkommande ssh så måste man tänka på bra lösen för root och användare.. Ev. enbart tillåta vissa IP adresser..


Ok.

Någon ide hur jag gör att musen inte är så seg? Det känns som att den är hård att dra, i Windows var den mer lätt flyttande så att säga.
Citera
2024-04-23, 08:43
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dakillaman
Ok.

Någon ide hur jag gör att musen inte är så seg? Det känns som att den är hård att dra, i Windows var den mer lätt flyttande så att säga.


Ah, hittade Mouse och så acceleration -> Adaptive. Nu är det skönt.

Linux är verkligen underskattad, om jag visste om detta OS innan hade jag länge sen bytt.
Citera
2024-04-23, 08:46
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dakillaman
Ok.

Någon ide hur jag gör att musen inte är så seg? Det känns som att den är hård att dra, i Windows var den mer lätt flyttande så att säga.

Mus-inställningar finns på Start meny/inställningar/mus eller om du har engelska motsvarande.
Citera
2024-04-23, 12:18
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexter22
Mus-inställningar finns på Start meny/inställningar/mus eller om du har engelska motsvarande.

Ja, hittade. Undrar nu bara vad kan bli bättre med detta OS. Bara synd MW3 inte funkar på linux
Citera
2024-04-23, 12:35
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dakillaman
Ja, hittade. Undrar nu bara vad kan bli bättre med detta OS. Bara synd MW3 inte funkar på linux

Det kan nog fungera med Steam (googla mw3 steam) som ju finns att installera för Linux.

Dock behöver du ett bra grafikkort samt drivrutin för att det ska va värt besväret. Ev. även nyare kärna typ 6.5.

Kör mintreport i en terminal och kolla "Systeminformation" för att se hur hårdvaran stöds.
Citera
2024-04-23, 13:20
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexter22

Om du installerar openssh för inkommande ssh så måste man tänka på bra lösen för root och användare.. Ev. enbart tillåta vissa IP adresser..
bara tillåta certifikatinlogg, t ex ed25519, höjer for ssh väl säkerheten?
Citera
2024-04-23, 15:16
  #19
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janblommgren
bara tillåta certifikatinlogg, t ex ed25519, höjer for ssh väl säkerheten?

Ja inte bör man väl använda lösenord.

Ett bra tips är ju att googla t.ex:
* Harden Linux Mint
* Linux Harden SSH
Citera
2024-04-23, 15:39
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexter22
Det kan nog fungera med Steam (googla mw3 steam) som ju finns att installera för Linux.

Dock behöver du ett bra grafikkort samt drivrutin för att det ska va värt besväret. Ev. även nyare kärna typ 6.5.

Kör mintreport i en terminal och kolla "Systeminformation" för att se hur hårdvaran stöds.


Visste inte att WZ går att ladda ner i Steam, trodde det var en battlenet app grej.

Har 2080TI Vet ej om det är något bra ur ett Linux perspektiv.
Citera
2024-04-23, 15:54
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexter22
Det kan nog fungera med Steam (googla mw3 steam) som ju finns att installera för Linux.

Dock behöver du ett bra grafikkort samt drivrutin för att det ska va värt besväret. Ev. även nyare kärna typ 6.5.

Kör mintreport i en terminal och kolla "Systeminformation" för att se hur hårdvaran stöds.


Testade skapa konto i Steam, gav upp skiten, den jävla grejen "Bekräfta att du inte är robot" gick inte igenom hur mkt jag än testade. Vilket skit företag.
Citera
2024-04-23, 16:41
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dakillaman
Testade skapa konto i Steam, gav upp skiten, den jävla grejen "Bekräfta att du inte är robot" gick inte igenom hur mkt jag än testade. Vilket skit företag.

Testa att googla:
steam create account problem

Kanske finns något tips eller att de har något tillfälligt problem.

Bortsett från detta så ska man vara medveten om att det ofta kan vara klurigt för en ny linux-användare att få igång spel och dylikt. Man ska nog vara lite av en 'hacker' och vilja leka och undersöka samt tycka att problemlösning är kul. Dvs Linux är grymt men en stor dos tålmod kan behövas ibland.
Citera
2024-04-24, 14:13
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexter22
Testa att googla:
steam create account problem

Kanske finns något tips eller att de har något tillfälligt problem.

Bortsett från detta så ska man vara medveten om att det ofta kan vara klurigt för en ny linux-användare att få igång spel och dylikt. Man ska nog vara lite av en 'hacker' och vilja leka och undersöka samt tycka att problemlösning är kul. Dvs Linux är grymt men en stor dos tålmod kan behövas ibland.

Det låter trovärdigt, dock är detta en STEAM sak som är helt onödig, kanske bättre så jag spelar mindre. Men själva Operativsystemet är mycket snabbare än Win11.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback