• 1
  • 2
2024-04-16, 14:39
Jag var hos doktorn i annat ärende sen började han skriva vid sin dator massa blodprover som skulle göras jag bad han då snällt kan du inte slänga in en koll på mina testosteron-nivåer också? Han svara haha varför vill du det? För att jag kanske har brist? Han svara tyvärr vi gör inte så ungefär som att min tanke var helt galen. Tycker den är befogad.

Har frågat om testosteron hos psykiatrin dom är lika nonchalanta där förut det är absolut inget som dom vill kolla medans dom vill kolla allt annat på en löjlig nivå men inte hormonen mannen behöver för att må bra?

Jag vill kolla mina testosteron-nivåer och få saken utskriven om jag behöver det kanske hur gör man för att genom läkarvården få dessa saker?
Citera
2024-04-16, 14:51
Avstängd
triptykens avatar
Finns väl privata kliniker som gör det.

Alltså du får tänka på att testosteron egentligen bara är relevant baserat på vissa sjukdomar som impotens och om man börjar få bröstmassa mm - och om det inte är några problem så har du antagligen inget låg testosteron rent medicinskt och kostnaden för det testet blir pengar ner i havet som läkaren ser det.

Samma med östrogen för kvinnor typ...

Förklara så gott du kan varför du vill testa det, men var beredd på att bli uppläxad en del. Jag menar om jag inte minns fel så var du 25ish? Och lågt testosteron hade synts BRUTALT snabbt på en snubbe i din ålder.

(vill inte låta som din farfar - men vänta tills du kommer till där jag är... [insert gubbljud här] "behold the ravages of time" osv osv )
Citera
2024-04-16, 15:20
Medlem
Du kan köpa blodprov privat, på de flesta analyser som är av intresse.

För testosteron så kostar det runt 350-400kr ungefär.

För en mer komplett bild så lägg till SHBG för att få en bild av hur mycket eller lite fritt testosteron du har.

Så är du villig att köpa analysen, så ta båda dessa:
Testosteron
SHBG

Skulle det visa på bristfälliga (låga) nivåer i kombination med symtom för lågt testosteron, då kan du ta med resultats pappret/PDF-filen till din vanliga läkare eller vårdcentral. Då blir de tvungna att ta testosteron blodprov och om det verkar va testosteron brist så kommer utredning göras för detta.

Gör en webbsökning vart proverna är billigast att köpa, alternativt kolla blodkollen eller werlabs vilket båda två är trygga val.
Citera
2024-04-16, 16:07
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landstrasse
Du kan köpa blodprov privat, på de flesta analyser som är av intresse.

För testosteron så kostar det runt 350-400kr ungefär.

För en mer komplett bild så lägg till SHBG för att få en bild av hur mycket eller lite fritt testosteron du har.

Så är du villig att köpa analysen, så ta båda dessa:
Testosteron
SHBG

Skulle det visa på bristfälliga (låga) nivåer i kombination med symtom för lågt testosteron, då kan du ta med resultats pappret/PDF-filen till din vanliga läkare eller vårdcentral. Då blir de tvungna att ta testosteron blodprov och om det verkar va testosteron brist så kommer utredning göras för detta.

Gör en webbsökning vart proverna är billigast att köpa, alternativt kolla blodkollen eller werlabs vilket båda två är trygga val.

This! Bästa rådet.

Det är dock helt sjukt att svenska läkare inte håller bättre koll på testosteronbristernas effekt på män. Nu ligger jag själv inom den högre delen av normal-spannet, men de jag känner som har haft lågt säger att de är natt och dag när de fått upp sina nivåer igen.
Citera
2024-04-16, 16:19
Medlem
killdozer666s avatar
De flesta läkare vägrar ta prover som de inte ser tydliga symtom på eller som man inte ligger i en tydlig riskzon för. De gäller inte bara testo utan det mesta annat. De är kostsamt med prover och därför tas bara de prover som anses relevant för just det du söker (eller om något annat upptäcks vid en undersökning för nåt annat).

De finns många tjänster idag som erbjuder att olika blodprovsanalyser, tex Werlabs har testoprover: https://werlabs.se/blodprov/testosterontest/ eller så googlar du bara testosteronprovtagning privat. Kostar såklart mer än att få det inbaka hos läkaren när du ändå tar prov, men misstänker du något så är det ju värt att kolla privat.
Citera
2024-04-16, 16:46
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Jag var hos doktorn i annat ärende sen började han skriva vid sin dator massa blodprover som skulle göras jag bad han då snällt kan du inte slänga in en koll på mina testosteron-nivåer också? Han svara haha varför vill du det? För att jag kanske har brist? Han svara tyvärr vi gör inte så ungefär som att min tanke var helt galen. Tycker den är befogad.

Har frågat om testosteron hos psykiatrin dom är lika nonchalanta där förut det är absolut inget som dom vill kolla medans dom vill kolla allt annat på en löjlig nivå men inte hormonen mannen behöver för att må bra?

Jag vill kolla mina testosteron-nivåer och få saken utskriven om jag behöver det kanske hur gör man för att genom läkarvården få dessa saker?

Fick det via appen "min doktor". Sa att min pappa hade testosteronbrist i min ålder. (Vilket inte är sant).
Citera
2024-04-16, 18:16
Medlem
Du kastade in en önskan i slutet av besöket utan att ge läkare chansen att göra en medicinsk bedömning om det var rimligt eller ej. Därav det bemötandet.

Vi kan inte bara ta massa prover patienterna mer eller mindre godtyckligt vill. Vi måste se till att välfärdspengarna vänas och fördelas medicinskt adekvat. Om du bokar nytt besök med just önskan om testosteronprov så kan det gå bättre - där du framställer dina symptom och besvär. Provet ska dessutom tas på morgonen, vilket kanske gällde för besöket, men också kan påverka varför man inte tar det.

Kan säga så här; har du morgonerektion så har du ingen klinisk testosteronbrist heller.
Citera
2024-04-16, 18:39
Medlem
FanTaMigs avatar
Begärde ett testosteronprov nyligen i samband med andra prover som togs för extrem trötthet, var inga problem alls.
Citera
2024-04-16, 18:49
Medlem
Kostar 395kr privat hos werlabs skitsmidigt. Fuck sossesjukvården, usch
Varsågod
https://werlabs.se/blodprov/testosterontest/
Citera
2024-04-16, 18:53
Medlem
Citat:

Jag tror nog att du kan beställa ett testosterontest via werlabs. Jag är dock ingen läkare så vet inte hur pass kompletta deras tester är men det är värt att kolla. Det är jättelätt. Du beställer på werlabs, sedan åker du in till en drop-in klinik som ser beställningen, du tar provet, sedan får du provsvaren kort därpå.

https://werlabs.se/blodprov/testosterontest/
Citera
2024-04-16, 19:16
Medlem
Läkare arbetar oftast under stark tidspress med journalföring och dokumentation m.m., därför funkar det sällan slänga in något nytt i slutet av besöket. På "min" vårdcentral jobbar läkaren väldigt strikt mot vad patienten söker för när tiden bokas. Prover och undersökningar ska också vara medicinskt motiverade och ekonomiskt försvarbara.
Sök igen ang. relevanta symptom.
Eller fixa själv, många tips i tråden.
Citera
2024-04-16, 19:55
Medlem
Mårten Rasks avatar
Citat:

I den skattefinansierade sjukvården utgår man för det mesta från ett symtom när man beställer undersökningar och prover. Jag tycker att det är rimligt att man som läkare nekar patienter som vill ha en viss undersökning bara för att "utesluta något".

Dessutom ska man veta att blodprover är långt ifrån perfekta. I vissa fall är det tydligt att något är sjukligt men ofta, t.ex. när man mäter testosteron, hamnar man i nån gråzon som leder till att man beställer fler undersökningar som egentligen inte hade behövts.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in