• 1
  • 2
2024-04-13, 00:14
Medlem
Tnkte testa att bli en fri varelse inom ngot r. D r jag ca 55 bast och ekonomiska lget kommer se ut ungefr s hr:
6 milj p brsen
Inga ln p huset jag bor i (Vrde ca 4 milj)
ger sommarstugan (Vrde ca 2,5 milj. Min del 50%)
Inga ln i vrigt.
Har bil vrde ca 60 tkr.
Tjnar idag ca 75 tkr brutto/mn.
Tjnstepension + privat pensionssparande p det p ca 50 tkr/r de senaste 25 ren.
Hndig s gr i princip allt underhll p kkarna sjlv.
Mlet att brja ta ut pension rtt sent fr att kompensera missat intjnande.
Mitt ml r inte att bli en eremit. Rtt mycket utomlands p vinterhalvret r planen.
Kommer jag bli en undernrd eremit eller klara mig hyfsat enligt flashbacks expertpanel?
Citera
2024-04-13, 00:18
Medlem
Allt handlar om prioriteringar, exempelvis kan man ju slja huset och kpa ett billigare hus p landet, sedan kpa ett boende utomlands fr resterande belopp.

D kan du sluta jobba i morgon om du vill. Frstr inte riktigt vad du behver kpa som kommer kosta dig enorma summor, det som skapar normal livsnjutning r sllan svindyra grejer..

6M med 4% utdelning ger 20k per mnad plus din andra pension, det borde vl kunna rcka. Sedan r det s att du inte behver d med 6M p banken, utan kan d med ngra kronor....

Om mjlighet finns kan du ven brja med att arbeta mindre, g ned till 50% eller 25% och testa dig fram.. man mste kanske inte jobba 100% eller o%
Senast redigerad av ES-trader 2024-04-13 kl. 00:23.
Citera
2024-04-13, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ES-trader
Allt handlar om prioriteringar, exempelvis kan man ju slja huset och kpa ett billigare hus p landet, sedan kpa ett boende utomlands fr resterande belopp.

D kan du sluta jobba i morgon om du vill. Frstr inte riktigt vad du behver kpa som kommer kosta dig enorma summor, det som skapar normal livsnjutning r sllan svindyra grejer..

6M med 4% utdelning ger 20k per mnad plus din andra pension, det borde vl kunna rcka. Sedan r det s att du inte behver d med 6M p banken, utan kan d med ngra kronor....

Om mjlighet finns kan du ven brja med att arbeta mindre, g ned till 50% eller 25% och testa dig fram.. man mste kanske inte jobba 100% eller o%

Jag vill inte hamna i ett lge dr jag behver flytta till ngon billigare hla. Dremot kan jag tnka mig en hyresrtt nr jag brjar bli skrplig d jag nd har sommarstugan.
Annars hller jag med om att jag inte behver ha en massa stlar kvar nr jag ska ner i jorden. Dremot tror jag tyvrr att ITP2 pverkas rtt hrt nr man tappar de sista intjnanderen.
Jag r rtt lttroad och billig i drift s borde funka men r nog lite harig i det hr av olika anledningar.
Citera
2024-04-13, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnupmels
Tnkte testa att bli en fri varelse inom ngot r. D r jag ca 55 bast och ekonomiska lget kommer se ut ungefr s hr:
6 milj p brsen
Inga ln i vrigt.
Har bil vrde ca 60 tkr.
Mitt ml r inte att bli en eremit. Rtt mycket utomlands p vinterhalvret r planen.
Kommer jag bli en undernrd eremit eller klara mig hyfsat enligt flashbacks expertpanel?

Bra jobbat! Ser bra ut!
Skulle lgga lite mer budget nu fr resor och snt medan du r i bra skick.

Nr du blir ldre kan du alltid snla p livskvaliteten.

Sen om du har alternativet behver du ju inte sluta arbeta helt:
Dra ner p arbetstiden(mer i stilen var ledig ett par mnader om ret, n 4h per dag),
Alternativt "Krv" att f jobba hemifrn vissa dagar.
Du r ju i ett bra lge dr du enbart behver prestera just ver miniminiv.
Citera
2024-04-13, 00:36
Medlem
Dyschlexie.s avatar
Citat:

Bor du schysst s se ver hyrsituationen. Kan du hyra villan till helst nt fretag halvrsvis medans du vistas utomlands och tnka dig bo i sommarstugan lite mer.
Kanske ven sommarstugan veckosvis under hgssong?

En vn kr ex. airbnb och hyr ut sin renoverade 70talskk i ett villaghetto till tv terkommande medellders amerikaner fr en sisdr 45k/mn medans han leker runt och renoverar sommarstugan.

r du inkrd och nischad p jobbet s tycker jag ven du ska frska fasa ut och fresl att du kan konsulta remote nt specifikt med samma skit du redan gr nn dag i veckan bde fr att hlla igng och en skn liten inkomst.
Citera
2024-04-13, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyschlexie.
r du inkrd och nischad p jobbet s tycker jag ven du ska frska fasa ut och fresl att du kan konsulta remote nt specifikt med samma skit du redan gr nn dag i veckan bde fr att hlla igng och en skn liten inkomst.

Bra pong, detta r ngot som mnga bortser frn. Jag jobbade sista ret p det viset, nr jag var 40 bast. Satt bla i HK och konstruerade ver VPN.

Det r mnga faktorer som spelar in och man kan gra p ondligt mnga vis beroende p sin situation

Jag hade personligen brjat med att slja huset och kpa ngot annat fr halva priset. D r det ju pltsligt 8M som ger avkastning och frmodligen kan man bo nstan lika bra iaf fr halva summan, srskilt om han bor ensam iaf, vilket iof ej framgr.

En annan sak r ju att se ver sina kostnader, ofta har man mycket ondigt skrp som kostar varje mnad, som egentligen ej har s stort vrde nr man tnker efter, eller finns liknande tjnster fr bttre pris.
Senast redigerad av ES-trader 2024-04-13 kl. 00:52.
Citera
2024-04-13, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Lagman
Bra jobbat! Ser bra ut!
Skulle lgga lite mer budget nu fr resor och snt medan du r i bra skick.

Nr du blir ldre kan du alltid snla p livskvaliteten.

Sen om du har alternativet behver du ju inte sluta arbeta helt:
Dra ner p arbetstiden(mer i stilen var ledig ett par mnader om ret, n 4h per dag),
Alternativt "Krv" att f jobba hemifrn vissa dagar.
Du r ju i ett bra lge dr du enbart behver prestera just ver miniminiv.

Tack! Jo, brnna mer stlar i brjan r planen. Lite nojig ver brsdipp (krasch) i fel lge.
Har jobbat alldeles fr mycket tidigare och har dragit ner ordentligt p antalet timmar. Inga problem att ta strjobb framgent om andan faller p.
Faktum r att jag har en rtt bra jobbtillvaro nu nr jag brjar bli trygg i att jag kan dra. Ger ett lugn. Men friheten lockar.
Citera
2024-04-13, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyschlexie.
Bor du schysst s se ver hyrsituationen. Kan du hyra villan till helst nt fretag halvrsvis medans du vistas utomlands och tnka dig bo i sommarstugan lite mer.
Kanske ven sommarstugan veckosvis under hgssong?

En vn kr ex. airbnb och hyr ut sin renoverade 70talskk i ett villaghetto till tv terkommande medellders amerikaner fr en sisdr 45k/mn medans han leker runt och renoverar sommarstugan.

