2024-04-11, 06:55
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klengas
Skippa tillsägningen, det hjälper inte. Fostra med beröm istället. Det är effektivare eftersom valpar vill vara tillags. Lägg även till rastning efter lek. Lycka till!

Rätt!
Tillsägning ska endast ske exakt när felet begås. 1 sekund senare funkar inte.
Citera
2024-04-11, 07:08
Medlem
Jag hämtade hem min hund från ett sydligt grannland. På grund av att jag hittade honom ganska sent och att han skulle rabiesvaccineras så kunde jag inte hämta hem honom på ca en månad.
Så när dagen väl infann sig så var han lite drygt 4månader.
Han hade på dagarna gått i hundgård (som brukligt är där) och kunnat skvätta och skita som han behagade, på nätterna hade han bott i ett rum med tidningspapper, så han var inte det minsta rumsren när jag påbörjade vår nästan 130mil långa hemresa.

Han hade bara åkt bil en gång innan och då en väldigt kort resa på ca 10min.
Så det tog bara ca 30min innan stackarn bestämde sig för att det var dagas att kräkas lite, stannade på en rastplats och gjorde rent i buren samt lät honom strosa runt lite bland några buskar på en en gräsmatta. Efter det och lite vatten verkade han må bättre och vi fortsatte vår resa, stannade varannan timme och luftade honom. Det verkade fungera.
Vi tog ett nattstopp på vägen hem, då fick han sova i en mjuk stransportbur bredvid min säng.

Väl hemkommen, så tog jag en flyttkartong som jag inredde med lite handdukar och placerade bredvid min säng. Gick ut med honom vid kl 23 på kvällen sedan var det läggdags, jag satte honom i lådan och lade mig själv bredvid på sängen med en hand i lådan som jag klappade honom med och som han kunde slicka på. Vid 01:30 var det någon som nafsade mig i fingrarna och ville gå ut (hundar gillar inte att kissa där de sover, därför lådan), på med kläderna och ut och kissa. Vid kl03:30 upprepades proceduren och sedan 06-06:30. På dagarna försökte jag hålla koll på hans beteende och direkt ta ut honom när jag såg att han verkade lite intresserad, det samma efter att han ätit eller att vi lekt lite.
Så där höll det på i knappa 2v innan han fattade galoppen och själv gav tydliga tecken på när han ville gå ut. Efter två veckor räckte det med att gå ut med honom vid kl23-24 på kvällen så höll han sig utan problem till runt kl07 på morgonen och han bestämde sig för att det var dags att flytta upp i sängen på nätterna. Aldrig en olycka i sängen och totalt tror jag att han kissade inne mindre än 10ggr innan han var helt rumsren. Det är nu ca 2år sedan.
Nu kan han ligga och sova i sängen till lunch om han får, utan att vilja gå ut...

Det var min resa genom rumsrenheten med min nuvarande hund, ca 2v tog det med det receptet.
Tricket med lådan vid sängen och en hand till tröst (och som "ringklocka" när det är dags) fann jag på någon hundsida på nätet.
Citera
2024-04-11, 08:06
Medlem
Hamadryads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmegmaFri
5 månader är ingen tid för att få en valp rumsren tyvärr.

Köper man hund ifrån en seriös uppfödare så är dem in princip redan rumsrena när du hämtar vid 8 veckors ålder, de har i alla fall en bra träningsstart och en bit på vägen.

Låter helt sjukt att ha en 5 månaders valp som fortfarande gör inne på regelbunden basis..
Citera
2024-04-11, 08:22
Medlem
klengass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamadryad
Köper man hund ifrån en seriös uppfödare så är dem in princip redan rumsrena när du hämtar vid 8 veckors ålder, de har i alla fall en bra träningsstart och en bit på vägen.

Låter helt sjukt att ha en 5 månaders valp som fortfarande gör inne på regelbunden basis..
Jag har ägt och hållit på med hundar i över 40 år. Har aldrig stött på en valp som varit rumsren vid 8 veckor. Min senaste kull bestod av 7 valpar. Ingen uppfödare kan få 7 valpar rumsrena på så kort tid, seriös eller ej.
Citera
2024-04-11, 08:31
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Har en 5månaders valp. Jag har slitit med att få den rumsren, men dessvärre har jag inte lyckats.

Försöker rasta den efter regelbundna tider efter att den sovit och ätit/druckit. Om jag kommer på den kissandes/skitandes hemma så får den en bestämd tillsägning och så bär jag den ut inom loppet av 30 sekunder. Försöker läsa av när den är kissnödig och lyckas många gånger, men oftast sker olyckan ändå.

Vad har ni för förslag?

Är det en liten ras? Väldigt små hundar sägs vara svårare att få rumsrena, men jag vet inte om det stämmer.

I vilket fall, rumsrenhet kommer egentligen naturligt. Du skriver "om du kommer på den", betyder det att du ibland inte upptäcker att den gör ifrån sig inne? För isåfall har du får dålig koll.

