Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-05, 16:03
  #13
Avstängd
fittballenigrusets avatar
Klart det finns, ”focusrite scarlett solo” kan du hitta jävligt billigt och det är väldigt bra för pengarna. Sen olika DAWs(datorappar) är ju bara att cracka eller så kanske det går att hitta något hyfsat som är gratis.

Tror snarare det är kunskapen än pengarna som sätter gränsen.
Citera
2024-04-05, 16:08
  #14
Medlem
DoktorNos avatar
Billigast är att gå på loppis och köpa en kassettbandspelare och en mikrofon.
Citera
2024-04-05, 16:13
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Håller med dig om att skapa en låt som många gillar är svårt. Och har inget att göra med den utrustning man har. Någon kan säkert gå in och bara sjunga något eget som idoljuryn gillar utan komp.

Men teknikutvecklingen har ju medfört att du kan köpa en dator för 3000-5000kr.

Studioljud kräver säkert en investering på 50 000+kr.

Men en produkt som kostar max 5000kr som du kan skapa musik o sång på borde väl kunna finnas en marknad för?
Nej. Digitalt ljud av studiokvalitet kostar inte 50000.

Visserligen kan du så småningom behöva ett par studiohögtalare men de kan du får 3000 och ljudkort för några tusenlappar.
Citera
2024-04-05, 16:20
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Jag blir ändå lite fundersam på varför den här prylen är viktig för dig?
Varför har du det behovet? Hatar du datorer?

Jag har gjort en del låtar men vill inte lägga ut en massa pengar på att spela in dem. Tror inte låtarna kan försörja mig men det skulle vara kul att lägga trummor, bas, piano o sång på låtarna.

Nu spelar jag in sång o gitarr på min mobil men det blir ju som det blir. Spelar inte gitarr så bra.

Vet att man ska köpa en Mac, Protools, ljudkort, kablar o en mikrofon mm, men vill inte lägga de pengarna på att få ett proffsigt ljud.

Det ljudet som min billiga dator har, duger bra för mig.

Kan jag dessutom få en ljudfil jag kan skicka till någon är ju det en bra sak.
Citera
2024-04-05, 16:21
  #17
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Vilket program är det specifikt? Spela in sången på mobilen och sen kombinera detta med musiken från datorn? Och spela in sång och musik på något?

Känns jobbigt kan man inte bara ha en enhet som fixar detta? Som kostar max 5000kr?

Varför denna aggressivitet?

Fel av mig, jag fattade inte grejen först.

Brb, kastade precis min smartphone, mycket smidigare att ha en telefon man bara kan ringa på, en miniräknare, en mp3-spelare, en ficklampa och en filofax!

Så jävla dumt av mig att använda en smartphone som löser allt i en och samma enhet.
Citera
2024-04-05, 16:25
  #18
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Jag har gjort en del låtar men vill inte lägga ut en massa pengar på att spela in dem. Tror inte låtarna kan försörja mig men det skulle vara kul att lägga trummor, bas, piano o sång på låtarna.

Nu spelar jag in sång o gitarr på min mobil men det blir ju som det blir. Spelar inte gitarr så bra.

Vet att man ska köpa en Mac, Protools, ljudkort, kablar o en mikrofon mm, men vill inte lägga de pengarna på att få ett proffsigt ljud.

Det ljudet som min billiga dator har, duger bra för mig.

Kan jag dessutom få en ljudfil jag kan skicka till någon är ju det en bra sak.
Du behöver knappast köpa en mac eller protools...
Citera
2024-04-05, 16:44
  #19
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Köp ett billigt midikeyboard, när jag köpte mitt för ett gäng år sedan kostade det några hundralappar.
Koppla in det i din dator, ladda ner ett gratis program som kan hantera vst-er ex. tone2 nanohost, googla sedan namn på instrument du vill använda tillsammans med orden "free" och "vst".
Starta det virtuella instrumentet du vill spela i programmet och spela på.
Spela in gör du med valfri gratis ljudeditor, många verkar använda audacity ex.
Skaffa sedan en mikrofon och spela in din sång.

Så länge som du redan äger en datormaskin kan du nu spela in allt du vill för under en tusenlapp.
Citera
2024-04-05, 16:47
  #20
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Håller med dig om att skapa en låt som många gillar är svårt. Och har inget att göra med den utrustning man har. Någon kan säkert gå in och bara sjunga något eget som idoljuryn gillar utan komp.

Men teknikutvecklingen har ju medfört att du kan köpa en dator för 3000-5000kr.

