• 8
  • 9
2024-10-29, 10:10
Medlem
Absolut inte. Saltar aldrig vattnet.
Citera
2024-10-29, 10:24
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Flera funktioner ang matkemi som jag orkar inte gå igenom just nu, men många vet inte heller att saltet fungerar som en förstärkare att koka upp vattnet snabbare än vanligt. Sen så smakar ju pasta betydligt mycket bättre med inkokt salt i pastan plus att konsistensen blir bättre mad saltat vatten
Det är tvärt om.

Citat:
Får salt vatten att koka snabbare?
Många saltar vattnet för att det ska koka fortare, men saltet ger faktiskt vattnet en högre kokpunkt (temperaturen då vattnet börjar koka). I matlagning är skillnaden dock så liten att den nästan inte märks. Det krävs omkring 230 gram salt för att höja kokpunkten på en liter vatten med bara två grader.
https://www.pressreader.com/sweden/d...81672551020525
Citera
2024-10-29, 10:31
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacGuffin
Jag har också funderat på varför man alltid öser i salt. Kan det ha något att göra med att det kokar snabbare? Nån vidare smak lär det ju inte ge på slutresultatet i alla fall.

Pasta som exempel sköljs ju av som sista steg i processen. Ev saltvatten bör ju ändå då sköljas bort.

Ingen smakskillnad? När jag växte upp och fortfarande bodde hemma så märkte jag direkt ifall någon glömt att salta potatisen, riset eller pastan. Enorm smakskillnad såvida man inte har rikligt med sås till eller gör en gratäng eller liknande.
Citera
2024-10-29, 16:19
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Behövs verkligen inte, om man inte bara äter pasta rakt upp och ner
Ni som säger att saltet behövs i pastavattnet, i vilka rätter då?
Carbonara? Bolognese? Aglio e Olio? Puttanesca?
Citera
2024-10-29, 17:38
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Och nej, saltet häller man isåfall i sist då det annars gör att vattnet kokar LÅNGSAMMARE 😘
Citera
2024-10-30, 20:24
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det är tvärt om.

Ja det är nog så .. brukar inte mäta tiden speciellt noga enligt paketet och gillar en bit ifrån aldente. Efterkok lagningen blir bättre då. Har man en sås så bör man ju ändå puttra ihop den med pr portion pasta så

Jag översaltar inte pastan heller i kokvattnet "ska smaka som medelhavet som viss säager" nä nä utan saltar 2 ggr i vattnet och en gång efter eller att såsen som sagt eller tillbehören är tillräckligt salta ändå. Beror på vad jag ska göra..
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in