• 2
  • 3
2025-05-13, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Jo, Björk kommenterade det i stilen av att man kan ramla på en stol men då får man inte den här sortens skada heller. Hans skadebild stämde inte med stolsteorin.

Fanns stolen där när polisen kom dit? Finns stolen ens dokumenterad som att den stod där? Samtidigt verkade alla tro, SOS Alarm och poliserna, att det var trolig misshandel. Det är så lätt att låsa sig vid det. Även om det stämmer blir det i senare fall, som nu, dåligt när man inte kan utesluta andra scenarier.

Men jag håller med om att man hade kunnat försöka rekonstruera hur sådana här skador kan uppkomma och mer faktiskt testa olika teorier. Det är dock tidskrävande och kostar mycket pengar (var något program de ibland gjrode detta minns jag) och det är väl kanske tveksamt om de fått ut all information som krävs för att göra det?

Inga vittnen ville ju ställa upp. Det hade varit intressant att höra av dem, både de som var där när Steve dog men också av de som skrivit smsen om våldet på avdelningen och hur de kände och tänkte om sin arbetsplats. De två som var med Steve vågar såklart inte säga något då alla inblandade vet vilka dem är, så de kan aldrig vara helt anonyma.

Tack för att du redde ut det så bra. Sorgligt att Steves kollegor är så fega att de inte vågar träda fram när det verkligen skulle kunna göra stor skillnad. Vad är de rädda för? Att förlora ett jobb hos en arbetsgivare som tycks vilja tysta sin personal och t.o.m verkar ha lyckats med det? Att förlora en arbetsgivare som rapporterar om hot och våld på arbetsplatsen och därmed inte heller gör något åt problemen? Rädda för att förlora ett jobb hos en arbetsgivare som inte ens har empati nog att höra av sig till offrets anhöriga oavsett dödsorsak? Ingen drömarbetsgivare precis i min ögon och personligen skulle jag hellre äta gröt ett år än att jobba för den arbetsgivaren. Jag ska definitivt lägga arbetsgivaren "Humana" på minnet.
Senast redigerad av Kvartalet2023 2025-05-13 kl. 07:21.
Citera
2025-05-14, 20:02
Medlem
Jag skulle få jobb där, men fick inte det för att cheferna hittade på en massa lögner om mig. Riktigt jävla skitbolag. OCH de fick indraget tillstånd förra året också. Hoppas skiten går i botten.
Citera
2025-05-14, 20:45
Medlem
Tack för inlägg

Nån som kan sammanfatta händelseförloppet och programmet

Var det ett hvb boende?

Edit: hittade detta men vilken typ av patient var gm?
hur skulle det kunna förhindras? inlåsning? bättre medicinering?
Humana anser att det var en fallolycka som låg bakom vårdbiträdet Steve Jonssons död i april 2024 på den neuropsykiatriska utredningsenheten i Bollnäs. Men en ny granskning av Kalla fakta visar att det mer sannolikt var ett slag från en patient som orsakade dödsfallet.

– Vi vet inte vad som hände, säger Tobias Widar, Humanas divisionschef i programmet.
Citat:
Ursprungligen postat av Friiidaa
Imorgon sänder Kalla Fakta ett avsnitt om denna händelse.

Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Kan du berätta efter avsnittet sänts vad som verkar hänt?

LL

Citat:
Ursprungligen postat av Personskyddet
Här kan man se avsnittet.

https://www.tv4play.se/program/df630...ldet-pa-humana

Citat:
Ursprungligen postat av Kvartalet2023
Fruktansvärd händelse. Och så väldigt dåligt av Humana att inte ens höra av sig till familjen och beklaga sorgen. Verkar ju iallafall som att han kan ha känt sig hotad, backade och föll baklänges. Om han nu inte också fick ett slag. Hur skulle det annars ha gått till? Man ramlar väl inte handlöst baklänges normalt sett? Eller gör folk det? Det sades i programmet att det ska befunnit sig tre andra människor vid eller nära platsen Steve dog. Men i programmet fick man tyvärr aldrig veta exakt vart dessa var placerade i förhållande till Steve och då är det ju svårt att göra sig en bild av hur mycket dessa eventuellt kunde ha sett. Jag hoppas iallafall att de utreder det här bättre. Jag litar tyvärr aldrig på vårdchefer nuförtiden. Varken privata, regiondrivna eller kommunala. De verkar alla ha gått chefskursen "lögn, ljug och dölja."

Citat:
Ursprungligen postat av plastkaktus
Och blåmärket/frakturen i ögat om han backade och föll själv, hur uppkom den?

Citat:
Vidriga samvetslösa kollegor som helt och hållet skiter i sin kollega och hans familj. De vill inte se upprättelse för Steve, utan vill skydda sina egna ryggar inom en rutten Humana-koncern. Vad dessa ynkryggar inte har intellekt att förstå är att Humana skiter i dem precis som de sket i Steve. Nästa person att dö på jobbet kan vara någon av dem, och ingen kommer bry sig då heller. Då är det deras familjer som står där i sorg.

Vill de slippa riskera sina liv på jobbet behöver de säga ifrån nu och tvinga fram bättre arbetsmiljöarbete hos Humana. För Humana är också samvetslösa och bryr sig inte. Hör inte ens av sig till Steves familj för att visa empati och stöd. En normal arbetsgivare besöker familjen och erbjuder stöd.
Senast redigerad av dQw4w9WgXcQ 2025-05-14 kl. 20:48.
Citera
2025-05-15, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dQw4w9WgXcQ
Tack för inlägg

Nån som kan sammanfatta händelseförloppet och programmet

Var det ett hvb boende?

Edit: hittade detta men vilken typ av patient var gm?
hur skulle det kunna förhindras? inlåsning? bättre medicinering?
Humana anser att det var en fallolycka som låg bakom vårdbiträdet Steve Jonssons död i april 2024 på den neuropsykiatriska utredningsenheten i Bollnäs. Men en ny granskning av Kalla fakta visar att det mer sannolikt var ett slag från en patient som orsakade dödsfallet.

– Vi vet inte vad som hände, säger Tobias Widar, Humanas divisionschef i programmet.

Det är ju väldigt svårt att veta vilka brister det fanns när Humana själva inte utrett detta, avdelningen inte rapporterat avvikelser på 9år (ingen avdelning är så perfekt att det är 0 incidenter. Att man rapporterat 0 tyder på mörkning och dålig arbetskultur).

Man kan aldrig 100% förhindra sånt här. Det är en svår grupp patienter som kan sakna konsekvenstänk, är impulsstyrda och blir lätt störda och upprörda.

I programmet låser de upp Steves mobil. Det verkar ha funnits en chattgrupp där kollegorna kontinuerligt beskriver hur de blivit attackerade av patienter men också hur de själva attackerat patienter och skadat dem för att få in dem på sina rum och undvika mer bråk.

Det här vittnar om många saker. En otroligt dålig arbetsmiljö där skador var vardag och där kommer något allvarligt hända förr eller senare.
Personalen ska inte ta till våld för att hantera situationer. Det skapar mer våld och otrygghet, och otryggheten i sig skapar våldsamma patienter. Här verkar man ha hamnat i en ond spiral där man tvingats ta till våld för att försöka sköta sitt jobb på något sätt.
Varför tar personalen till våld och eskalerar det hela då?

- Personalen kan sakna utbildning och/eller inte få fortbildning. Det är lätt att hamna i fel mönster och det måste upptäckas och brytas
- Personalen är för få och kan därför inte hantera situationerna bättre. Lite släcka bränder-beteende
- Dåliga lokaler som bjuder in till svårhanterliga situationer. Kan vara att patienter lätt blir störda av varann pga trångt, dålig layout där ljud och spring stör och att personalen inte kan få kontroll rent fysiskt över situationen
- För många svåra patienter samtidigt. Även med bra utbildad personal, många personal med mera blir det svårt att hantera för många svåra patienter samtidigt. Det uppstår lätt bråk mellan patienter och personalen orkar inte hantera allt de utsätts för på ett bra sätt

Inlåsning i förebyggande syfte är inte lagligt och att låsa in någon som bestraffning är inte heller okej. De är ju inga fångar och även om det var okej att låsa in sjuka personer skulle personalen ändå behöva vistas med dem ibland

Medicinering? Det kan vara så att de har fel eller dålig medicinering men de kan ju inte drogas ned till lealösa zombies. Förutom att det är oetiskt så ska personerna utredas, och det blir svårt att göra det om de är helt neddrogade. I många fall med svår neuropsykiatrisk problematik kan du inte helt få bort denna typ av beteende/risk, om du inte drogar ned dem till en zombie.
Citera
2025-05-15, 12:58
Medlem
Citat:
Det är ju väldigt svårt att veta vilka brister det fanns när Humana själva inte utrett detta, avdelningen inte rapporterat avvikelser på 9år (ingen avdelning är så perfekt att det är 0 incidenter. Att man rapporterat 0 tyder på mörkning och dålig arbetskultur).

Man kan aldrig 100% förhindra sånt här. Det är en svår grupp patienter som kan sakna konsekvenstänk, är impulsstyrda och blir lätt störda och upprörda.

I programmet låser de upp Steves mobil. Det verkar ha funnits en chattgrupp där kollegorna kontinuerligt beskriver hur de blivit attackerade av patienter men också hur de själva attackerat patienter och skadat dem för att få in dem på sina rum och undvika mer bråk.

Det här vittnar om många saker. En otroligt dålig arbetsmiljö där skador var vardag och där kommer något allvarligt hända förr eller senare.
Personalen ska inte ta till våld för att hantera situationer. Det skapar mer våld och otrygghet, och otryggheten i sig skapar våldsamma patienter. Här verkar man ha hamnat i en ond spiral där man tvingats ta till våld för att försöka sköta sitt jobb på något sätt.

- Personalen kan sakna utbildning och/eller inte få fortbildning. Det är lätt att hamna i fel mönster och det måste upptäckas och brytas
- Personalen är för få och kan därför inte hantera situationerna bättre. Lite släcka bränder-beteende
- Dåliga lokaler som bjuder in till svårhanterliga situationer. Kan vara att patienter lätt blir störda av varann pga trångt, dålig layout där ljud och spring stör och att personalen inte kan få kontroll rent fysiskt över situationen
- För många svåra patienter samtidigt. Även med bra utbildad personal, många personal med mera blir det svårt att hantera för många svåra patienter samtidigt. Det uppstår lätt bråk mellan patienter och personalen orkar inte hantera allt de utsätts för på ett bra sätt

Inlåsning i förebyggande syfte är inte lagligt och att låsa in någon som bestraffning är inte heller okej. De är ju inga fångar och även om det var okej att låsa in sjuka personer skulle personalen ändå behöva vistas med dem ibland

Medicinering? Det kan vara så att de har fel eller dålig medicinering men de kan ju inte drogas ned till lealösa zombies. Förutom att det är oetiskt så ska personerna utredas, och det blir svårt att göra det om de är helt neddrogade. I många fall med svår neuropsykiatrisk problematik kan du inte helt få bort denna typ av beteende/risk, om du inte drogar ned dem till en zombie.
Tack! Kanske har missat det men vad exakt är "neuropsykiatriska utredningsenheten"?
Hur hamnar och länge brukar man vara där och vilka åldrar?
Många som skickas till psyk därifrån?
Citera
2025-05-16, 08:13
Medlem
Citat:

Mycket insiktsfulla och kloka ord. De här jobben är verkligen inte lätta alla gånger. Inte för någon. Men någonstans landar det trots allt i att Humana inte har tagit personalens starka oro för en viss patient på allvar och jag upplever det också (nu när Steves kollegor tiger still) att det är lågt i tak på den här arbetsplatsen. Jag tillhör själv de "dumhuvuden" som inte har hållit tyst på APT-möten på två av mina arbetsplatser och jisses så mycket stryk och slag under bältet jag fick utstå på dessa arbetsplatser för att cheferna hellre slog ifrån sig och slog mig istället för att agera adekvat och ansvarsfullt. Det jag har tagit upp på möten har handlat om urusel omsorg/vård samt hot och våld. Men jag ångrar absolut ingenting därför att jag alltid har letts av någon slags inre moralisk kompass. Jag tycker t.o.m att jag som vårdpersonal har ett verkligt ansvar att slå larm om jag ser att något är galet och som inte följer varken svensk lagstiftning eller egna interna riktlinjer. Hade jag själv jobbat på Steves arbetsplats hade jag definitivt inte tigit still. I synnerhet inte om en kollega till mig hade avlidit på sin arbetsplats pga av misstänkt våld och att det berodde på passivitet, inkompetens eller ointresse från ledningens sida. Jag tycker personligen att det är karaktärssvagt av Steves kollegor att inte våga kliva fram och berätta hur de har haft det på sitt arbete och vad de själva såg av händelsen. I första hand naturligtvis för Steve och hans familjs skull så att de får veta vad som hände, men även för dem själva som förmodligen är både kuvade och rädda och tänker att de ska fortsätta jobba i den här (usla) arbetsmiljön. Men det ursäktar ändå inte deras ynklighet i det här fallet. Och vad jag anser om Humanas ledarskap på den här arbetsplatsen skriver jag inte ens ut.
Senast redigerad av Kvartalet2023 2025-05-16 kl. 08:27.
Citera
2025-05-18, 21:29
Medlem
Verkar inte vara någon bra arbetsplats det där inte, dom måste ju försöka skydda sin personal.
Citera
2025-05-19, 19:31
Medlem
Silltunnas avatar
Såg det där programmet igår, och det som gjorde mig mest upprörd var de fega råttorna till kollegor, som vägrade berätta för journalisterna vad som egentligen legat bakom deras kollegas död. Hatar den typen av människor på arbetsplatser, som gnäller i fikarummet och i privata chattar, men sedan när det verkligen gäller, då kniper de käft och låtsas att de inte vet nåt.
Citera
2025-05-31, 10:18
Medlem
Det skulle vara intressant att höra vårdtagarnas version om förhållandena på Neuropsyk. I personalchatten används en minst sagt olustig och föraktfull jargong om sjuka människor: "Den jäveln", "jävla gris", "sparkade in honom i TV:n", "det kunde jag inte skriva i journalen" osv.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in