- Gå ut efter den ätit, sovit och druckit, direkt. Du kan öka intervallet efter när du märker att valpen lyckas hålla sig, men händer en olycka får du backa bandet.
- Begränsa utrymmet under natten. Själv fick jag använda grind en period så valpen inte kunde springa iväg till andra änden av hemmet under natten och göra ifrån sig där (de kan tycka det inte är så illa ifall de iaf kommer bort från sovplatsen en bit). Att de inte kan gå iväg ökar motivationen för dem att hålla sig.
- Gå ut direkt på morgonen
- När det gått mer än två timmar sedan sist, gå ut igen
- Håll koll när den inte sover, börjar den snurra runt och nosa efter plats, lyft upp och ta ut direkt.
- Kommer du på den, lyft upp och bär ut. Det går bra att lyfta en valp som kissar, då slutar den. Man kan få tvätta händerna efteråt.

Det är mycket jobb, men inte svårt. Du borde få valpen rumsren inom ett par veckor om du är noga med de jag skrev.
Citera
2024-04-11, 08:31
Medlem
Hamadryads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klengas
Jag har ägt och hållit på med hundar i över 40 år. Har aldrig stött på en valp som varit rumsren vid 8 veckor. Min senaste kull bestod av 7 valpar. Ingen uppfödare kan få 7 valpar rumsrena på så kort tid, seriös eller ej.

Nehe, det var ju otur för dig...
De valpar som jag kommit i kontakt med i den åldern har varit mer eller mindre rumsrena, men det har varit alla av samma ras, kanske har med det och göra då..
Citera
2024-04-11, 09:10
Medlem
wes420s avatar
ut med den varannan timme dygnet runt.
alltid ut efter lek, mat, sömn, ja, allt.
detta skulle du börjat med direkt du fick hem den.
sen kommer det hända olyckor inne då och då men det avtar och försvinner.
vid fem månader borde den vara hyfsat rumsren ändå.

att en hund skulle vara rumsren vid 8 veckor är kanske ihopblandat med att katter är det vid leverans.
en hund som är rumsren vid 8 veckor är snarare ett mirakel.
Citera
2024-04-11, 10:18
Medlem
rotebro-hasses avatar
Lägg ner ett underlag. Flytta det gradvis till badrummet.
Och sen vid 7mån till ytterdörren
Citera
2024-04-11, 10:21
Medlem
skalman1973s avatar
Vet faktiskt inte ? Har en 5 månaders valp nu och den blev rumsren ungefär 4 veckor efter att jag fick den . Enbart fostrat med vänliga ord och beröm samt att jag har en äldre tik som är väldigt " mammig " och mån om typ all djur . Kul valp som har en leksakshylla han hämtar och lämnar sina leksaker på ( inget vi lärt han utan han bara gör så .Givetvis numera under glada tillrop och beröm )
Citera
2024-04-11, 10:39
Medlem
Beröm när den pinkar ute. Behöver inte säga nåt när den pinkar inne den ser att du inte gillar det. Det är mer att den inte lärt sig hålla sig än.

Man får därför gå ut ganska ofta i början så den vänjer sig vid att göra det ute. Dom vill gärna pinka revir utomhus ändå.

Har du tidningar eller nåt som underlag hemma? Börja med att ta bort dom successivt så att efter nån månad är det bara tidningar kvar i hallen nära ytterdörren. Till sist tar du bort där också.
Citera
2024-04-11, 10:51
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Ja det beror ju också lite på vad för typ av relation man vill ha med sin hund. Och hur man ser på en hund rent allmänt. Är hunden ett djur eller är det ett husdjur? Är det en som bor med din familj eller är det en familjemedlem? Är hunden ditt arbetsredskap eller är det din vän?

Du får väl använda vilka metoder du vill så länge du inte är djurplågare och bryter mot lagen (vilket man ju försig kan undra med dina lavetter och nyp), men själv tycker jag det blir mer trivsamt om man visar hunden och lär hunden med mer kärleksfulla och respektfulla metoder, och de fungerar ju väldigt bra och resulterar i en hund som inte är rädd för mig, men som ändå lyder och respekterar att jag har bestämmanderätt.

Tänkvärt inlägg.
Slå en valp...

Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Vet faktiskt inte ? Har en 5 månaders valp nu och den blev rumsren ungefär 4 veckor efter att jag fick den . Enbart fostrat med vänliga ord och beröm samt att jag har en äldre tik som är väldigt " mammig " och mån om typ all djur . Kul valp som har en leksakshylla han hämtar och lämnar sina leksaker på ( inget vi lärt han utan han bara gör så .Givetvis numera under glada tillrop och beröm )

Än äldre hund är väl i princip det bästa man kan ha för att uppfostra en valp?
Citera
2024-04-11, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Har en 5månaders valp. Jag har slitit med att få den rumsren, men dessvärre har jag inte lyckats.

Försöker rasta den efter regelbundna tider efter att den sovit och ätit/druckit. Om jag kommer på den kissandes/skitandes hemma så får den en bestämd tillsägning och så bär jag den ut inom loppet av 30 sekunder. Försöker läsa av när den är kissnödig och lyckas många gånger, men oftast sker olyckan ändå.

Vad har ni för förslag?

För det första

Sluta ge den skäll för den gör inne
En hund är situationsbunden och när du skäller på den efter den gjort något så fattar den inte

Ta ut hunden då den ätit sovit och lekt

Ta den till samma plats varje gång

Ibland får man ta ut dom en gång i halvtimmen

Gör en lekhage då du inte kan ha valpen under uppsyn

Vad är det för ras och kön?

Många småhundar tar längre tid på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem