Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-14, 12:45
  #1
Medlem
timpanis avatar
Jag lyssnade på några avsnitt av en väldigt underhållande amerikansk musikpodd, men nu hittar jag den inte. Hjälp mig!

Konceptet är ganska unikt. Varje episod handlar om ett band, och man får höra om bandets hund-år. Gruppen kämpar och ingenting händer. Men man får inte veta vilket band det handlar om, utan man får försöka gissa.

Mot slutet av avsnittet, när bandet får sitt efterlängtade genombrott, avslöjas så bandets namn.

Jag minns ett avsnitt om No Doubt och ett som kanske var om Journey. Plus ett avsnitt om ett, tror jag, kanadensiskt pudelrockband som släppte en ballad runt 1983, men det blev en stor hit först 1990, då bandet sen länge hade splittrats.

Vad heter denna podcast?
Citera
2024-04-14, 13:06
  #2
Medlem
Google gissar "Disgraceland" med Jake Brennan
Citera
2024-04-15, 08:33
  #3
Medlem
timpanis avatar
I "Disgraceland", som jag för övrigt gillar, får man ju, till skillnad från podden jag söker, veta vem det handlar om redan i titeln.

Dessutom är "Disgraceland" en mörk podd som mestadels handlar om allt hemskt som artisten gjort eller råkat ut för.
Citera
2024-04-15, 21:41
  #4
Medlem
Också nyfiken nu ju!
Citera
2024-04-17, 05:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timpani
Vad heter denna podcast?


Jag frågade google fem gånger, och det blev fem nya förslag
Behind the Music,
Song Exploder,
Rock & Roll Archaeology,
Sound Opinions,
The Rock & Roll Twilight Zone
Citera
2024-04-18, 09:58
  #6
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av their
Jag frågade google fem gånger, och det blev fem nya förslag
Behind the Music,
Song Exploder,
Rock & Roll Archaeology,
Sound Opinions,
The Rock & Roll Twilight Zone
I alla dina förslag, förutom det sista, som jag inte hittade, nämns ju ämnet i episodens titel. Grejen med podden jag söker är att dom håller det hemligt.
Citera
2024-04-18, 15:09
  #7
Medlem
timpanis avatar
Nu har jag kommit på att ett avsnitt handlade om låten "When i'm with you", en powerballad inspelad av det kanadensiska bandet Sheriff 1983. Låten blev en mindre hit i hemlandet och bandet splittrades 1985. Låten toppade sen den amerikanska Billboardlistan 1989.

Så podden har åtminstone ett avsnitt om Sheriff och ett om No Doubt.

Att leta upp podden försvåras av att artisten hålls hemlig i episodens titel och beskrivning, tror jag, men podden finns "där poddar finns". Minns inte hur jag snubblade över den...
Citera
Igår, 11:59
  #8
Medlem
Inget namn på podden än?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback