Citat:
Ursprungligen postat av
tazzo
Har en 5månaders valp. Jag har slitit med att få den rumsren, men dessvärre har jag inte lyckats.
Försöker rasta den efter regelbundna tider efter att den sovit och ätit/druckit. Om jag kommer på den kissandes/skitandes hemma så får den en bestämd tillsägning och så bär jag den ut inom loppet av 30 sekunder. Försöker läsa av när den är kissnödig och lyckas många gånger, men oftast sker olyckan ändå.
Vad har ni för förslag?
Är det en liten ras? Väldigt små hundar sägs vara svårare att få rumsrena, men jag vet inte om det stämmer.
I vilket fall, rumsrenhet kommer egentligen naturligt. Du skriver "om du kommer på den", betyder det att du ibland inte upptäcker att den gör ifrån sig inne? För isåfall har du får dålig koll.
- Gå ut efter den ätit, sovit och druckit, direkt. Du kan öka intervallet efter när du märker att valpen lyckas hålla sig, men händer en olycka får du backa bandet.
- Begränsa utrymmet under natten. Själv fick jag använda grind en period så valpen inte kunde springa iväg till andra änden av hemmet under natten och göra ifrån sig där (de kan tycka det inte är så illa ifall de iaf kommer bort från sovplatsen en bit). Att de inte kan gå iväg ökar motivationen för dem att hålla sig.
- Gå ut direkt på morgonen
- När det gått mer än två timmar sedan sist, gå ut igen
- Håll koll när den inte sover, börjar den snurra runt och nosa efter plats, lyft upp och ta ut direkt.
- Kommer du på den, lyft upp och bär ut. Det går bra att lyfta en valp som kissar, då slutar den. Man kan få tvätta händerna efteråt.
Det är mycket jobb, men inte svårt. Du borde få valpen rumsren inom ett par veckor om du är noga med de jag skrev.