• 1
  • 2
2024-04-07, 12:13
Medlem
Hej! Jag har länge ställt av min bil inför vintern. Men jag funderar på att det en nivå längre. Läste på Transportstyrelsens hemsida att de inte tar någon avgift sedan 2015.

Jag använder i princip bilen bara en gång i veckan. Nu till min fråga, blir det något problem med att ställa på bilen på t.ex. Söndag och sedan ställa va bilen på Måndag typ varje vecka? Det blir rätt många poster i historiken på bilen om inte annat

Att jag vill ha den avställd beror på att jag vill spara pengar på framförallt försäkringen.
Citera
2024-04-07, 12:24
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iRonNuke
Hej! Jag har länge ställt av min bil inför vintern. Men jag funderar på att det en nivå längre. Läste på Transportstyrelsens hemsida att de inte tar någon avgift sedan 2015.

Jag använder i princip bilen bara en gång i veckan. Nu till min fråga, blir det något problem med att ställa på bilen på t.ex. Söndag och sedan ställa va bilen på Måndag typ varje vecka? Det blir rätt många poster i historiken på bilen om inte annat

Att jag vill ha den avställd beror på att jag vill spara pengar på framförallt försäkringen.

Intresant fråga, i teorin lär det ju inte vara ett problem, och ja du lär spara pengar. Men hur ser det ut om polisen ser bilen? Är det fördröjning på om bilen är på eller av i deras system? Om ja lär du bli stoppad ett antal gånger.
Citera
2024-04-07, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Intresant fråga, i teorin lär det ju inte vara ett problem, och ja du lär spara pengar. Men hur ser det ut om polisen ser bilen? Är det fördröjning på om bilen är på eller av i deras system? Om ja lär du bli stoppad ett antal gånger.

Nej det är ingen fördröjning (inte vad jag vet iallafall). Det går insta via appen.
Citera
2024-04-07, 12:58
Medlem
Citat:

Det är ren förlust när det gäller skatten. Vid avställning får du igen erlagt skatt för kommande månader, men inte den innevarande. Vid påställning betalar du skatt även för den innevarande månaden.
Citera
2024-04-07, 14:47
Medlem
Fast försäkringen tickar väl på som vanligt?
Citera
2024-04-07, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är ren förlust när det gäller skatten. Vid avställning får du igen erlagt skatt för kommande månader, men inte den innevarande. Vid påställning betalar du skatt även för den innevarande månaden.
Det här vill jag minnas att just precis exakt du och jag diskuterat för flera år sedan och du hade samma felaktiga uppfattning då när du trodde att man betalar "dubbla" månader när man ställer av och på under samma kalenderår... Ska jag leta upp den tråden eller kan du bara för en enda gångs skull erkänna att du har fel?
Citera
2024-04-07, 15:57
Moderator
Citat:

Du har inte funderat på att söka information hos: https://www.transportstyrelsen.se/sv...ing-av-fordon/
Där framgår exv. att om skatten är lägre än 4800:-/år så får du inte tillbaka innevarande månads skatt, och kan troligtvis råka ut för att du betalar skatten för samma månad flera gånger om du gör som du tänkt om din bil har låg skatt.
Citera
2024-04-07, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddahisbuddy

Nej beroende på försäkringsbolag så blir det en form av garageförsäkring eller liknande, vilket är betydligt billigare.
Citera
2024-04-07, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Det här vill jag minnas att just precis exakt du och jag diskuterat för flera år sedan och du hade samma felaktiga uppfattning då när du trodde att man betalar "dubbla" månader när man ställer av och på under samma kalenderår... Ska jag leta upp den tråden eller kan du bara för en enda gångs skull erkänna att du har fel?

Kan så vara, men har du hittat något som talar mot det jag hävdar om skatten?
Av och på samma kalendermånad handlade det om.
Senast redigerad av Nordiad 2024-04-07 kl. 17:23.
Citera
2024-04-07, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddahisbuddy

Har du minst delkasko så övergår din försäkring till att bli en avställningsförsäkring. Den kan kosta några hundra per år.
Citera
2024-04-07, 18:48
Medlem
Citat:
Kan så vara, men har du hittat något som talar mot det jag hävdar om skatten?
Av och på samma kalendermånad handlade det om.

Det kan bli så att man får en ny faktura utskickad, men den återbetalas sen om man betalt in för mycket.

En gång när jag fått dubbelt fick jag in i appen och såg att jag inte var skyldig något. Ringde in och de sa att iom min avställning var den fakturan makulerad, så det var bara att strunta i att betala in. Hade jag betalt den så hade de återbetalat pengarna.
Citera
2024-04-07, 18:52
Medlem
Citat:
Har du minst delkasko så övergår din försäkring till att bli en avställningsförsäkring. Den kan kosta några hundra per år.

Det beror ju på vad avtalet säger. Vissa är årsbundna, i h du betalat fullt oavsett om bilen är påställd eller inte. Typiskt upplägg för fordon som ofta bara används säsongsvis, där årssumman är beräknad på att man inte kör hela året, men man slipper ställa av och på.

Ibland är en sådan billigare, ibland inte. Jag kan tex helförsäkra min V8 för knappt 400 i månaden året om med en sån försäkring, jämfört med min vanliga som kostar 1100 i månaden när den är påställd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in