Citat:
Ursprungligen postat av
Kantarellguden
Du får försöka lista ut isåfall vad du gjort för något på datorn den senaste tiden.
Skulle kunna vara att du installerat eller uppdaterat något som nu bråkar. Eller att en nyare drivrutin bestämt sig för att fara åt skogen. Någon inställning du ändrat. Virus eller annan oönskad ohyra ocskå mycket möjligt.
Ibland kan också orsaken vara något som du själv inte haft något att göra med, tex att en Windows-uppdatering gått och saboterat något eller att ditt operativsystem blivit korrupt.
Tryck på Windows-knappen + R och sen skriv in eventvwr. Gå in under mappen "Windows logs" och sen in på undermappen "System logs".
Om du får laggspik var 10 sekund så kolla om det finns någon händelse som stämmer överens med tidpunkten där lagget inträffar och som du ser hela tiden återupprepas i händelsehistoriken.
Inte alltid det finns något dokumenterat där, men om det gör så kan det eventuellt vara en ledtråd.
"Jag minns inte exakt när det hände, kanske var det strax innan jag stötte på problemet, eller kanske efter. Jag genomförde i alla fall en uppdatering av drivrutinerna via Iobit Driver Booster. Kanske hände något där.
Idag, när jag försökte uppdatera de nya drivrutinerna från GeForce, upplevde jag att förberedelsen för installationen bara fortsatte att ladda och ladda, utan att någonsin avsluta. Till slut bestämde jag mig för att stänga ner den och istället utföra installationen manuellt."
Gjorde det du skrev, finns en logg som heter "Error", står så här: The system firmware has changed the processor's memory type range registers (MTRRs) across a sleep state transition (S4). This can result in reduced resume performance.
Och en annan med "Warning"
The application-specific permission settings do not grant Local Activation permission for the COM Server application with CLSID
{2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54}
and APPID
{15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402}
to the user Eroz\ed00_ SID (S-1-5-21-3713211366-75302948-2327666269-1002) from address LocalHost (Using LRPC) running in the application container Unavailable SID (Unavailable). This security permission can be modified using the Component Services administrative tool.
Säger det dig något?