2024-04-20, 09:14
Medlem
Kantarellgudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Er0oz
Ingenting att lägga märke till ser allt bra ut.

När jag exempelvist öppnar flera fikar så laggar det i browsern, men även datorn allmänt.

Tryck på Windows-tangenten + R. Skriv sedan in msconfig och tryck enter.

I system-konfigurationen så går du till fliken som säger start, under boxen med titeln Startalternativ så checkar du lådan som säger Säker start, se till att cirkeln som säger Minimal också är checkad, den ligger precis exakt under den första rutan i samma meny.

Spara/tillämpa ändringarna och tryck sedan OK och starta om datorn.

Du kommer att bootas in till ett begränsat läge där det blir enklare att undersöka om dina problem är orsakat av mjukvara/program eller om det är din hårdvara som är åt skogen. Kolla om laggspikarna återstår eller inte i detta speciella läge.

När du är färdig och vill gå tillbaka till det vanliga, så trycker du på Windows-tangenten + R, skriv sedan in msconfig och under fliken Allmänt så checkar du cirkeln som säger Normal start.

Gå sedan tillbaka till fliken Start och under Startalternativ och avchecka rutan Säker start så den står tom. Sen är det bara starta om och du är tillbaka som vanligt igen.
Citera
2024-04-20, 10:50
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
PRIME Z390-A
Har du uppdaterat bios till version 2101 som kom förra månaden? https://www.asus.com/se/motherboards...e=PRIME-Z390-A
Citera
2024-04-20, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Hur är det med ventilation?

Nu max 55C
Innan
80C-85C Vid spel
Citera
2024-04-20, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Har du uppdaterat bios till version 2101 som kom förra månaden? https://www.asus.com/se/motherboards...e=PRIME-Z390-A

Oh, Tack för du sa detta. Det har jag inte, men jag hade inga problem med lag för en månad sen.

Menar du att den nuvarande BIOS jag har, fick plötsligt problem med lag?

Ska testa Updatera bios....
Citera
2024-04-20, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarellguden
Tryck på Windows-tangenten + R. Skriv sedan in msconfig och tryck enter.

I system-konfigurationen så går du till fliken som säger start, under boxen med titeln Startalternativ så checkar du lådan som säger Säker start, se till att cirkeln som säger Minimal också är checkad, den ligger precis exakt under den första rutan i samma meny.

Spara/tillämpa ändringarna och tryck sedan OK och starta om datorn.

Du kommer att bootas in till ett begränsat läge där det blir enklare att undersöka om dina problem är orsakat av mjukvara/program eller om det är din hårdvara som är åt skogen. Kolla om laggspikarna återstår eller inte i detta speciella läge.

När du är färdig och vill gå tillbaka till det vanliga, så trycker du på Windows-tangenten + R, skriv sedan in msconfig och under fliken Allmänt så checkar du cirkeln som säger Normal start.

Gå sedan tillbaka till fliken Start och under Startalternativ och avchecka rutan Säker start så den står tom. Sen är det bara starta om och du är tillbaka som vanligt igen.

Med tacksamhet i hjärtat!

Jag följde din vägledning noggrant och märkte att (Nu har jag mitt system på engelska) "StartUp Selection" var inställt på - Selective Startup- Load system services, load startup items.

Efter att ha utfört dina instruktioner och startat om, blev datorn otroligt SNABB. Jag önskar att det alltid kunde vara så.

När jag sen la det igen på Normal start up och inte på Selective, så är det fortfarande laggigt när jag rör mig i datorn.

Kan vi då utgå från att det inte är hårdvaran?

Några tips på vad jag bör göra nu?
Citera
2024-04-20, 12:52
Medlem
Kört Defender?

Se eljest länken nedan
https://www.epm.se/fragor-och-svar/h...rus-windows-11
Citera
2024-04-20, 12:56
Medlem
Kantarellgudens avatar
Citat:
Några tips på vad jag bör göra nu?

Funkar det bra när du är i felsäkert läge så sitter det någon skit i datorn som skapar problem när den laddas in, det jobbiga och tidskrävande dock är att försöka lista ut vad det kan vara.

För över alla filer som du vill behålla till en extern hårddisk, USB minne eller vad som helst och fabriksåterställ datorn, inte särskilt roligt men det borde lösa dina problem utan en massa pyssel.
Citera
2024-04-20, 13:22
Medlem
PeterNosters avatar
Har du flera antivirusprogram som kör samtidigt eller antivirusprogrammet från McAffee.
Citera
2024-04-20, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Kört Defender?

Se eljest länken nedan
https://www.epm.se/fragor-och-svar/h...rus-windows-11

Körde redan MalwareBytes och Kaspersky Antivirus, tror de är bättre än Defender?
Citera
2024-04-20, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarellguden
Funkar det bra när du är i felsäkert läge så sitter det någon skit i datorn som skapar problem när den laddas in, det jobbiga och tidskrävande dock är att försöka lista ut vad det kan vara.

För över alla filer som du vill behålla till en extern hårddisk, USB minne eller vad som helst och fabriksåterställ datorn, inte särskilt roligt men det borde lösa dina problem utan en massa pyssel.

Precis vad jag hoppades inte behöva göra... Det är så tidskrävande formatera om och installerat allt på nytt igen!
Citera
2024-04-20, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har du flera antivirusprogram som kör samtidigt eller antivirusprogrammet från McAffee.

Nej.

Har Kasperksy installerat, kunde inte avinstallera det då jag inte hittar det i "Installerade program" eller Uninstall.exe filen.

Så den är därför kvar.

Avinstallerade Malwarebytes.
Citera
2024-04-20, 13:36
Medlem
Citat:
Nej.

Har Kasperksy installerat, kunde inte avinstallera det då jag inte hittar det i "Installerade program" eller Uninstall.exe filen.

Så den är därför kvar.

Avinstallerade Malwarebytes.

Vem fan kör antivirus på datorn 2024?

Formatera hela burken, sen kör du enbart defender.

Sen surfar du vanlig porr som alla andra. Håll din lilla skinnflöjt till porrhubben och ladda inte ned suspekt skit från en massa hentaisidor när det är ditt ollon som sköter tänkandet. Hur svårt ska det va, skärpning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in