Kken r rtt liten men i kranskommun till Sthlm s uthyrning borde nog funka. Det r ett spr jag funderar p.
Konsulta med det jag gr idag r nog inte omjligt men strknegar jag s lutar det t ngot helt annat. D lr dock timpenningen bli betydligt lgre. Mitt primra ml r tillrckligt bra standard men en grym livskvalitet. Kommer lgga betydligt mer tid p brsen d jag har ett stort intresse t det hllet.
Citera
2024-04-13, 00:58
Medlem
Citat:
Tack! Jo, brnna mer stlar i brjan r planen. Lite nojig ver brsdipp (krasch) i fel lge.
Har jobbat alldeles fr mycket tidigare och har dragit ner ordentligt p antalet timmar. Inga problem att ta strjobb framgent om andan faller p.
Faktum r att jag har en rtt bra jobbtillvaro nu nr jag brjar bli trygg i att jag kan dra. Ger ett lugn. Men friheten lockar.

Lter bra, jag tror inte du kommer att ha problem att justera din plan om det behvs, med de tillgngar du redan har, utan att fundera p ett jobba en dag till.
Citera
2024-04-13, 01:13
Medlem
Citat:
6 milj p brsen
Inga ln i vrigt.
Har bil vrde ca 60 tkr.
Du kommer sjlvklart klara dig bra med de frutsttningarna. Men varfr inte bara brja ta ut max tjnstepension och privata vid 55 under 12-13 r och sen vanlig pension? Du kan ju krydda med avkastningen frn brsen nr du behver. Sen kanske du har ngot arv som kommer och sljer ngon av dina fastigheter.
Tnk p att du inte behver s mycket nr du r +75.
Citera
2024-04-13, 01:25
Medlem
Citat:
6 milj p brsen
Inga ln i vrigt.
Har bil vrde ca 60 tkr.

Allt hnger ju p vad du har fr utgifter. Kan du redogra fr alla dina utgifter i grova drag s gr det lttare att uttala sig om du kan gra FIRE med de frutsttningarna eller inte. Jag skulle ltt kunna gra FIRE med de frutsttningarna, men d har vr familj mnadsutgifter p ca 30-35.000/mn.

Samt hur mycket har du i pensionsspar totalt?
Senast redigerad av kramiz1 2024-04-13 kl. 01:40.
Citera
2024-04-13, 02:10
Medlem
Dyschlexie.s avatar
Citat:
Kken r rtt liten men i kranskommun till Sthlm s uthyrning borde nog funka. Det r ett spr jag funderar p.
Konsulta med det jag gr idag r nog inte omjligt men strknegar jag s lutar det t ngot helt annat. D lr dock timpenningen bli betydligt lgre. Mitt primra ml r tillrckligt bra standard men en grym livskvalitet. Kommer lgga betydligt mer tid p brsen d jag har ett stort intresse t det hllet.

Kken i mitt exempel r en renoverad ~120kvm med halv kllare i Vallentuna.

Sen s r ex. nt ldre tyskt par skert sugna p att ge dig ganska bra betalt fr sommarstugan 3-4 veckor under semestern fr att stort stt finansiera den hela ret.

Ytterligare tankefr: r du hndig nog att smlla upp en attefallare och har frutsttning? Srskilt om du bor p sutterngtomt, d du kan gra 2plans 60kvm utan bygglov (nockhjd avgr)
Kasta in ngon i det du str ut med som klipper grs, skottar sn och hller koll p andra huset medans du hyr ut det och livskvalitar i internationella solen, konsultar nt mysprojekt p rutin och kollar p brsgrafer.

r du van att jobba heltid eller mer s skulle jag tro att du nn dag i veckan knappt skulle knnas alls vad du n skulle hora ut dig till. Bara du kan slppa. Mest betalt fr minst hade jag personligen gtt efter.
Som flera r inne p s tror jag knslan av frihet kommer om du bara kommer ner en del timmar och fortfarande r en del tminstone ngot sammanhang.
Vad du n gr s g inte frn 100 till 0 fr snabbt, utan knn friheten du redan har byggt och ha mlbilden att kunna skrddarsy din jobbsituation med olika ansprk som passar din livsstil.
Mnga som skriker frihet verkar ofta snubbla ver understimulans och dekadens.

Ngot ekonomiskt tnker jag inte uttala mig om.. fr ung o dum. Bara resonerar hr
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in