Studioljud kräver säkert en investering på 50 000+kr.

Men en produkt som kostar max 5000kr som du kan skapa musik o sång på borde väl kunna finnas en marknad för?

Förstår inte vad du säger riktigt. Ja det finns en marknad i femtusenkronorsklassen och det är ju just datorn du själv nämner? Som även funkar till mycket annat.

Sen finns det billiga, eller piratkopierade, DAWs. Ett par utmärkta studiohörlurar får du för femtonhundra. Monitorer behöver du inte.

Folk har gjort dunderhits utan någon värre utrustning överhuvudtaget. I grunden handlar det enbart om ens egen drivkraft och vilja, inte prylbögeri. Prylarna kommer efterhand.
Citera
2024-04-05, 17:11
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jungman-Jansson
Köp ett billigt midikeyboard, när jag köpte mitt för ett gäng år sedan kostade det några hundralappar.
Koppla in det i din dator, ladda ner ett gratis program som kan hantera vst-er ex. tone2 nanohost, googla sedan namn på instrument du vill använda tillsammans med orden "free" och "vst".
Starta det virtuella instrumentet du vill spela i programmet och spela på.
Spela in gör du med valfri gratis ljudeditor, många verkar använda audacity ex.
Skaffa sedan en mikrofon och spela in din sång.

Så länge som du redan äger en datormaskin kan du nu spela in allt du vill för under en tusenlapp.

Det låter billigt o bra men en massa jobb också med att skaffa kablar och synka saker. Varför inte bara ha en produkt som gör allt du beskriver i en enhet?

Tror inte smartphonen hade konkurrerat ut Nokia om Apple gått ut med att köp en Iphone o ring! Köp sen ett program o massa kablar så du också kan använda din Iphone som en dator mm.

Vill inte musikproducenter att det ska vara billigt?

Bert Karlsson vill väl ha en bra låt sen kan han lägga pengar på att få låten att låta bättre?
Citera
2024-04-05, 17:58
  #22
Avstängd
Nosstocks avatar
Du kommer undan billigt om du inte behöver köpa det allra bästa och dyraste i början. Eller så köper du begagnat på Tradera eller Blocket och då blir det ungefär samma priser, men kanske bättre saker:
USB-ljudkort: 500 kr
Mikrofon: 300-500 kr
Midikeyboard: 500 kr
Dator: 0 kr om du redan har en.
Citera
2024-04-05, 18:29
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nosstock
Du kommer undan billigt om du inte behöver köpa det allra bästa och dyraste i början. Eller så köper du begagnat på Tradera eller Blocket och då blir det ungefär samma priser, men kanske bättre saker:
USB-ljudkort: 500 kr
Mikrofon: 300-500 kr
Midikeyboard: 500 kr
Dator: 0 kr om du redan har en.

Varför inte köpa allt detta direkt i en enhet? Leta på blocket+ 500+500+500+dator plus strul skulle nog många betala 5000kr för att slippa.

Du kan också lämna tillbaka enheten om den inte funkar o få dina pengar tillbaka.

Alla lösningar innebär en massa jobb för köparen. Alla köpare vill ju ha enkelhet i köpet. Köper du ett piano så funkar det som ett piano.

Det är inte: ja du köpte ett piano, men vill du få det att låta som ett piano då får du köpa en massa saker till så att det låter som ett piano?
Citera
2024-04-05, 18:46
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Jag har gjort en del låtar men vill inte lägga ut en massa pengar på att spela in dem. Tror inte låtarna kan försörja mig men det skulle vara kul att lägga trummor, bas, piano o sång på låtarna.

Nu spelar jag in sång o gitarr på min mobil men det blir ju som det blir. Spelar inte gitarr så bra.

Vet att man ska köpa en Mac, Protools, ljudkort, kablar o en mikrofon mm, men vill inte lägga de pengarna på att få ett proffsigt ljud.

Det ljudet som min billiga dator har, duger bra för mig.

Kan jag dessutom få en ljudfil jag kan skicka till någon är ju det en bra sak.

Ska du ha något bra till bra pris, rekommenderar jag dig en beg. ZOOM RMS-8. Tror de har slutat tillverkas nu men de går att hitta beg. för ca 2500 - 3000 kr. Åtta kanaler, och det finns lite inbyggda effekter som trummor mm.

Jag började själv med en sådan och det går att göra riktigt "proffsiga" inspelningar. Du kan docka ljudet till din dator också om du vill föra över filer.

Har inte ångrat en sekund att jag köpte min.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback