Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Trams, nationalekonomi är ingen naturvetenskap utan är samhällsvetenskap. Dock är Friedmans förklaringsmodell gällande inflation och hur den uppstår och bör bekämpas betydligt mer rimlig än Keynes.
Politiker gillar dock Keynes mer då de betydligt lättare kan skyla över sin egen oförmåga genom att dra på sig spenderbyxorna.
Friedman är idiot. Lyssna på hans förklaring på hur man får fler taxibilar i new york.
Det är bara att släppa regleringarna fria enligt honom:
Och det stämmer. Initialt får man fler taxibilar.
Problemet här är att så småningom kommer det att utkristalisera sig ett taxibolag som är bättre än alla andra taxibolag. Ägaren till detta taxibolag kommer att bli så rik att han inte längre själv utnyttjar sin tjänst och i förlängningen av det inte längre bry sig om hur tjänsten upplevs av passagerarna. Man kommer helt fokusera på vinstmaximering till bekostnad av trivsel och service.
Alla tjänster och varor har dessa cykler. Men så långt kan inte den omogne Friedman se. HAns svartvita världsbild slutar långt innan den framgångsrike taxiägaren flyttar till long island.
Jag är fullständigt övertygad om att Friedman är halvidiot. Jag menar att vi skall luta oss på våra historiska erfarenheter snarare än skrivbord-utopier. Vi skapade tex en antitrust lagstiftning för att våra erfarenheter tvingade fram dessa.
Jag är så långt höger man kan komma, men inte ideologiskt blind som Friedman. Friedmans naivitet är direkt farlig menar jag.
Det betyder inte att jag förordar andra nationalekonomer. Alla klockor visar rätt ibland. Keynes pengatryckande lär snart föra hela västvärlden ner i avgrunden.
Jag är skeptisk mot alla nationalekonomer. Nationalekonomi som "vetenskap". Då den skämt ut sig gång efter annan som högst ovetenskaplig.