Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-10, 22:06
  #1
Medlem
pojkpingiss avatar
Någon som vet om det finns någon bra bok om de von Sydowska morden?

Helena Henschen, dotterdotter till Hjalmar von Sydow, gav 2004 ut boken I skuggan av ett brott, som bygger på morden. Boken är kanske en roman? Någon som läst?

Finns det fler böcker om familjen/morden?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Von_Sydowska_morden
__________________
Senast redigerad av pojkpingis 2024-04-10 kl. 22:11.
Citera
2024-04-10, 22:27
  #2
Medlem
cleolinas avatar
Den här verkar finnas.
https://regina.kb.se/primo-explore/s...t=0&lang=sv_SE

Ja, har läst I skuggan av ett brott, t.o.m. två gånger. Det som framför allt fastnade är Henschens fina och gripande ”teckning” av hur det förändrade livet för hennes mamma och blev ett livslångt trauma och ett tabu att prata om. Inte med någon förmådde mamman - som var lillasyster till Fredrik - under resten av sitt liv prata om detta med.
Tyckte också om miljöerna och skildringar av överklasslivet, t ex med de stora grosshandlarvillorna i Skärgården, även om mkt av det måste vara påhittat av författaren. (T ex vad karaktärerna tänkte vid givna tillfällen.)
Citera
2024-04-10, 22:36
  #3
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Den här verkar finnas.
https://regina.kb.se/primo-explore/s...t=0&lang=sv_SE

Ja, har läst I skuggan av ett brott, t.o.m. två gånger. Det som framför allt fastnade är Henschens fina och gripande ”teckning” av hur det förändrade livet för hennes mamma och blev ett livslångt trauma och ett tabu att prata om. Inte med någon förmådde mamman - som var lillasyster till Fredrik - under resten av sitt liv prata om detta med.
Tyckte också om miljöerna och skildringar av överklasslivet, t ex med de stora grosshandlarvillorna i Skärgården, även om mkt av det måste vara påhittat av författaren. (T ex vad karaktärerna tänkte vid givna tillfällen.)

Si där, boken var så pass bra, spännande. Då får jag beställa den på Bokbörsen, boken du länkade till verkar vara en "hederlig" biografi/fakta om händelserna och familjen. Köper även den på Bokbörsen.

Stort tack! :-)
Citera
2024-04-11, 11:20
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Si där, boken var så pass bra, spännande. Då får jag beställa den på Bokbörsen, boken du länkade till verkar vara en "hederlig" biografi/fakta om händelserna och familjen. Köper även den på Bokbörsen.

Stort tack! :-)


Om du köper båda böckerna får du en mycket bra bild av von Sydowska morden. Frigells bok ger fakta, Henschens bok ger familjeperspektivet. Du har bra läsning att se fram emot!
Citera
2024-04-11, 11:23
  #5
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Om du köper båda böckerna får du en mycket bra bild av von Sydowska morden. Frigells bok ger fakta, Henschens bok ger familjeperspektivet. Du har bra läsning att se fram emot!

Hej
Jag kunde inte hålla mig, köpte båda böckerna på Bokbörsen igår. :-)
Det låter riktigt härligt. Har du något tips på vilken av böckerna man ska sätta tänderna i först?
Citera
2024-04-11, 20:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Hej
Jag kunde inte hålla mig, köpte båda böckerna på Bokbörsen igår. :-)
Det låter riktigt härligt. Har du något tips på vilken av böckerna man ska sätta tänderna i först?

Kanske börja med Frigells bok, för att få alla fakta i målet, och sedan gå till Helena Henschen för att få ett annat perspektiv? Men det fungerar säkert att göra tvärtom också. Återkoppla gärna här när du har läst färdigt, vore intressant att höra vad du tycker. Det är ett mycket märkligt och tragiskt mordfall som påverkade så många människor i flera generationer efteråt.
Citera
2024-04-11, 20:08
  #7
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Kanske börja med Frigells bok, för att få alla fakta i målet, och sedan gå till Helena Henschen för att få ett annat perspektiv? Men det fungerar säkert att göra tvärtom också. Återkoppla gärna här när du har läst färdigt, vore intressant att höra vad du tycker. Det är ett mycket märkligt och tragiskt mordfall som påverkade så många människor i flera generationer efteråt.

Jag tror liksom du att Frigells bok är att föredra som boken att börja med. Har bara lyssnat på en dokumentär om fallet tidigare (minns inte om det var P3 Historia eller en mindre podd?), men den gav definitivt mersmak. Lite märkligt att det inte är mer uppmärksammat i modern tid?

Tack för tips/engagemang - lovar att återkomma i tråden när böckerna är slukade.

/M
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback