2024-04-05, 00:48
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Vad hände?

Drar du även handbromsen på plant underlag numera?
"Pinnen" eller parkeringsspärren eller vad nu heter, gick sönder.
Det resulterade i att bilen inte grep tag i "drive " när jag skulle köra, bilen stod alltså still även om jag gasade.
Jag kommer inte ihåg exakt vad mekanikern sa, men han plockade iaf isär lådan och bytte pinnen, ev något kugghjul också, och bytade oljan i lådan .

Jag fick dock allt bytt igen, 2000 mil senare när växellådan gick sönder, eftersom kuggarna och druvhjulen var uppslitna.
Det var då i samband med motorbytet.

Jag drar i handbromsen om det är det minsta lilla ojämnheter/lutning på vägen nu, onödigt med fler sådana reparationer.
Citera
2024-04-05, 01:21
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Hej,
Jag har just köpt en billig ny bil med automatisk vxl-låda. Dock så saknas parkeringsväxel, det finns bara Drive+/-, R, N och en mekanisk handbroms. Nu så är jag ganska novis på automatiska bilar, kan man ställa den med Drive när Drive 1 ligger i, eller måste jag ställa den i neutral + handbroms?

Måste du inte lägga i backväxeln och dra åt handbromsen för att kunna dra ut nyckeln?
Citera
2024-04-05, 09:30
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Nej nej inget P-läge i dom variatordrivna bara framåt eller bakåt.
Slogs motorn av försvann pressen från variatorremmen o den rullade fritt, lite som funktionen med frihjul på gamla Saabar.
Du var tvungen dra i handbromsen när du parkerade, tro mig har kört såna bilar.
Det där stämmer ju inte:

Volvo 66:
https://www.youtube.com/watch?v=v9vSRfx1BfQ&t=349s

Volvo 343:
https://www.youtube.com/watch?v=Er0cAktH1Ks&t=795s
Citera
2024-04-05, 16:07
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Måste du inte lägga i backväxeln och dra åt handbromsen för att kunna dra ut nyckeln?

Den är med knapp ingen nyckel.
Men men, det löste sig av sig självt, det gick bara att stänga av bilen med neutral, så får väl finna mig i att dra i den där eländiga handbromsspaken
Citera
2024-04-05, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Helt riktigt, det här borde ju alla som har körkort veta.
Tyvärr får de flesta lära sig detta den hårda vägen.

Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Den pinnen kostade mig 18.000 kronor på min Renault ZOE..
Så.. gott folk,, dra i handbromsen!
Går den av ska man dessutom inte köra bilen då den kan flyga runt i växellådan eller kanske som i elbilars fall diffen och förstöra rätt mycket.
Citera
2024-04-05, 17:47
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1

Går den av ska man dessutom inte köra bilen då den kan flyga runt i växellådan eller kanske som i elbilars fall diffen och förstöra rätt mycket.
Ja, kugghjulen etc var uppslitna i växellådan 2.000 mil senare, det kan ju ha påverkat.
Citera
2024-04-05, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal

Sa han att det var en Saab?

Eller finns det fler märken med "back-lås" istället för ratt-lås?
Citera
2024-04-05, 18:39
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Antennen gick inte sönder, jag glömde den i Tyskland.

Typiskt för franska radioantenner. De glöms av.
Hade det varit en tysk premium så hade du inte glömt den och om du ändå hade gjort det så hade den hittat hem själv.
Citera
2024-04-05, 18:45
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Sa han att det var en Saab?

Eller finns det fler märken med "back-lås" istället för ratt-lås?

Ja. Åtminstone vissa bilar med robotiserad växellåda kräver att backväxeln läggs i innan man kan ta ut nyckeln. Kanske för att de saknar en parkeringsväxel som riktiga automatlådor har?
Citera
2024-04-05, 18:47
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Den är med knapp ingen nyckel.
Men men, det löste sig av sig självt, det gick bara att stänga av bilen med neutral, så får väl finna mig i att dra i den där eländiga handbromsspaken

Du ska vara tacksam för den spaken.
Alternativet är en med elektriska motorer på bromsoken där bilen är som skitigast.

El + skit = skit
Det kallas inveckling och är till för att fördyra ditt bilägande.
Citera
2024-04-05, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Alternativet är en med elektriska motorer på bromsoken där bilen är som skitigast.

El + skit = skit

Det är sant att det kan uppstå problem med P-broms på bilar med elektrisk sådan, och de kanske även kan ha en högre risk att råka ut för det. Men, det är sannerligen inte så att gamla hederliga spak-varianter har varit befriade från diverse problem heller, utan det är tämligen vanligt att de kan krångla på olika vis. Vissa bilmodeller mer än andra.

Men, det är massor med bilar som rullar utan att P-broms gör nåt direkt väsen av sig utan mest bara funkar som det ska, detta oavsett elektrisk eller manuell, trots många tusen mil.

Det kanske igen beror en hel del på förarna själva, hur mycket de motionerar grejorna. Det är ju int3 för inte som automatväxlade bilar har påtagligt högre frekvens på problem med P-bromsen, vilket vanligen beror på att de allra flesta är för lata, eller inte begriper, att de skall använda P-bromsen med, och inte bara P på växelspaken.
Citera
2024-04-05, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

El + skit = skit

Fördelen med den elektriska varianten är att den på vissa bilar aktiveras antingen när du lägger i läge "P" eller stänger av motorn och öppnar förardörren.

Har en Volvo där det är lätt att komma åt parkeringsbromsen av misstag när man kliver in, oftast så lite att det inte märks förrän bilen körts en bit. Senare årgångar har dock fått elmanövrering istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in