2024-05-31, 02:01
Medlem
Jimjamjos avatar
Har arbetat där med. Humana är allt annat än humant.
Citera
2025-05-10, 17:52
Medlem
Imorgon sänder Kalla Fakta ett avsnitt om denna händelse.
Citera
2025-05-10, 17:59
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friiidaa
Imorgon sänder Kalla Fakta ett avsnitt om denna händelse.

Kan du berätta efter avsnittet sänts vad som verkar hänt?

LL
Citera
2025-05-11, 09:25
Medlem
Här kan man se avsnittet.

https://www.tv4play.se/program/df630...ldet-pa-humana
Citera
2025-05-11, 15:17
Medlem
Tack för länk. Uppenbart att yttre våld förelåg
Citera
2025-05-12, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullmamman84
Ingen ska behöva dö på jobbet

Det är ju fritt fram att använda cykelhjälm
Citera
2025-05-12, 15:39
Fruktansvärd händelse. Och så väldigt dåligt av Humana att inte ens höra av sig till familjen och beklaga sorgen. Verkar ju iallafall som att han kan ha känt sig hotad, backade och föll baklänges. Om han nu inte också fick ett slag. Hur skulle det annars ha gått till? Man ramlar väl inte handlöst baklänges normalt sett? Eller gör folk det? Det sades i programmet att det ska befunnit sig tre andra människor vid eller nära platsen Steve dog. Men i programmet fick man tyvärr aldrig veta exakt vart dessa var placerade i förhållande till Steve och då är det ju svårt att göra sig en bild av hur mycket dessa eventuellt kunde ha sett. Jag hoppas iallafall att de utreder det här bättre. Jag litar tyvärr aldrig på vårdchefer nuförtiden. Varken privata, regiondrivna eller kommunala. De verkar alla ha gått chefskursen "lögn, ljug och dölja."
Senast redigerad av Kvartalet2023 2025-05-12 kl. 15:42.
Citera
2025-05-12, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvartalet2023
Fruktansvärd händelse. Och så väldigt dåligt av Humana att inte ens höra av sig till familjen och beklaga sorgen. Verkar ju iallafall som att han kan ha känt sig hotad, backade och föll baklänges. Om han nu inte också fick ett slag. Hur skulle det annars ha gått till? Man ramlar väl inte handlöst baklänges normalt sett? Eller gör folk det? Det sades i programmet att det ska befunnit sig tre andra människor vid eller nära platsen Steve dog. Men i programmet fick man tyvärr aldrig veta exakt vart dessa var placerade i förhållande till Steve och då är det ju svårt att göra sig en bild av hur mycket dessa eventuellt kunde ha sett. Jag hoppas iallafall att de utreder det här bättre. Jag litar tyvärr aldrig på vårdchefer nuförtiden. Varken privata, regiondrivna eller kommunala. De verkar alla ha gått chefskursen "lögn, ljug och dölja."
Och blåmärket/frakturen i ögat om han backade och föll själv, hur uppkom den?
Citera
2025-05-12, 18:31
Medlem
Vidriga samvetslösa kollegor som helt och hållet skiter i sin kollega och hans familj. De vill inte se upprättelse för Steve, utan vill skydda sina egna ryggar inom en rutten Humana-koncern. Vad dessa ynkryggar inte har intellekt att förstå är att Humana skiter i dem precis som de sket i Steve. Nästa person att dö på jobbet kan vara någon av dem, och ingen kommer bry sig då heller. Då är det deras familjer som står där i sorg.

Vill de slippa riskera sina liv på jobbet behöver de säga ifrån nu och tvinga fram bättre arbetsmiljöarbete hos Humana. För Humana är också samvetslösa och bryr sig inte. Hör inte ens av sig till Steves familj för att visa empati och stöd. En normal arbetsgivare besöker familjen och erbjuder stöd.
Citera
2025-05-12, 18:34
Medlem
Citat:

En överläkare sa att man inte får så allvarliga skador som Steve fick ”om man inte ramlar från en byggställning”. Det handlar om mycket kraft. Så våldsamt ramlar du inte bakåt även om du kan dö av ett fall, men skadebilden blir annorlunda och det har både överläkare och rättsmedicin bedömt - han har utsatts för våld av någon annan för att det ska bli sådana skador.
Citera
2025-05-12, 19:37
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
En överläkare sa att man inte får så allvarliga skador som Steve fick ”om man inte ramlar från en byggställning”. Det handlar om mycket kraft. Så våldsamt ramlar du inte bakåt även om du kan dö av ett fall, men skadebilden blir annorlunda och det har både överläkare och rättsmedicin bedömt - han har utsatts för våld av någon annan för att det ska bli sådana skador.

Det snackades om i programmet att det hade stått en stol där ( tror det var Humanachefen som sade det) som han möjligen hade kunnat slagit i först (och skadat ögat) och därefter ramlat baklänges men det kommenterades väl inte av Sonny Björk om det ens hade varit ett möjligt scenario? Som sagt, jag saknade lite, lite mer fakta faktiskt denna gång (i synnerhet ev. vittnen) men som vanligt har Kalla Fakta gjort ett väldigt angeläget program. Jag blir arg varje gång någon dör på jobbet.
Senast redigerad av Kvartalet2023 2025-05-12 kl. 19:41.
Citera
2025-05-12, 19:48
Medlem
Citat:
Det snackades om i programmet att det hade stått en stol där ( tror det var Humanachefen som sade det) som han möjligen hade kunnat slagit i först (och skadat ögat) och därefter ramlat baklänges men det kommenterades väl inte av Sonny Björk om det ens hade varit ett möjligt scenario? Som sagt, jag saknade lite, lite mer fakta faktiskt denna gång (i synnerhet ev. vittnen) men som vanligt har Kalla Fakta gjort ett väldigt angeläget program. Jag blir arg varje gång någon dör på jobbet.

Jo, Björk kommenterade det i stilen av att man kan ramla på en stol men då får man inte den här sortens skada heller. Hans skadebild stämde inte med stolsteorin.

Fanns stolen där när polisen kom dit? Finns stolen ens dokumenterad som att den stod där? Samtidigt verkade alla tro, SOS Alarm och poliserna, att det var trolig misshandel. Det är så lätt att låsa sig vid det. Även om det stämmer blir det i senare fall, som nu, dåligt när man inte kan utesluta andra scenarier.

Men jag håller med om att man hade kunnat försöka rekonstruera hur sådana här skador kan uppkomma och mer faktiskt testa olika teorier. Det är dock tidskrävande och kostar mycket pengar (var något program de ibland gjrode detta minns jag) och det är väl kanske tveksamt om de fått ut all information som krävs för att göra det?

Inga vittnen ville ju ställa upp. Det hade varit intressant att höra av dem, både de som var där när Steve dog men också av de som skrivit smsen om våldet på avdelningen och hur de kände och tänkte om sin arbetsplats. De två som var med Steve vågar såklart inte säga något då alla inblandade vet vilka dem är, så de kan aldrig vara helt anonyma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in