2024-04-13, 20:26
Killen säger att han är 28 fast man ser att han garanterat är runt 40 minst. Det betyder att han var 27år när han kom till Sverige och inte 15år som han hävdade. Han hade därmed ingen rätt att stanna här från början. Precis som alla andra fall. Vi borde utvisa allihop på grund av deras bedrägeri.
Senast redigerad av Juristen08 2024-04-13 kl. 20:30.
Citera
2024-04-13, 20:27
Medlem
Gentss avatar
Var det inte den här tjommen man inte kunde fastställa åldern på först, sedan gråter PK-media ut? Tänker att det är väl inte första gången någon blir utvisad men det är väl klart att det blir rubriker just för att nämndemännen var SD:are. Något pinsamt, men normalt i dagens Sverige.
Citera
2024-04-13, 20:36
Medlem
PerversPolitikers avatar
Bra ! En sandneger mindre.
Citera
2024-04-13, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Nämndemännen har visserligen i detta fall kommit till samma slut som vid tidigare prövningar, men denna prövning var annorlunda till följd av nytillkomna omständigheter. Det är således ganska ointressant hur man tidigare bedömt fallet.

Hahaha! Det är ju förjävla praktiskt att man kan hitta på nya omständigheter och överklaga i all oändlighet... bara i clownlandet Sverige.
Det är bra att vi skickar signaler till omvärlden att om du tjatar tillräckligt länge så får du allt du vill ha.
Citera
2024-04-13, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Hahaha! Det är ju förjävla praktiskt att man kan hitta på nya omständigheter och överklaga i all oändlighet... bara i clownlandet Sverige.
Det är bra att vi skickar signaler till omvärlden att om du tjatar tillräckligt länge så får du allt du vill ha.

Jag upphör aldrig att förvånas över hur dålig koll gemene svensk har på det svenska rättssystemet.

Nej, man kan inte hitta på nya omständigheter och överklaga i oändlighet. I detta fall har utvisningsbeslutet från 2016 preskriberats, varför han sökt asyl på nytt. Det är alltså tal om två separata processer. Sedan kan man naturligtvis diskutera en preskriptionstid om ca 3 år, men det är trots allt något helt annat.
Citera
2024-04-13, 20:44
Medlem
Citat:
Din beskrivning av artikeln är visserligen korrekt, men missar ett par avgörande delar kring varför detta fall är intressant.

Det är korrekt att det blev avslag både hos migrationsverket och i migrationsdomstolen 2016, därefter flyttade han till Danmark. Danmark hänvisade honom åter till Sverige, varpå han sökte asyl på nytt 2019 med ett antal nya omständigheter. Bland annat att han deltagit i demonstrationer mot talibanerna samt att han var ateist och riskerade att dödas i Afghanistan. Juristdomaren ansåg att det förelåg skäl för asyl, nämndemännen var av en annan uppfattning.

Nämndemännen har visserligen i detta fall kommit till samma slut som vid tidigare prövningar, men denna prövning var annorlunda till följd av nytillkomna omständigheter. Det är således ganska ointressant hur man tidigare bedömt fallet.
Varför kommer alla till Sverige för att demonstrera?
Om du är intresserad av att bo i Sverige anpassa dig och "glöm" ditt gamla liv/land och var lycklig att du fick det bättre.
Citera
2024-04-13, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Varför kommer alla till Sverige för att demonstrera?
Om du är intresserad av att bo i Sverige anpassa dig och "glöm" ditt gamla liv/land och var lycklig att du fick det bättre.

Att någon som flyr från en diktatur, inte sällan med släkt kvar i hemlandet, aktivt agerar för att uppmärksamma omvärlden om, samt försöka påverka, förhållandena i hemlandet är väl knappast konstigt eller uppseendeväckande. Är väl lite samma med föreningen ”Sverigedemokrater i Thailand” eller vad de nu kallar sig.

Förtydligande: Avseende SD-föreningen i fråga avser jag då att man fortsatt har ett intresse av förhållandena i hemlandet, även om man är utvandrad. Inte att Sverige skulle vara en diktatur eller liknande.
Senast redigerad av Nulb 2024-04-13 kl. 20:49. Anledning: Förtydligande
Citera
2024-04-13, 20:51
Medlem
Studsbolls avatar
Systemet med nämndemän är en styggelse. Politiskt tillsatta amatörer ska inte avgöra rättsfall överhuvudtaget. Men med det sagt är jag inte ledsen att detta drabbade en afghan som definitivt redan borde blivit utvisad helt utan rättegång.
Citera
2024-04-13, 20:58
Medlem
Citat:
Att någon som flyr från en diktatur, inte sällan med släkt kvar i hemlandet, aktivt agerar för att uppmärksamma omvärlden om, samt försöka påverka, förhållandena i hemlandet är väl knappast konstigt eller uppseendeväckande. Är väl lite samma med föreningen ”Sverigedemokrater i Thailand” eller vad de nu kallar sig.

Förtydligande: Avseende SD-föreningen i fråga avser jag då att man fortsatt har ett intresse av förhållandena i hemlandet, även om man är utvandrad. Inte att Sverige skulle vara en diktatur eller liknande.
Alla beslut man fattar har ofta en baksida, vad är viktigast familjen eller jag i detta fall, kanske trodde, kommer jag bara till Sverige så kan jag demonstrera och då viker diktaturen ner sig och familjen blir lycklig.
Ofta har det väl varit att demonstranternas familjer får det tuffare i hemlandet.
Citera
2024-04-13, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Alla beslut man fattar har ofta en baksida, vad är viktigast familjen eller jag i detta fall, kanske trodde, kommer jag bara till Sverige så kan jag demonstrera och då viker diktaturen ner sig och familjen blir lycklig.
Ofta har det väl varit att demonstranternas familjer får det tuffare i hemlandet.

Nåja, det är en bedömning som den enskilda individen får göra. Oaktat omfattas samtliga personer som befinner sig i Sverige av yttrande- och demonstrationsfrihet, så frågan är i realiteten ganska ointressant.
Citera
2024-04-13, 21:00
Medlem
franges avatar
Citat:
Det var knappast talibandiktatur i Afghanistan 2016-2023 - den diktaturen föll 2001 - så vilken diktatur menar du han flydde ifrån?
Citera
2024-04-13, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det var knappast talibandiktatur i Afghanistan 2016-2023 - den diktaturen föll 2001 - så vilken diktatur menar du han flydde ifrån?

Då inlägget jag citerade var generellt så svarade jag generellt. Frågan var varför folk som söker asyl demonstrerar, varför jag gav ett exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in