2024-04-11, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZURRTESHINKANSEN
är givetvis Nordfronts ord och uttolkning och det är den andemeningen som kommer fram när Conricus säger:

Problemet är att Iran använder proxy-organisationer som sitt främsta vapen i utrikespolitiken. Både Israel och USA, kanske Israel lite mindre, besvarar proxy-organisationerna i stället för att slå till mot Iran.

Här kan man givetvis debattera vad slå till mot betyder men det är väl ingen som inte förstår att judarna tycker det vore önskvärt om USA attackerade Iran militärt. Precis så som de gjorde med Irak. Precis så som judarna gör mot Gaza, Libanon och Syrien idag.

citat från nordfronts skriverier (ej Conricus):
https://nordfront.se/tidigare-idf-talesmannen-svenskar-behover-vanja-sig-vid-judar-med-makt

"Den tidigare presstalesmannen för IDF Jonathan Conricus jobbar nu för den judiska lobbyn i USA. I en intervju med DN skryter han öppet om judarnas makt i USA."

"Nu hoppas han att den judiska lobbyn en gång för alla kan övertala Washington att starta ett krig mot Iran. Detta kallar han ”the real show”, medan det som pågår i Gaza – med över 30 000 döda civila och annalkande massvält – bara är en ”sideshow”."

De anger DN som källa men det står inget sådant i DNs artikel. Min poäng är att du säger dig veta vad Conricus menar, men jag tycker åter igen inte att han sagt i DN att han gärna ser öppet krig med Iran. Han skriver att Israel attackeras från Irans proxy Hezbollah och Israel svarar på detta. Än så länge har Israel inte gått in i södra Libanon vilket jag antar Biden sagt åt Bibi om.

nordfronts skriveri:
"Nu hoppas han att den judiska lobbyn en gång för alla kan övertala Washington att starta ett krig mot Iran."
2024-04-11, 14:22
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldvask
"Visat sig som aset i sammanhanget"

Vad fan pratar du om? Har du helt missat skiten islamisternq i Iran har sysslat med de senaste åren? Förmodligen dom som finansierat och beväpnad Hamas till tänderna och gett dem möjligheten att attackera Israel.

Israel gjorde helt rätt som attackerade deras konsulat. Iran får vara glada att Israel inte har attackerat hårdare än så.

Hoppas med hela mitt hjärta att Israel förklarar krog med dem och bombar skiten ur det där fittlandet och dödar hela deras styrande islamistiska regering.
Israel är ensamma att jämna ett utländskt konsulat med marken man inte är i krig med, det är en krigshandling och man gör det för en motreaktion, ska "Iran vara glada Israel inte attackerat hårdare"? vad är du för en buttgoy...

Så det låter från Iq befriade Svenskar -bara bomba svartskallarna.
som om några problem i Sverige löser sig av det..
2024-04-11, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LojtnantWerner
Israel är ensamma att jämna ett utländskt konsulat med marken man inte är i krig med, det är en krigshandling och man gör det för en motreaktion, ska "Iran vara glada Israel inte attackerat hårdare"? vad är du för en buttgoy...

Så det låter från Iq befriade Svenskar -bara bomba svartskallarna.
som om några problem i Sverige löser sig av det..

Nu var det förvisso inte konsulatet utan en byggnad brevid.
2024-04-11, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxit
Det är ju Iran som ständigt söker konflikter bland annat genom att bomba fartyg i Röda havet, bomba amerikanska soldater, kidnappa svenskar samt begå terrordåd och skicka mördare till Europa.

USA borde ha agerat betydligt hårdare, betydligt tidigare.

Ja, Iran är en vidrig nation med en vidrigt styre och religion. Jag kan inte tillskriva dem någon egenskap som gör att jag förväntar mig bättre beteende.

Jag tror dock fortfarande att USA och Israel vill ha konflikt, med eller utan Irans provokationer. De kommer inte kunna tillåta Iran att inneha och hota med kärnvapen. Ett massivt anfall från Iran mot Israel ger grönt ljus för att slå ut hela Irans kärnvapenindustri. Det kommer nog ske oavsett tids nog, men genom ett iranskt anfall får man dessutom världens godkännande och sympatier.
2024-04-11, 14:43
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Nu var det förvisso inte konsulatet utan en byggnad brevid.
okej så ingen Iranier dog och ingen Iransk mark i Syrien bombades... okej
2024-04-11, 14:44
Medlem
lär inte komma någon attack från iran i ett krig är dom chanslösa någon mindre attack med lite balistiska robotar som landar i öknen någon stans är typ vad som väntar.
2024-04-11, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexter22
citat från nordfronts skriverier (ej Conricus):
https://nordfront.se/tidigare-idf-talesmannen-svenskar-behover-vanja-sig-vid-judar-med-makt

"Den tidigare presstalesmannen för IDF Jonathan Conricus jobbar nu för den judiska lobbyn i USA. I en intervju med DN skryter han öppet om judarnas makt i USA."

"Nu hoppas han att den judiska lobbyn en gång för alla kan övertala Washington att starta ett krig mot Iran. Detta kallar han ”the real show”, medan det som pågår i Gaza – med över 30 000 döda civila och annalkande massvält – bara är en ”sideshow”."

De anger DN som källa men det står inget sådant i DNs artikel. Min poäng är att du säger dig veta vad Conricus menar, men jag tycker åter igen inte att han sagt i DN att han gärna ser öppet krig med Iran. Han skriver att Israel attackeras från Irans proxy Hezbollah och Israel svarar på detta. Än så länge har Israel inte gått in i södra Libanon vilket jag antar Biden sagt åt Bibi om.

nordfronts skriveri:
"Nu hoppas han att den judiska lobbyn en gång för alla kan övertala Washington att starta ett krig mot Iran."

Från Fria Tider:

Citat:
Enligt Jonathan Conricus är det som sker i Gaza och Egypten bara "en side* show". "The real show" handlar om att få USA att kriga mot Israels huvudfiende – Iran. Istället för att slåss med "småbarnen" – det vill säga Irans proxygrupper – gäller det att "ta hand om pappa", som han uttrycker det.

https://www.friatider.se/idf-profilen-svenskar-maste-lara-sig-att-judar-har-makt
2024-04-11, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
lär inte komma någon attack från iran i ett krig är dom chanslösa någon mindre attack med lite balistiska robotar som landar i öknen någon stans är typ vad som väntar.

Iranier finns över hela världen idag precis som judar. Krig kan idag ta sig helt andra uttryck än vad de gjorde förr.

1994 bombades Asociación Mutual Israelita Argentina i Buenos Aires och det är inte otänkbart att israeliska mål attackeras i Sydamerika, Nordamerika eller i Europa om nu inte Israel attackeras direkt.

https://en.wikipedia.org/wiki/AMIA_bombing
2024-04-11, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LojtnantWerner
okej så ingen Iranier dog och ingen Iransk mark i Syrien bombades... okej

Med "konsulat" och "jämnas med marken" brukar man mena själva byggnaden. Lite övning i svenska där för dig.
2024-04-11, 14:53
Medlem
Citat:
Iranier finns över hela världen idag precis som judar. Krig kan idag ta sig helt andra uttryck än vad de gjorde förr.

1994 bombades Asociación Mutual Israelita Argentina i Buenos Aires och det är inte otänkbart att israeliska mål attackeras i Sydamerika, Nordamerika eller i Europa om nu inte Israel attackeras direkt.

https://en.wikipedia.org/wiki/AMIA_bombing
Nja tror mer på att det kommer lite drönare och ballistiska robotar som landar i öknen sedan kommer iran och ljuga om hur framgångsrik attacken var.
2024-04-11, 15:00
Medlem
Citat:
Från Fria Tider:

https://www.friatider.se/idf-profilen-svenskar-maste-lara-sig-att-judar-har-makt

Från din länk ovan:
"Jonathan Conricus, tidigare presstalesman för Israels försvarsmakt IDF, talar ut om judisk makt och svenskar i en intervju med Dagens Nyheter." Dvs källan är åter igen DN.

Citat:
Enligt Jonathan Conricus är det som sker i Gaza och Egypten bara "en side* show". "The real show" handlar om att få USA att kriga mot Israels huvudfiende – Iran. Istället för att slåss med "småbarnen" – det vill säga Irans proxygrupper – gäller det att "ta hand om pappa", som han uttrycker det.

Som sagt så finns inget i DNs intervju att Conricus vill eller säger detta. Dina tidningar fulvinklar intervjun. Du borde hållt dig till första källan (DN) där trots allt intevjun genomfördes. Du vill inte detta riktigt så jag antar att din objektivitet inte är riktigt på topp i detta ämne. Tror inte du och jag i denna fråga kommer längre nu..
2024-04-11, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Frågan är i så fall om Israel måste svara på en sån attack, eller om det stannar vid 1-1. Med Netanyahu vid makten skulle vad som helst kunna hända.
Om det sker en attack från Iran så tror jag att det i Netanyahus huvud står 1-0 till Iran och det tolereraras inte! Då är det vedergällning som gäller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in