Citat:
Ursprungligen postat av
a.poplitea
Jag läste i
(FB) Frågor man kan ställa för att direkt avslöja om en människa är empatisk eller svin och flera verkar anse att man ska fråga dejten om hur deras relation till familjen ser ut.
Kan ni snälla förklara, vad baserar man detta på?
Jag kan förstå att vissa söker personer med stabila familjerelationer bakom sig för att de själva har den bakgrunden och att det ger en större chans för relationen att hålla, anknytningsteori osv.
Hur det skulle vara kopplat till empati har jag dock svårare att förstå? En person kan ju lika gärna ha familjemedlemmar som är oempatiska (men själv ha empati), då är det väl knappast den personens fel?
Jag tror att alla har växt upp med lite olika typer av familjer.
Det är ju en del som gör varje individ unik.
Bråkiga familjer skapar problemmänniskor som kärar ner sig i jämlikar som misshandlar dem. De har ju de egenskaper som de tror är hur en "kärleksfull" familj ska se ut. Som sin egen eller i varje fall känslan som man växt upp med ska fortsätta. Sedan finns ju motsatsen. Den totala avsaknaden av familj där man som ensam söker någon typ av föräldrabilder (idoler) att se upp till. och alla dessa möjliga konstellationer och unika livsberättelser.
För enkelhetens skull växer man upp tryggt eller otryggt. Trygga passar fler än den andra eller de andra typerna.
Jag förstår frågan. Man vill komma framåt lite snabbare och genom vissa frågor så kan man få reda på hur personen framförvarande "tänker" och det är så att säga detta som hjälper frågeställaren att göra sina egna beslut om vederbörande är värd en andra dejt.
Jag skulle själv vilja gå framåt snabbare och även lägga fram information som att jag själv är galen. Stannar personen kvar så förstår jag att den här personen är väldigt bra och öppen. Jag skämtade ju bara men en del är ju så seriösa så att de inte ser nyanser, sarkasm eller något annans synvinkel. De suger på kommunikation kanske?
En psykopat, vilket är en väldigt liten andel av alla människor som går runt på vår jord eller dessa självkära narcissister som suger energi ur folk och innehar ett svart hål emotionellt sätt i deras inre då psykologer säger att de inte kan "connecta" på den nivån.
Det finns listor med de bästa frågorna att ställa vid dejter om man söker lite lätt på nätet.
När jag var yngre trodde jag att ondska var djävulens agerande via människor men jag vet numera sedan länge att det är människorna själva som ansvarar för sina handlingar. Ibland sjukligt, ibland medvetet. "Jag skulle bara... hämnas... så hen dog." Det var en olyckshändelse.