• 1
  • 2
2024-04-06, 13:30
Medlem
Julle128s avatar
Vad säger ni är bästa virtualiseringen som inte är som tx proxmox . Jag använder mest virtual box men docker ibland med pga smidigheten. Vad säger ni o föredrar?
Citera
2024-04-06, 13:42
Medlem
kl4sseKocks avatar
Kör VB i Windows miljö har lyckas fått ett någorlunda system som funkar, försökte mig på Docker men då ville inte mina andra system vara med
Citera
2024-04-06, 13:56
Medlem
Docker och VM har olika användningsområden. Docker är framtagen för att separera applikationer i applikationcontainrar, medan i VM kör du ett helt system. Sedan finns också ett mellanting som är systemcontainrar, d.v.s. hela system som körs i en container (utan egen kärna), exempelvis LXC, LXD och Incus (fork av LXD) stödjer dessa. (LXD och Incus klarar även VM.)

Jag använder Docker, libvirt (VM) och LXD (systemcontainer). Fördelen med systemcontainer är att de tar mindre plats, så jag kör VM mest när det är nödvändigt.
Citera
2024-04-06, 16:19
Medlem
Julle128s avatar
Ok. Jag kör vanligen vb. Men funderar på sätta upp en proxmox maskin. Har glömt hur det var att typ vb är level 2 virtualisering och typ procmox lever 1 eller har jag fattat det fel?
Citera
2024-04-07, 21:03
Medlem
incus verkar lovande av det jag sett på deras hemsida. Testade kompilera incus på alpine linux för ett par månader sen men funkade inte.Får testa igen om ett tag.

Verkar som det varit nåt gruff mellan sgraber(incus huvudutvecklare) och hans tidigare arbetsgivare canonical som ledde till att han lämnade och sen skapade incus.
Citera
2024-05-13, 22:20
Medlem
Mr.Kukens avatar
Som tidigare nämt så används VMs och Docker oftast i olika syften.

Vill jag virtualisera något? Virt-man med Libvirt. Otroligt smidig lösning för den som vill leka runt med olika OS och kanske köra lite gamla spel för Win95. Hade jag personligen använt det för att köra någon mjukvara under längre tid? Nej, då hade jag kollat mer åt Docker.

Vill jag köra någon tjänst? Docker med docker-compose. Funkar otroligt väl även på gammal hårdvara och mina tjänster har puttrat på utan att jag behöver oroa mig.
Citera
2024-05-14, 10:30
VMware är väldigt enkelt att sätta upp, men det är även Hyper V.
Docker är rätt nytt för mig.
Tycker det är kul att labba med både Windows Server och Ubuntu Server.
Kör VMware på ena burken och Hyper V på den andra för testa olika lösningar.
Märker ingen större skillnad prestandamässigt faktiskt.
En fördel är att ha många kärnor på sin CPU och mycket RAM att leka med så blir man inte begränsad.
Min gamla burk är numera som backup och filmserver.
Citera
2024-05-15, 16:17
Medlem
säger som tidigare talare.
Docker och virtualbox/vmware är två helt skillda saker.
Är ett program anpassat för att köras i en container så är jue docker jättebra att man slipper övrig footprint av OS osv, tycker personligen det blir lite stökigare med docker och litar inte helt på att isoleringen faktsikt fungerar jämnfört med en hel VM, men så är jag jue inte direkt ung och mottaglig för nya saker heller.

I övrigt när det gäller desktopvirtualisering kan det kvitta om man kör VMs i Hyper-V, VirtualBox, Vmware Workstation eller vad.

I servervirtualisering i enterprisemiljö är vmware dock på deken, trots fortsatt hög marknadsandel pga broadcoms uppköp och många flyr det till förmån för Nutanix.
Citera
2024-11-01, 13:02
Medlem
hej!
jag tänker till vilket enda mål jag behöver själva systemet till.
finns system som är arkitektur baserat
tex :server proxmox: os virtualisering /docker :virtualisering maskin vmware/virtualbox
finns olika för delare och nackdelar med dem.
det beror helt på vad man ska göra helt enkelt
Citera
2024-11-01, 15:14
Medlem
Kör hemmaservern med docker (compose-fil). Funkar helt okej.
Citera
2024-11-01, 20:36
Medlem
Incus har nu stöd för docker så man kan köra en docker container inuti en incus-container
Citera
2024-12-10, 07:37
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
incus verkar lovande av det jag sett på deras hemsida. Testade kompilera incus på alpine linux för ett par månader sen men funkade inte.Får testa igen om ett tag.

Verkar som det varit nåt gruff mellan sgraber(incus huvudutvecklare) och hans tidigare arbetsgivare canonical som ledde till att han lämnade och sen skapade incus.

“Skapat” var nog ändå att ta i så man skiter ner sig. Det är bara en fork av LXD.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in