2024-04-20, 13:37
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Er0oz
Oh, Tack för du sa detta. Det har jag inte, men jag hade inga problem med lag för en månad sen.

Menar du att den nuvarande BIOS jag har, fick plötsligt problem med lag?

Ska testa Updatera bios....
Visst, tänkte mest att du redan har provat en del och därför är det värt att uppdatera också, såg att det har kommit rätt många uppdateringar sedan moderkortet kom så kan vara en del förbättringar.
Kan vara något som påverkar över tid eller om du har ändrat eller installerat något på sista tiden.

Det kan också bli segt att ha för mycket skydd, själv kör jag bara med Eset endpoint antivirus och kollar ibland extra med ett Anti malware som är på usb... Har hyfsat ny och bra router så borde räcka.
Citera
2024-04-20, 13:44
Medlem
Kantarellgudens avatar
Citat:
Precis vad jag hoppades inte behöva göra... Det är så tidskrävande formatera om och installerat allt på nytt igen!

Du får försöka lista ut isåfall vad du gjort för något på datorn den senaste tiden.

Skulle kunna vara att du installerat eller uppdaterat något som nu bråkar. Eller att en nyare drivrutin bestämt sig för att fara åt skogen. Någon inställning du ändrat. Virus eller annan oönskad ohyra ocskå mycket möjligt.

Ibland kan också orsaken vara något som du själv inte haft något att göra med, tex att en Windows-uppdatering gått och saboterat något eller att ditt operativsystem blivit korrupt.

Tryck på Windows-knappen + R och sen skriv in eventvwr. Gå in under mappen "Windows logs" och sen in på undermappen "System logs".

Om du får laggspik var 10 sekund så kolla om det finns någon händelse som stämmer överens med tidpunkten där lagget inträffar och som du ser hela tiden återupprepas i händelsehistoriken.

Inte alltid det finns något dokumenterat där, men om det gör så kan det eventuellt vara en ledtråd.
Citera
2024-04-20, 13:55
Moderator
memymos avatar
Provar i windows istället.

Hårdvara: PC --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2024-04-20, 14:02
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Så den är därför kvar.
Du kan testa verktyget för att avinstallera från Kaspersky som heter kavremover tool och finns att ladda ner längre ner här: https://support.kaspersky.com/common/uninstall/1464
Citera
2024-04-20, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Visst, tänkte mest att du redan har provat en del och därför är det värt att uppdatera också, såg att det har kommit rätt många uppdateringar sedan moderkortet kom så kan vara en del förbättringar.
Kan vara något som påverkar över tid eller om du har ändrat eller installerat något på sista tiden.

Det kan också bli segt att ha för mycket skydd, själv kör jag bara med Eset endpoint antivirus och kollar ibland extra med ett Anti malware som är på usb... Har hyfsat ny och bra router så borde räcka.

Ska prova updatera BIOS återkommer med resultat.

Samma här, har Antivirus på datorn och installerar Malwarebytes då och då. Ibland hittar den något ibland inte.

Jag laddar ner mycket Torrent och har många Add Ons, kanske fick jag något därifrån. Eller så brände jag CPU:n när jag spelade MW3 för länge på 80+ Temp.
Citera
2024-04-20, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarellguden
Du får försöka lista ut isåfall vad du gjort för något på datorn den senaste tiden.

Skulle kunna vara att du installerat eller uppdaterat något som nu bråkar. Eller att en nyare drivrutin bestämt sig för att fara åt skogen. Någon inställning du ändrat. Virus eller annan oönskad ohyra ocskå mycket möjligt.

Ibland kan också orsaken vara något som du själv inte haft något att göra med, tex att en Windows-uppdatering gått och saboterat något eller att ditt operativsystem blivit korrupt.

Tryck på Windows-knappen + R och sen skriv in eventvwr. Gå in under mappen "Windows logs" och sen in på undermappen "System logs".

Om du får laggspik var 10 sekund så kolla om det finns någon händelse som stämmer överens med tidpunkten där lagget inträffar och som du ser hela tiden återupprepas i händelsehistoriken.

Inte alltid det finns något dokumenterat där, men om det gör så kan det eventuellt vara en ledtråd.

"Jag minns inte exakt när det hände, kanske var det strax innan jag stötte på problemet, eller kanske efter. Jag genomförde i alla fall en uppdatering av drivrutinerna via Iobit Driver Booster. Kanske hände något där.

Idag, när jag försökte uppdatera de nya drivrutinerna från GeForce, upplevde jag att förberedelsen för installationen bara fortsatte att ladda och ladda, utan att någonsin avsluta. Till slut bestämde jag mig för att stänga ner den och istället utföra installationen manuellt."

Gjorde det du skrev, finns en logg som heter "Error", står så här: The system firmware has changed the processor's memory type range registers (MTRRs) across a sleep state transition (S4). This can result in reduced resume performance.

Och en annan med "Warning"

The application-specific permission settings do not grant Local Activation permission for the COM Server application with CLSID
{2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54}
and APPID
{15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402}
to the user Eroz\ed00_ SID (S-1-5-21-3713211366-75302948-2327666269-1002) from address LocalHost (Using LRPC) running in the application container Unavailable SID (Unavailable). This security permission can be modified using the Component Services administrative tool.

Säger det dig något?
Citera
2024-04-20, 14:28
Bannlyst
Citat:
Precis vad jag hoppades inte behöva göra... Det är så tidskrävande formatera om och installerat allt på nytt igen!
När det händer efter en viss tid så brukar det vara värmerelaterat.

Kolla aktivitetshanteraren och stäng av tjänster (services) som är onödiga eller som du misstänker.
Citera
2024-04-20, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Du kan testa verktyget för att avinstallera från Kaspersky som heter kavremover tool och finns att ladda ner längre ner här: https://support.kaspersky.com/common/uninstall/1464

Jag har faktiskt redan provat. För det första finns inte ens den programvara jag använder som ett alternativ att välja (man måste göra det), valde då något som liknade programmet jag har och testade avinstallera men installationen bara laddade utan att avslutas.

Efter alla de saker jag gjort och testat, tänkte jag testa Flashback. De därför inlägget nu skapades.
Citera
2024-04-20, 14:34
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Eller så installerar du ett OS på en annan disk och ser om det är hårdvaran eller mjukvaran du ska felsöka på.
Citera
2024-04-20, 14:48
Medlem
Kantarellgudens avatar
Citat:
Säger det dig något?

Nej, tyvärr inte.

Som sagt, du får antingen leta vidare eller så bränner du ner hela huset och installerar nytt.
Citera
2024-04-20, 14:50
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Med tacksamhet i hjärtat!

Jag följde din vägledning noggrant och märkte att (Nu har jag mitt system på engelska) "StartUp Selection" var inställt på - Selective Startup- Load system services, load startup items.

Efter att ha utfört dina instruktioner och startat om, blev datorn otroligt SNABB. Jag önskar att det alltid kunde vara så.

När jag sen la det igen på Normal start up och inte på Selective, så är det fortfarande laggigt när jag rör mig i datorn.

Kan vi då utgå från att det inte är hårdvaran?

Några tips på vad jag bör göra nu?

Troligen inte hårdvaran utan ej Ms-mjukvara.

Kör sfc /scannow!
Avinstallera dina senast installerade add-ons.
Avinstallera KS med detta: https://www.majorgeeks.com/files/det...v_remover.html

Nyinstallation behövs inte, om behövligt så räcker en reparationsinstallation.
Citera
2024-04-20, 14:54
Medlem
hieroboams avatar
Installera om Windows. Funkar det inte köp en ny eller lämna in på lagning, du är för okunnig för att fixa det här själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in