Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-11, 19:56
  #1
Medlem
På många platser ekar landsbygden tom på restauranger/pub:ar. Vad jag förstått vågar inte privatpersoner starta pub i ett område med ca 7000 invånare med risken att inte gå runt.
Nu till funderingen: Finns det ägare av restaurangkedjor som någonsin öppnat en restaurang med vetskap om att restaurangen förmodligen knappt kommer gå runt men, med hjälp av resterande restaurangers intäkter, kunna hålla den vid liv ändå? Just för att göra en god gärning för invånarna i byn? Samt en plats som gör det möjligt för förbiresande att få sig en lunch/middag?
Citera
2024-04-11, 20:25
  #2
Medlem
Öppnar man ett företag så vill man gå med vinst, annars slavar man i onödan.

Varför skulle någon vilja göra det? Då kan ju du typ öppna ett bed n break o prova om de är lönt?

7000 pers så kmr typ 1-2 pers komma i veckan - man går bara minus.
Citera
2024-04-11, 20:27
  #3
Medlem
Jordgubbes avatar
Det finns restauranger som ligger lite udda, alla är inte ansamlade i Fjollträsk. Men då blir det en avvägning. Om inte ortsbefolkningen är villiga betala, varför offra sig? Antingen att ge det där extra så det kommer långväga kunder, eller ge ortsbefolkningen det skabbiga hak de förtjänar. Min gissning är att det omvända förekommer, en flaggskeppsplats man går back på. Men inte på sunksidan, det förstör ju bara varumärket.
Citera
2024-04-11, 20:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det finns restauranger som ligger lite udda, alla är inte ansamlade i Fjollträsk. Men då blir det en avvägning. Om inte ortsbefolkningen är villiga betala, varför offra sig? Antingen att ge det där extra så det kommer långväga kunder, eller ge ortsbefolkningen det skabbiga hak de förtjänar. Min gissning är att det omvända förekommer, en flaggskeppsplats man går back på. Men inte på sunksidan, det förstör ju bara varumärket.

Varför tycker du ortsbefolkning förtjänar skabbiga hak? Det är väl tack vare ortsbefolkningen, där många är lantbrukare, skogsarbetare, gruvarbetare med mera gör så att stadsbor får det gott? Du menar att alla ska bo i städer för att bli värdig en pub?
Vill gärna höra hur du tänker.

Tror faktiskt puben skulle bli överfylld varje helg och även i veckorna om de erbjöd mat för avhämtning.
Citera
2024-04-11, 21:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teegs
På många platser ekar landsbygden tom på restauranger/pub:ar. Vad jag förstått vågar inte privatpersoner starta pub i ett område med ca 7000 invånare med risken att inte gå runt.
Nu till funderingen: Finns det ägare av restaurangkedjor som någonsin öppnat en restaurang med vetskap om att restaurangen förmodligen knappt kommer gå runt men, med hjälp av resterande restaurangers intäkter, kunna hålla den vid liv ändå? Just för att göra en god gärning för invånarna i byn? Samt en plats som gör det möjligt för förbiresande att få sig en lunch/middag?

Företag startar man för att tjäna pengar.
Finns det ingen ekonomi blir det stopp från revisorerna tror jag.

Ska vara någon ekonomisk förening men då blir det nog problem med tillstånd för att servera alkohol. Kanske går men jag är tveksam.
Citera
2024-04-11, 21:14
  #6
Medlem
Det går att driva restaurang i glesbygden, men det är bara mer krävande än att göra det i en storstad. Tex skulle det gå att ordna en lyxrestaurang, till vilken kunderna kommer från andra länder. Därmed har du iofs effektivt uteslutit lokalbefolkningen, men restaurangen kan gå ihop, ekonomiskt sett. Om den verkligen gör det eller inte är dock en annan sak, som beror på många faktorer: hur bra (och exklusiv!) maten är, hur effektiv reklamen är, om det finns något i närheten som kan tänkas ingå i en symbios med restaurangen, hur enkelt det är att ta sig till restaurangen från världsmetropolerna, och så vidare.
Citera
2024-04-11, 21:48
  #7
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teegs
På många platser ekar landsbygden tom på restauranger/pub:ar. Vad jag förstått vågar inte privatpersoner starta pub i ett område med ca 7000 invånare med risken att inte gå runt.
Nu till funderingen: Finns det ägare av restaurangkedjor som någonsin öppnat en restaurang med vetskap om att restaurangen förmodligen knappt kommer gå runt men, med hjälp av resterande restaurangers intäkter, kunna hålla den vid liv ändå? Just för att göra en god gärning för invånarna i byn? Samt en plats som gör det möjligt för förbiresande att få sig en lunch/middag?

Nej, självklart inte.
Citera
2024-04-11, 22:12
  #8
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teegs
Vill gärna höra hur du tänker
Nej du gick händelserna i förväg, passagen "avvägning ... om" angav ett vägval som är just upp till dem.
Citera
2024-04-12, 06:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teegs
Varför tycker du ortsbefolkning förtjänar skabbiga hak? Det är väl tack vare ortsbefolkningen, där många är lantbrukare, skogsarbetare, gruvarbetare med mera gör så att stadsbor får det gott? Du menar att alla ska bo i städer för att bli värdig en pub?
Vill gärna höra hur du tänker.

Tror faktiskt puben skulle bli överfylld varje helg och även i veckorna om de erbjöd mat för avhämtning.
Innan någon etablerar en verksamhet, oavsett bransch, så görs en bedömning av underlaget och upprättas en budget. Finns inte ekonomiska förutsättningar på avsedd plats, då saknas grund att investera i en verksamhet på den orten. Ett företag skall drivas i vinstsyfte, det är ett av kraven när det bildas. Det är knappast så att olika orter tilldelas exempelvis en restaurang.
Citera
2024-04-12, 06:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Företag startar man för att tjäna pengar.
Finns det ingen ekonomi blir det stopp från revisorerna tror jag.

Ska vara någon ekonomisk förening men då blir det nog problem med tillstånd för att servera alkohol. Kanske går men jag är tveksam.

Mycket få nystartade företag har någon revisor.
En ideell förening kan kanske ha andra syften med en verksamhet än ekonomisk vinst, men då istället medlemmarna som får ta förlusten om sådan uppstår.
Citera
2024-04-12, 16:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teegs
På många platser ekar landsbygden tom på restauranger/pub:ar. Vad jag förstått vågar inte privatpersoner starta pub i ett område med ca 7000 invånare med risken att inte gå runt.
Nu till funderingen: Finns det ägare av restaurangkedjor som någonsin öppnat en restaurang med vetskap om att restaurangen förmodligen knappt kommer gå runt men, med hjälp av resterande restaurangers intäkter, kunna hålla den vid liv ändå? Just för att göra en god gärning för invånarna i byn? Samt en plats som gör det möjligt för förbiresande att få sig en lunch/middag?

Varför har du inte tänkt själv gå kockskola / lära dig yrket. Lägg till ditt egna kapital på minst 200 000kr för lokal och utrustning. Sedan jobbar du 7 - 16 och alla helger för att göra dina gäster / kommuninvånare glada, även om de inte gillar din mat, eller tycker det är för dyrt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback