2024-04-04, 17:49
Medlem
Man ska alltid använda handbroms. P läge kan bara varen liten klen pinne som hindrar bilen från att rulla. tänk att ni står i en backe och pinnen går av, kanske någon råkar dunka in i er bil vid parkering och så rullar eran iväg ned i sjön.
Citera
2024-04-04, 18:20
Medlem
flottollons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago
Det kan ändå vara bra, att använda parkeringsbromsen lite då och då, så att den "motioneras" och inte kärvar.

Samt att det naturligtvis är bra att använda parkeringsbromsen om det skall parkeras i branta backar.
Det minskar påkänningarna på komponenterna i växellådan.
Helt rätt! Som ovanstående skriver.
Citera
2024-04-04, 18:28
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Man ska alltid använda handbroms. P läge kan bara varen liten klen pinne som hindrar bilen från att rulla. tänk att ni står i en backe och pinnen går av, kanske någon råkar dunka in i er bil vid parkering och så rullar eran iväg ned i sjön.
Helt riktigt, det här borde ju alla som har körkort veta.
Citera
2024-04-04, 18:35
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Hej,
Jag har just köpt en billig ny bil med automatisk vxl-låda. Dock så saknas parkeringsväxel, det finns bara Drive+/-, R, N och en mekanisk handbroms. Nu så är jag ganska novis på automatiska bilar, kan man ställa den med Drive när Drive 1 ligger i, eller måste jag ställa den i neutral + handbroms?

Aldrig varit med om att det inte finns P-läge.

Däremot så är jag chockerad att det fortfarande finns bilar med manuell handbroms. Inte för att det är dåligt, men trodde det försvann för minst 10 år sedan. Vi har iaf. inte haft det på någon ny bil de senaste 15-20 åren tror jag.

Men då kan du ha kul nu med snön som kommit och köra klassiska handbromssvängar!
Citera
2024-04-04, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Aldrig varit med om att det inte finns P-läge.

Däremot så är jag chockerad att det fortfarande finns bilar med manuell handbroms. Inte för att det är dåligt, men trodde det försvann för minst 10 år sedan. Vi har iaf. inte haft det på någon ny bil de senaste 15-20 åren tror jag.

Men då kan du ha kul nu med snön som kommit och köra klassiska handbromssvängar!
Såtillvida att inte parkeringsbromsen tar på framhjulen...
Citera
2024-04-04, 19:15
Medlem
https://youtu.be/9JsD021zM4M?si=X4xOu94y80elnDnd

2:33 in i denna video så ser ni att P saknas.
Weird.
Citera
2024-04-04, 19:22
Medlem
Så här, du ska släppa gasen för att bilen ska växla 😂😂
https://youtu.be/CIwheR1uuLc?feature=shared
Citera
2024-04-04, 19:39
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Vad står det i bilens handbok kanske man först ska fråga sig?

Hittade inget specifikt egentligen om hur växellådan fungerar på så sätt, men det står att man ska anlägga P, tycker personligen det är lite jobbigt med mekanisk handbroms, så tänkte om man kunde ta lite genväg när man står parkerad hyfsat plant...

Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Picanto finns med en Automatisk manuell växellåda (alltså en i botten manuell växellåda med automatisk växling). D motsv alltså att lämna den i ettan på en manuell bil, och R som back.

Därav finns inte heller någon P, då det är specifikt för automatiska lådor

så parkera den som om du hade en manuell bara!

Ja, funderar på om det är nån sorts halvautomatisk/robotlåda, men de brukar väl å andra sidan inte användas då de är dyrare, speciellt inte på billiga bilar...

Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Så här, du ska släppa gasen för att bilen ska växla 😂😂
https://youtu.be/CIwheR1uuLc?feature=shared

Jepp, min är så. Den varvar som fan och vill inte växla riktigt om jag har gaspådrag, men när jag lättar på pedalen så växlar den upp, lite konstigt. Men bra film, då fattar jag varför det står +/- vid spaken då det alltså är en manuell automatiserad låda så man kan växla själv också, som på typ lastbilar, nice.
Senast redigerad av Rasande-Rose 2024-04-04 kl. 19:49.
Citera
2024-04-04, 19:50
Medlem
Citat:
Jepp, min är så. Den varvar som fan och vill inte växla riktigt om jag har gaspådrag, men när jag lättar på pedalen så växlar den upp, lite konstigt.

Det är i grunden inte konstigt alls, för när du gasar på så betyder det att du beställer mer vridmoment (kraft) från motorn, och om det gaspådrag du gör (typ pedalvinkeln som representerar en ”spjällvinkel” av en potentiometer) betyder att du beställer mer vridmoment än vad motorn kan leverera på aktuell varvtal, så växlar den ner till en lägre växel. Om motorn klarar din aktuella beställning på det aktuella varvtalet så ligger den kvar på rådande växel. Om du då lättar på gasen kan det resultera i att styrsystemet känner att motorn klarar det på en högre växel och då sker uppväxlingen för att få lägre varvtal som ger lägre förbrukning och ljudnivå etc.
Citera
2024-04-04, 20:04
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är i grunden inte konstigt alls, för när du gasar på så betyder det att du beställer mer vridmoment (kraft) från motorn, och om det gaspådrag du gör (typ pedalvinkeln som representerar en ”spjällvinkel” av en potentiometer) betyder att du beställer mer vridmoment än vad motorn kan leverera på aktuell varvtal, så växlar den ner till en lägre växel. Om motorn klarar din aktuella beställning på det aktuella varvtalet så ligger den kvar på rådande växel. Om du då lättar på gasen kan det resultera i att styrsystemet känner att motorn klarar det på en högre växel och då sker uppväxlingen för att få lägre varvtal som ger lägre förbrukning och ljudnivå etc.

Ja, därför jag funderade dock på om det är en robotlåda/manuell då tunga lastbilar med halvautomat jag kört brukar bete sig just så, medan tidigare renodlade automat-personbilar jag hyrt brukar växla som om man kör i tv-spel och man behöver inte leka med gaspedalen alls.
Citera
2024-04-04, 20:08
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det där stämmer ju inte, det fanns P-läge på dessa.

Nej nej inget P-läge i dom variatordrivna bara framåt eller bakåt.
Slogs motorn av försvann pressen från variatorremmen o den rullade fritt, lite som funktionen med frihjul på gamla Saabar.
Du var tvungen dra i handbromsen när du parkerade, tro mig har kört såna bilar.
Citera
2024-04-04, 20:09
Medlem
Citat:
Ja, därför jag funderade dock på om det är en robotlåda/manuell då tunga lastbilar med halvautomat jag kört brukar bete sig just så, medan tidigare renodlade automat-personbilar jag hyrt brukar växla som om man kör i tv-spel och man behöver inte leka med gaspedalen alls.

Även konventionella automatväxellådor fungerar i grunden med samma princip.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in