Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-18, 14:04
Medlem
Upplyftens avatar
För första gången har jag testat det.
I en gjutjärnspanna med höga kanter friterad kycklingbröstfile´i rapsolja.
OMG. Vilken skillnad mot både grillat, kokt och stekt kyckling. Det smakar ingenting i jämförelse

Väl tinade filéer vänds i vetemjöl , därefter äggröra och därefter i välkryddat ( Salt, malen vitlök, chiliflingor,malen pepparmix och lökpulver) Pankoströ.
Aldrig att jag tillreder kyckling på något annat sätt någonsin framöver.
Serveras med Basmatiris stekt i rapsolja en stund innan kokningen. En klick tomatpasta, spiskummin,rödlök,oliver och salt.

Har ni gått igenom samma sorts halleluja upplevelse ? Vad har ni för klipska metoder att göra krispig kyckling från fritösen ?
Senast redigerad av Upplyften 2024-04-18 kl. 14:06.
Citera
2024-04-18, 14:22
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Pankoströ

Vadförslag? Aldrig hört talas om. Är det bättre än andra strön? Kan man inte använda lite allt möjligt som strö, btw? Krossade chips å sånt.

Lät ju smarrigt hursomhelst, brukar vara lite dålig på att nyttja min ugn. Tog en screenshot på ditt recept iaf och kycklingfile har jag i frysen, så ska prova. Redan till helgen kanske.
Citera
2024-04-18, 14:28
Bannlyst
Citat:
OMG. Vilken skillnad mot både grillat, kokt och stekt kyckling. Det smakar ingenting i jämförelse

Väl tinade filéer vänds i vetemjöl , därefter äggröra och därefter i välkryddat ( Salt, malen vitlök, chiliflingor,malen pepparmix och lökpulver) Pankoströ.
Serveras med Basmatiris stekt i rapsolja en stund innan kokningen. En klick tomatpasta, spiskummin,rödlök,oliver och salt.

Har ni gått igenom samma sorts halleluja upplevelse ? Vad har ni för klipska metoder att göra krispig kyckling från fritösen ?

Jag dubbelpanerar aldrig kyckling, man går en helt annat krispighet med en stabil frityrsmet.
Citera
2024-04-18, 14:33
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Vadförslag? Aldrig hört talas om. Är det bättre än andra strön? Kan man inte använda lite allt möjligt som strö, btw? Krossade chips å sånt.

Lät ju smarrigt hursomhelst, brukar vara lite dålig på att nyttja min ugn. Tog en screenshot på ditt recept iaf och kycklingfile har jag i frysen, så ska prova. Redan till helgen kanske.

Säkert kan man göra så.
Panko är en asiatisk variant på ströbröd. Den är vit och redan rostad. Krispigt blir det i varje fall. Finns att köpa i alla stora livsmedelskatedraler i landet i avd. "asiatiskt"

Du behöver inte ugnen, utan en gjutjärnspanna på spisen med en 3-4 dl rapsolja. Kör på till det börja ryka lite lätt om oljan och då är det dags att putta in kycklingen. Tar ca. 3-4 minuter med en vändning på kycklingbiten till det fått fin färg då är det dags att plocka ur den från pannan
Senast redigerad av Upplyften 2024-04-18 kl. 14:42.
Citera
2024-04-18, 14:43
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Du behöver inte ugnen, utan en gjutjärnspanna på spisen med en 3-4 dl rapsolja. Kör på till det börja ryka lite lätt om oljan och då är det dags att putta in kycklingen. Tar ca. 3-4 minuter till det fått fin färg då är det dags att plocka ur den från pannan

Ah! Borde ju fungera i woken isf också, den blir ju riktigt het. Men den vill man kanske ha till riset iofs.
Citera
2024-04-18, 14:45
Medlem
Citat:

Jag brukar vända dom i majsmjöl, helt magiskt.
Citera
2024-04-18, 14:47
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Att man behöver en tjock fritering för att få kycklingen att smaka bra, vad säger det om kycklingen egentligen? Att kyckling inte är gott, utan det är friteringen som är.
Man kan äta allt möjligt som man egentligen inte gillar om man bara friterar det.
Citera
2024-04-18, 14:59
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Att man behöver en tjock fritering för att få kycklingen att smaka bra, vad säger det om kycklingen egentligen? Att kyckling inte är gott, utan det är friteringen som är.
Man kan äta allt möjligt som man egentligen inte gillar om man bara friterar det.

Intressant frågeställning.

Kyckling är ju inte gott egentligen i sig,det smakar pappkartong utan kryddor . Men detsamma gäller för allt annat som inte är kryddat ?
Fritering tillför ju olja som smakbärare till kryddorna.
Men är inte ALL bra mat en kompromiss av råvara och kompetent kryddning egentligen ?
Finns det exempel på friterat mat som inte är animalisk och vinner på att friteras ?
Senast redigerad av Upplyften 2024-04-18 kl. 15:02.
Citera
2024-04-18, 15:34
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi

Vacuummarinera kycklingen 8-10 timmar i förväg så har du en fantastisk smak hela köttet igenom .

Gör jag med det mesta kött jag tillagar , inte bara till sous viden
Citera
2024-04-18, 15:36
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday

Jo man kan använda såväl krossade chips som cornflakes för den delen..

I alla fall. Panko och vanligt ströbröd går absolut inte att jämföra.
Panko är crème de la crème när du ska fritera.
Panerade fläskotletter eller wienerschitzel där man använder panko...
Hemgjorda fiskpinnar av block, fiskbitar eller filéer som man panerar i panko...

Tänk bara på vad du köper för märke.
Sist jag var hos morsan hade hon köpt ICAs egnas egna skit. Det var som ströbröd och inte som panko, vi blev grymt besvikna.
Citera
2024-04-18, 15:38
Medlem
Kaliumdikromats avatar
Citat:
Intressant frågeställning.

Kyckling är ju inte gott egentligen i sig,det smakar pappkartong utan kryddor . Men detsamma gäller för allt annat som inte är kryddat ?
Fritering tillför ju olja som smakbärare till kryddorna.
Men är inte ALL bra mat en kompromiss av råvara och kompetent kryddning egentligen ?
Finns det exempel på friterat mat som inte är animalisk och vinner på att friteras ?

Tycker kyckling som fötts upp på majs på slutet är gott med enbart lätt kryddning.

Den som bara fått kraftfoder (havre och lite annat) är inte torftigare.
Men visst, man kan väl betrakta majsen som krydda, men hur mycket smak kan man förvänta sig från ett djur som ätit väldigt ensidigt å andra sidan.
Citera
2024-04-18, 15:40
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Man kan panera med krossade ostbågar också. Supergott
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto