2024-04-17, 17:27
Medlem
Enligt Prodia.se som är en återförsäljare av drogtester för arbetsgivare och vårdgivare så stjäl 80% av missbrukare från sina arbetsplatser. Jag försökte hitta någon källa till påståendet och det verkar komma ifrån boken ”Alkohol och droger på jobbet” av Fredrik Ljung som ska fungera som en handbok för chefer. Är det ett rimligt påstående eller har Fredrik Ljung bara dragit något ut ur röven?
Citera
2024-04-17, 17:35
Medlem
Kanske är det rentav så att 80% av de som stjäl på jobbet är missbrukare? 😁
Citera
2024-04-17, 17:35
Medlem
Låter ju som att han letat fram siffrorna ut analhålan. Ingen som har boken och kan kika referenserna? Hade ju varit väldigt intressant.
Citera
2024-04-17, 17:39
Medlem
Crabbofixs avatar
Stjäl vadå? Blyertspennor? Toapapper?
Citera
2024-04-17, 17:44
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoslek
Enligt Prodia.se som är en återförsäljare av drogtester för arbetsgivare och vårdgivare så stjäl 80% av missbrukare från sina arbetsplatser. Jag försökte hitta någon källa till påståendet och det verkar komma ifrån boken ”Alkohol och droger på jobbet” av Fredrik Ljung som ska fungera som en handbok för chefer. Är det ett rimligt påstående eller har Fredrik Ljung bara dragit något ut ur röven?
Om jag drar ur min röv blir det 100%
Om jag drar ut det som innebär "stöld för att finansiera mitt missbruk" låter 80% mycket.
Citera
2024-04-17, 17:52
Medlem
AgnetaPatrulls avatar
Jag stal en gång ett rör med papp-muggar från kaffemaskinen på jobbet. För att direkt efter jobbet kunna gå ut i en park till mina vänner som ordnat bag-in-box och snacks en sommarkväll. Så jag faller väl in i procenten som det hänvisas till.
Citera
2024-04-17, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgnetaPatrull
Jag stal en gång ett rör med papp-muggar från kaffemaskinen på jobbet. För att direkt efter jobbet kunna gå ut i en park till mina vänner som ordnat bag-in-box och snacks en sommarkväll. Så jag faller väl in i procenten som det hänvisas till.

Med tanke på vad boken handlar om så kan man ju anta att man definerar stöld som något som innebär betydande monetär vinning eller vårdpersonal som snor droger.. något i den stilen åtminstone. Annars hade 80% nog vart lågt räknat
Senast redigerad av Psykoslek 2024-04-17 kl. 18:16.
Citera
2024-04-17, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Om jag drar ur min röv blir det 100%
Om jag drar ut det som innebär "stöld för att finansiera mitt missbruk" låter 80% mycket.

Ja jag skulle tro att man definerat de typ så
Citera
2024-04-17, 18:24
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoslek
Enligt Prodia.se som är en återförsäljare av drogtester för arbetsgivare och vårdgivare så stjäl 80% av missbrukare från sina arbetsplatser.

Rätt värdelös siffra om dom inte samtidigt presenterar motsvarande siffra för ickemissbrukare.
Citera
2024-04-17, 18:35
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgnetaPatrull

Du har inte stulit på jobbet, du har snattat. En rulle plastmuggar kostar bara några kronor.

Vet inte om snatteri också räknas som sådant som de 80 procenten sysslar med. För min del tror jag snarare att 80 % av alla anställda någon gång stulit av sin arbetsgivare, men det kanske är jag som är svartsynt.
Citera
2024-04-17, 19:06
Medlem
SnutteFia03s avatar
Det är väl en del av den personlighetstypen. Ser man inget problem med att missbruka förbjudna substanser så är steget att stjäla närmare än för en som väljer att följa lagen.
Citera
2024-04-17, 19:16
Medlem
Bushido-95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Du har inte stulit på jobbet, du har snattat. En rulle plastmuggar kostar bara några kronor.

Vet inte om snatteri också räknas som sådant som de 80 procenten sysslar med. För min del tror jag snarare att 80 % av alla anställda någon gång stulit av sin arbetsgivare, men det kanske är jag som är svartsynt.

Snatteri är fortfarande stöld (ringa stöld), så man räknar nog in allt som en person har tagit olovligt på sin arbetsplats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in