2024-04-07, 15:10
Medlem
Hej,
jag börjar bli mer och mer intresserad av aktier. Jag har ännu inte köpt någon aktier. Jag har precis öppnat ett konto och funderar på att föra över alla mina pengar från Framtidskonto (Swedbank) och lägga till sparkonto på min Avanza konto.

Är de korkad?

Det är ju er ränta på Avanza?
Eller vad kan fördelen vara att ha sparkonto på Swedbank, om man får mer sparränta på Avanza?
Citera
2024-04-07, 15:23
Medlem
Enda fördelen att vara kvar på Swedbank är om du har så mycket att du överskrider insättningsgarantin.
Citera
2024-04-07, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Enda fördelen att vara kvar på Swedbank är om du har så mycket att du överskrider insättningsgarantin.
Kan man möjligen ha ett privatkonto på Avanza eller finns det bara sparkonto+ som är deras samarbetspartners?
Citera
2024-04-07, 15:37
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Kan man möjligen ha ett privatkonto på Avanza eller finns det bara sparkonto+ som är deras samarbetspartners?

Du kan ha ett sparkonto hos avanza, dock lite lägre ränta.
Citera
2024-04-07, 15:43
Medlem
Det finns ingen fördel med att använda swedbank för besparingar.

Använd avanza..
Bara öppna räntekonto om du vill ha det.
Kapitalförsäkring om du vill spara i utländska aktier som ger utdelning, eller ISK om du köper svenska aktier. De har bra verktyg numera för snabb enkel analys av div bolag.
Senast redigerad av ES-trader 2024-04-07 kl. 15:47.
Citera
2024-04-07, 15:57
Medlem
BorgeHs avatar
Nej, Swedbank och de andra stora bankerna är inte bra att spara pengar i. Men var kvar som kund, ha kvar ditt lönekonto men skicka de pengar du sparar vidare.

Avanza är inte första valet att spara peNgar hos på räntekonton. Det finns bättre banker med högre räntor. Använd dem! Santander är ett bra exempel. Till och med Coop bank är bättre. Avanza kan du använda för aktier och fonder. Välj en fond utan avgift!

Ha flera bankkontakter. Flytta runt dina pengar till de som ger dig bäst villkor och ränta. Storbankerna är sällan bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in