Citat:
Ursprungligen postat av
8978wxu642
Utländska konsulter har väl ofta problem med att de måste befinna sig i en tydlig hierarki annars får de panik, och tror att alla som varit anställda längre än dom är deras chefer.
Men sluta se personerna som chefer, de är olika stakeholders inom organisationen och produkten. Men ni måste kunna samarbeta.
Jag vill bygga upp ett eget företag. Jag tror man kan skapa bättre effektivitet utan dessa fasta roller. Man borde kunna kompensera medarbetare för avsaknaden av såna roller med högre lön och få allt att funka bättre.
Vi pratar ju om att kontorsarbetsplatser utan eget skrivbord, var och en sätter sig där det finns plats. Det tycker jag är en poänglös plåga för anställda. Eget skrivbord: ja, men fasta roller: nej.
När det gäller de där indiska konsulterna, antar vi pratar om dem, så tror jag de får den där paniken och är sådär servila för att de är i en så utsatt situation. Åtminstone till stor del. Vi kan hamna i bråk, byta jobb, leva på akassa några månader i värsta fall. De åker ut ur landet. Även i sitt hemland kanske de inte har mat åt barnen om de får sparken. Det fostrar till en underkastelse som blir både grym för individen och skadlig för samhället som helhet.