• 1
  • 2
2024-04-07, 18:29
Medlem
På flera förpackningar, och även i recept, står det att vattnet ska vara lättsaltat. Med lättsaltat har jag alltid tänkt att det är två-tre "duttningar" med saltkaret och det kanske blir ca 1-2 kryddmått salt?

Vad fyller lättsaltat kokvatten för funktion? Kokar vattnet snabbare? Blir smaken bättre på det som kokas?
Citera
2024-04-07, 18:33
Medlem
Om du testar utan salt en gång så har du ditt svar.
Citera
2024-04-07, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZURRTESHINKANSEN
På flera förpackningar, och även i recept, står det att vattnet ska vara lättsaltat. Med lättsaltat har jag alltid tänkt att det är två-tre "duttningar" med saltkaret och det kanske blir ca 1-2 kryddmått salt?

Vad fyller lättsaltat kokvatten för funktion? Kokar vattnet snabbare? Blir smaken bättre på det som kokas?
Brukar det inte stå på exempelvis risförpackningar hur mycket salt du ska ha, alltså inte bara att det står lättsaltat.

Naturligtvis har det med smaken att göra.
Citera
2024-04-07, 18:34
Bannlyst
Det är väldigt sällan man äter potatis eller pasta naturellt, protein och grönsaker vid sidan av med sås och andra tillbehör är standard, så att en rätt blir oätlig för att pastan är kokad i osaltat vatten finner jag osannolikt, å andra sidan är jag ingen svettig italienare tillhörandes världens mest överskattade kök så jag äter inte pasta som ett 5 årigt barn med döda smaklökar.

Potatis är det skitsamma om man saltar eller inte, så länge du inte gör hasselbackspotatis eller liknande, kör bara!
Citera
2024-04-07, 18:34
Medlem
Sladdarens avatar
Flera funktioner ang matkemi som jag orkar inte gå igenom just nu, men många vet inte heller att saltet fungerar som en förstärkare att koka upp vattnet snabbare än vanligt. Sen så smakar ju pasta betydligt mycket bättre med inkokt salt i pastan plus att konsistensen blir bättre mad saltat vatten
Citera
2024-04-07, 18:35
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Osaltad potatis/pasta/ris smakar inget vidare, det är inte konstigare än så. Visst går det salta efteråt, men saltar man i vattnet så får man mycket jämnare smak.
Citera
2024-04-07, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kombitator
Om du testar utan salt en gång så har du ditt svar.

Det har jag gjort som idag till exempel och jag kände ingen skillnad på riset. Detta fick mig då att undra varför det skrivs ut på tillagningsinstruktionerna att vattnet ska saltas.
Citera
2024-04-07, 18:36
Medlem
CalzoneItalias avatar
Jag som har påbrå från I Italien har fått lära mig att vattnet man kokar pasta i skall ha samma salthalt som Medelhavet.
Citera
2024-04-07, 18:38
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Flera funktioner ang matkemi som jag orkar inte gå igenom just nu, men många vet inte heller att saltet fungerar som en förstärkare att koka upp vattnet snabbare än vanligt. Sen så smakar ju pasta betydligt mycket bättre med inkokt salt i pastan plus att konsistensen blir bättre mad saltat vatten
Skulle säga att saltet främst sitter i den kladdiga ytan på pastan. Testa att skölja pastan efteråt. Nästan allt salt har försvunnit. Däremot blir ju saltet jämnt fördelat på pastan jämfört med om man saltar efteråt.

Ris som kokat utan salt är ännu sämre att salta efteråt och osaltat ris är fan inte gott.
Citera
2024-04-07, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jag som har påbrå från I Italien har fått lära mig att vattnet man kokar pasta i skall ha samma salthalt som Medelhavet.

Vad säger italienarna är anledningen till att de saltar vattnet så hårt för det kan ju inte räknas som lättsaltat?
Citera
2024-04-07, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Skulle säga att saltet främst sitter i den kladdiga ytan på pastan. Testa att skölja pastan efteråt. Nästan allt salt har försvunnit. Däremot blir ju saltet jämnt fördelat på pastan jämfört med om man saltar efteråt.

Ris som kokat utan salt är ännu sämre att salta efteråt och osaltat ris är fan inte gott.

Riset ska väl vara helt neutralt i många asiatiska rätter. Ett fint jasminris som klibbar är ju gott även om det inte har någon sälta.
Citera
2024-04-07, 18:48
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:

Om du vill at tpastan och riset ska smaka skit så låter du bara bli att salta. Smaklig spis!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in