Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-16, 12:38
  #1
Medlem
carminaburanas avatar
Tjena, jo, jag har en fråga här, jag skall köpa ett gäng passepartouts från UK till mitt AB.

När jag importerar det kommer jag få ett brev från tullen där jag måste betala importmoms och tullavgifter.

Får jag tillbaka importmoms som vanlig moms eller?

Denna firman i UK är LLP, men verkar ej VAT registrerade. Måste de vara VAT registrerade för att jag skall kunna dra av importmomsen?

Jag sitter i kö till skatteverket men herregud, "begränsad service till imorgon" plats 41 i kön, kötid 61 min
__________________
Senast redigerad av carminaburana 2024-04-16 kl. 12:43.
Citera
2024-04-16, 12:41
  #2
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Tjena, jo, jag har en fråga här, jag skall köpa ett gäng passepartouts från UK till mitt AB.

När jag importerar det kommer jag få ett brev från tullen där jag måste betala importmoms och tullavgifter.

Får jag tillbaka importmoms som vanlig moms eller?

Denna firman i UK är LLP, men verkar ej VAT registrerade. Måste de vara VAT registrerade för att jag skall kunna dra av importmomsen?

Tror inte det är tull på passepartouts. Gissar på tullfritt.
Men svensk import moms skall du betala oavsett om exportören är momsredovisningsskyldig i hemlandet.
Importmoms är som alla andra momskostnader, kvittas mot momsen på din försäljning
Citera
2024-04-16, 12:49
  #3
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Tror inte det är tull på passepartouts. Gissar på tullfritt.
Men svensk import moms skall du betala oavsett om exportören är momsredovisningsskyldig i hemlandet.
Importmoms är som alla andra momskostnader, kvittas mot momsen på din försäljning


Alltså, jag "får tillbaka" momsen?
Citera
2024-04-16, 12:50
  #4
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Alltså, jag "får tillbaka" momsen?

Ja , självklart.
Citera
2024-04-16, 12:53
  #5
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Ja , självklart.


ok, tack så mycket! Sen blir det väl nåt extra i deklarationen där med, "handel med kuner utanför EU " eller?
Citera
2024-04-16, 13:03
  #6
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Ja , självklart.


Hmm, jag köper via Ebay, så det står såhär

https://pages.ebay.com/vat-eu/



Som jag förstått det så tar ebay automatiskt ut VAT och betalar det till Sverige, eller är det så att de tar ut moms och betalar det till UK, medans jag måste betala importmoms till sverige också, alltså dubbel moms?

Det är lite rörigt med detta. Är ebays "import duties" våran svenska importmoms, alltså betalar de det direkt till skatteverket?

"eBay does not collect and/or report the VAT on distance sales of imported goods if the actual seller sells several items to the same buyer and these items are shipped in a package amounting to more than €150. These orders will be taxed at importation in the EU Member State and may be subject to customs duty."

Men gäller det endast Eu länder eller import utanför EU också? Det står inte.
__________________
Senast redigerad av carminaburana 2024-04-16 kl. 13:08.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback