Citat:
Ursprungligen postat av
Kvartalet2023
Det snackades om i programmet att det hade stått en stol där ( tror det var Humanachefen som sade det) som han möjligen hade kunnat slagit i först (och skadat ögat) och därefter ramlat baklänges men det kommenterades väl inte av Sonny Björk om det ens hade varit ett möjligt scenario? Som sagt, jag saknade lite, lite mer fakta faktiskt denna gång (i synnerhet ev. vittnen) men som vanligt har Kalla Fakta gjort ett väldigt angeläget program. Jag blir arg varje gång någon dör på jobbet.
Jo, Björk kommenterade det i stilen av att man kan ramla på en stol men då får man inte den här sortens skada heller. Hans skadebild stämde inte med stolsteorin.
Fanns stolen där när polisen kom dit? Finns stolen ens dokumenterad som att den stod där? Samtidigt verkade alla tro, SOS Alarm och poliserna, att det var trolig misshandel. Det är så lätt att låsa sig vid det. Även om det stämmer blir det i senare fall, som nu, dåligt när man inte kan utesluta andra scenarier.
Men jag håller med om att man hade kunnat försöka rekonstruera hur sådana här skador kan uppkomma och mer faktiskt testa olika teorier. Det är dock tidskrävande och kostar mycket pengar (var något program de ibland gjrode detta minns jag) och det är väl kanske tveksamt om de fått ut all information som krävs för att göra det?
Inga vittnen ville ju ställa upp. Det hade varit intressant att höra av dem, både de som var där när Steve dog men också av de som skrivit smsen om våldet på avdelningen och hur de kände och tänkte om sin arbetsplats. De två som var med Steve vågar såklart inte säga något då alla inblandade vet vilka dem är, så de kan aldrig vara helt anonyma.