2024-04-08, 23:25
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Enligt Oskar Rådehed så vill L förbjuda (eller åtminstone kraftigt begränsa) Tiktok på ganska vaga grunder (länk).

Nu är jag inte någon stark vän av Tiktok, exempelvis sägs Tiktok censurera inlägg som är kritiska till kinesiska regeringen med mera. Oavsett allt detta känns det som en väldigt märklig och oliberal hållning att vilja göra det svårare för folk att nyttja sociala medier. Man kan ju finna det aningen märkvärdigt att det här förslaget kommer från ett parti som kallar sig Liberalerna med stort L.

Motivet tycks vara att Tiktok tränger ut SVT. Är det verkligen ett problem att folk glor på Tiktok i stället för SVT?

Enligt klippet ska det ha varit nära slagsmål mellan Rådehed och en "liberal" politruk. Jag tror och hoppas att Rådehed hade sopat banan med liberalen.
Citera
2024-04-08, 23:27
Medlem
Kiddieoxos avatar
JA!
Varför : Kinserna själva tillåter inte sitt eget gift i kina.
Citera
2024-04-08, 23:35
Medlem
Christopher.s avatar
Människor bör väl få välja själv den information de tar del av, vi lever väl i en demokrati? Att kinesiska staten använder datan må så vara, men det gör väl amerikat med datan från google och youtube.
Citera
2024-04-08, 23:37
sociala medier över lag borde starkt regleras och kontrolleras.. det skadar långt mycket mer än gör nytta i samhället och på barn och ungdomar.
Citera
2024-04-09, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Enligt Oskar Rådehed så vill L förbjuda (eller åtminstone kraftigt begränsa) Tiktok på ganska vaga grunder (länk).

Nu är jag inte någon stark vän av Tiktok, exempelvis sägs Tiktok censurera inlägg som är kritiska till kinesiska regeringen med mera. Oavsett allt detta känns det som en väldigt märklig och oliberal hållning att vilja göra det svårare för folk att nyttja sociala medier. Man kan ju finna det aningen märkvärdigt att det här förslaget kommer från ett parti som kallar sig Liberalerna med stort L.

Motivet tycks vara att Tiktok tränger ut SVT. Är det verkligen ett problem att folk glor på Tiktok i stället för SVT?

Enligt klippet ska det ha varit nära slagsmål mellan Rådehed och en "liberal" politruk. Jag tror och hoppas att Rådehed hade sopat banan med liberalen.

Frågan är om det är Rådehed eller du som brister mest här.

Här är alltså ett klipp på tio minuter och det ämnet verkar handla om nämns i förbifarten under typ 15 sekunder. Tycker du verkligen det klippet är en bra utgångspunkt för liberalernas hållning i fråga. Klippet innehåller alltså 2-3% som är relevant för frågan och dessutom är det fritt återgivet av Rådehed. Jämför gärna med debattartikeln som omnämns som innehåller 100% relevant för frågan och är dessutom förstahandskälla. Dessutom så är det en debattartikel av enskild politiker och inte partiet.

Klippet i övrigt verkar ju mest fokusera på partiernas mediestrategi som han sågar.

Eller om vi nu se vad Rådehed säger om artikeln. Där kan nog något ha gått snett hos honom. Skall inte kommentera varningstexten. Men vad gäller begränsningen som omnämns är det frågan om att säkerställa användarnas integritet, frågan är nu om han missförstått detta eller vad det är han far efter.

Vad gäller förbud så är det ju för regeringsanställda. Det känns liksom att han bara vill ha ordet "förbud" med för att få det att låta oliberalt. I bästa fall är det bara det, men det låter ju lite krystat när han sedan pratar om ungdomar i åldern 8-18år - mig veterligen är dessa gravt underrepresenterade bland regerigsanställda (jag hoppas det iaf).

Vad gäller sociala media överlag så är det lite bekymmersamt ifall folk använder dem för att ta till nyhetsflödet, isht om det görs okritiskt utan att inse att platformen kan vinkla informationen (och det är väl allmänt känt att den gör det).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in