• 4
  • 5
2024-04-19, 14:12
Moderator
T-80Us avatar
Jag har aldrig provat faktiskt, men jag kom ihåg det här avsnittet av Townsends program om 1700-talets amerikanska kolonier och början av staten USA, med ett recept på friterad kyckling från 1700-talets England som jag gärna skulle vilja prova.

https://youtu.be/GsyjNef2ydQ?si=YFGz73bczuGqmgVj
Citera
2024-04-21, 12:34
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Det låter intressant. Hur vacuummarinerar man(i hemmet)…… alltså vacuum biten då jag funderar på

Köper en vacuummaskin som man har till sous viden
Citera
2024-04-21, 12:37
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pissimissisippi
Dubbelpanerade kyckling, typ KFC häromveckan.
Valfri kryddning i mjölet men glöm både ströbröd och panko, använd lätt krossad cornflakes och fritera i olja. Vi använde olja i kastrull då vi inte har någon airfryer etc. Blev gudomligt gott!!

Airfryer är en varmluftsugn i modell mindre . Sen tror folk att det är nån fritös , samma airheads som tror att det finns en köttdetalj som heter fläskytterfilé
Citera
2024-04-21, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Köper en vacuummaskin som man har till sous viden
Jag får ta och kolla upp det där. Är det något som är vanligt i dagens västerländska(hemma)-kök?
Jag bor i Ostasien och tillagar mat i stort sett all mat från scratch till gourmet måltid på en/1 gasplatta .
Tryckkokare, micro, brödrost,kaffekokare, vattenkokare och mixer är de mer avancerade hushållsmaskiner jag har här.
Vacuummaskin låter intressant om det är ypperligt för marinera kött.
Citera
2024-04-21, 14:05
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Jag får ta och kolla upp det där. Är det något som är vanligt i dagens västerländska(hemma)-kök?
Jag bor i Ostasien och tillagar mat i stort sett all mat från scratch till gourmet måltid på en/1 gasplatta .
Tryckkokare, micro, brödrost,kaffekokare, vattenkokare och mixer är de mer avancerade hushållsmaskiner jag har här.
Vacuummaskin låter intressant om det är ypperligt för marinera kött.

En sous vide är absolut det bästa jag köpt till köket . Allt protein som tillagas blir perfekt och då överdriver jag inte . Om det är vanligt tror jag inte för att många verkar inte veta om det och tror att det är svårt . Som sagt så gjorde det underverk för mig . Jag vart faktiskt positivt förvånad vilken inverkan det hade i köket .
Citera
2024-08-20, 22:48
Medlem
OdCaBos avatar
Gör såhär bara https://www.youtube.com/watch?v=n5nKYqvu29w
Citera
2024-08-21, 21:51
Medlem
Vem0ths avatar
Glöm inte glutamat, guldkryddan i fritering. Lite på filén och lite i paneringen eller smeten. Hundra gånger godare.
Citera
2024-08-21, 21:58
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
För första gången har jag testat det.
I en gjutjärnspanna med höga kanter friterad kycklingbröstfile´i rapsolja.
OMG. Vilken skillnad mot både grillat, kokt och stekt kyckling. Det smakar ingenting i jämförelse

Väl tinade filéer vänds i vetemjöl , därefter äggröra och därefter i välkryddat ( Salt, malen vitlök, chiliflingor,malen pepparmix och lökpulver) Pankoströ.
Aldrig att jag tillreder kyckling på något annat sätt någonsin framöver.
Serveras med Basmatiris stekt i rapsolja en stund innan kokningen. En klick tomatpasta, spiskummin,rödlök,oliver och salt.

Har ni gått igenom samma sorts halleluja upplevelse ? Vad har ni för klipska metoder att göra krispig kyckling från fritösen ?

Japp! Kör också panko och väldigt liknande kryddmix.

Dela fileerna på mitten och banka ut dom. Mer yta.

Sen som någon skrev försök få bort så mycket olja som möjligt så dom behåller krispigheten.

God lycka!
Citera
2024-08-23, 08:46
Medlem
Sladdarens avatar
Jag är ingen hejjare på fritering med olja (såklart)
Men kör ett runt galler i airfryer istället för korgen som har små hålperforeringar
spraya på olja, smör blandning

Klassiker med frityrsmet måste ju iaf friteras som kycklingnuggs liksom med sötsursås å jasmineris
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in