Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-07, 11:14
  #1
Medlem
Magica-Lazios avatar
Blev förvånad över att jag inte hittade en tråd om denna underbara collection. Alla bra vad jag iaf tycker Castlevania spelen är samlade. Köpte det mest för att spela Castlevania Simons quest men resten av spelen är en bonus. Enligt mig är Simons quest det bästa resten av spelen fastnade jag inte riktigt för men ger det ett försök.

Ska bli spännande att se hur det är optimerat för LCD tv / nya konsolerna. Jag köpte ps4 versionen som även är spelbar på ps5 men det ska finnas på Nintendo och Xbox versioner också.

Någon mer som spelar denna collection och isåfall hur bra optimerat var det? Vad tycker ni om spelen något Castlevania spel som saknades?
Citera
2024-04-08, 12:17
  #2
Medlem
LojtnantWerners avatar
Jag har haft bra behållning av spelen där, saknar dock ett spel jag inte spelat men vill prova nämnligen Castlevania: Symphony of the Night till ps1
Citera
2024-04-08, 12:49
  #3
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LojtnantWerner
Jag har haft bra behållning av spelen där, saknar dock ett spel jag inte spelat men vill prova nämnligen Castlevania: Symphony of the Night till ps1

Castlevania Lords of shadows spelade jag aldrig på ps3 så det hade jag gärna sett också men det är ett relativt nytt spel så räknas väl inte som en klassiker ännu.

En himla massa display options har jag kollat upp. Antingen original display men med svarta kanter eller mer utdragen bild och fullscreen, pixel perfect och annat. Får se hur det ser ut. Ska bli kul dra igång!
Citera
2024-04-08, 19:47
  #4
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LojtnantWerner
Jag har haft bra behållning av spelen där, saknar dock ett spel jag inte spelat men vill prova nämnligen Castlevania: Symphony of the Night till ps1

Jag tror det finns i någon annan samling eller om det fanns i xbox store, jag spelade det på xbox one för några år sen.
Citera
2024-04-08, 20:54
  #5
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Jag tror det finns i någon annan samling eller om det fanns i xbox store, jag spelade det på xbox one för några år sen.

Det släpps nya samlingar hela tiden. Så det har garanterat funnits i någon bundle. Däremot så rekommenderar jag Lords of Shadow ultimate. Som enbart verkar finnas på pc och har fått uppiffad grafik. Är nog ett av de mest kompletta spelen jag någonsin spelat.
Citera
2024-04-10, 00:36
  #6
Medlem
Vem0ths avatar
Är smått chockad över att så så många klassiska speltillverkare inte hakat på trenden med moderniserad 2d-spel som Sonic Mania. Fan ett fräscht 2D Castlevania med 60 fps hade varit något.
Citera
2024-04-10, 22:10
  #7
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Är smått chockad över att så så många klassiska speltillverkare inte hakat på trenden med moderniserad 2d-spel som Sonic Mania. Fan ett fräscht 2D Castlevania med 60 fps hade varit något.

Det finns dock en hel del Castlevania kloner som är mycket bra som Bloodstained spelen och Blasphemous. Bloodstained: Ritual of the Night är ju lite av en spirituell uppföljare till Symphony of the Night, det håller tyvär inte riktigt samma klass men helt klart ett roligt spel. Min favorit av dessa är Blasphemous, väldigt mörkt och har en egen stil.
Citera
2024-04-11, 00:19
  #8
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Det finns dock en hel del Castlevania kloner som är mycket bra som Bloodstained spelen och Blasphemous. Bloodstained: Ritual of the Night är ju lite av en spirituell uppföljare till Symphony of the Night, det håller tyvär inte riktigt samma klass men helt klart ett roligt spel. Min favorit av dessa är Blasphemous, väldigt mörkt och har en egen stil.

Min halvboomerhjärna tänker "Ingen Belmont? Ingen glädje!" men jag ska ge den ett försök när tiden tillåter mig. Trailern till spelet ser riktigt trevlig ut.
Citera
2024-04-14, 22:11
  #9
Medlem
Magica-Lazios avatar
Klarade ut Simons quest på två dagar x antal timmar totalt, helt utan walkthrough. Sitter i ryggmärgen gåtorna för det är omöjligt klara ut utan att veta allt detta hur man når alla slott annars. Ege ska man kunna klara ut spelet om man bara pratar med folk i städerna men back in the days så var det för klurigt ändå.

Första gången för ca 25år sedan på NES så gjorde jag det med en walkthrough katalog just för detta spelet. Har man sedan klarat ut det en gång så är det enkelt hitta allting finns kvar i minnet. Spelade det i början av 90-talet första gången men var inte för än jag blev lite äldre som jag gjorde färdigt det första gången.

Musiken i Simons quest är nog den bästa någonsin som gjorts till ett NES spel. Alltså det är ett mästerverk. Spelet i sig är för mig ett av de bästa NES spelen.

Castlevania 1 kom jag till bana 3 men där började det bli ruskigt svårt. Alla castlevania spel är mördande svåra förutom Simons quest som inte är ban-baserat så det är mer som ett pussel som tar tid att göra klart.
__________________
Senast redigerad av Magica-Lazio 2024-04-14 kl. 22:16.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback