2024-04-04, 21:39
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Även konventionella automatväxellådor fungerar i grunden med samma princip.

Har jag aldrig varit med om. De växlar upp till att få ned till "rätt varvtal" om man håller jämn gas, men på min picanto så tenderar den att varva högre o högre även vid tämligen jämn gas eller litet gaspådrag, och vill bara växla om jag släpper på gasen..
Citera
2024-04-04, 21:44
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Man ska alltid använda handbroms. P läge kan bara varen liten klen pinne som hindrar bilen från att rulla. tänk att ni står i en backe och pinnen går av, kanske någon råkar dunka in i er bil vid parkering och så rullar eran iväg ned i sjön.
Den pinnen kostade mig 18.000 kronor på min Renault ZOE..
Så.. gott folk,, dra i handbromsen!
Citera
2024-04-04, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Har jag aldrig varit med om. De växlar upp till att få ned till "rätt varvtal" om man håller jämn gas, men på min picanto så tenderar den att varva högre o högre även vid tämligen jämn gas eller litet gaspådrag, och vill bara växla om jag släpper på gasen..

Det är samma grundprincip ändå, alltså att motorn ska hållas på ett gynnsamt varvtal för det vridmoment man beställer med gaspedalen.

Vad se det varvtalet, varvtalsområdet, är beror på de aktuella förhållandena och aktuell bils motors kapacitet. Kraftfullare motorer (de som har bredare och kraftigare vridmomentskurva (t ex turbomotorer) kan tillåtas växla upp tidigare, än klenare motorer, vid samma begärda vridmoment. Även bilens aktuella bruttovikt samt vägens lutning påverkar.
Citera
2024-04-04, 22:04
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Hittar ingen bild på växelspak i instruktionsboken du länkar. Jag måste vara blind.
Här bör vara rätt bil.
https://www.blocket.se/annons/norrbotten/kia_picanto_1_0_mpi_amt_automat_kamera_mok_kamkedj a_laga_mil/1001180284
Det där var märkligt, jag har aldrig sett sådant.
Känns som skrot helt ärligt men nu är det så.
Bäst är att fråga säljaren i fråga för jag själv har iallafall inget svar…
Citera
2024-04-04, 22:08
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Det där var märkligt, jag har aldrig sett sådant.
Känns som skrot helt ärligt men nu är det så.
Bäst är att fråga säljaren i fråga för jag själv har iallafall inget svar…
Peugeot, Citroen och Dacia hade sådana lådor innan.
Fruktansvärda att köra med, extremt ryckiga och jobbiga att ha att göra med.
Både körkomfort och åkkomfort blir lidande.
Citera
2024-04-04, 22:10
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Peugeot, Citroen och Dacia hade sådana lådor innan.
Fruktansvärda att köra med, extremt ryckiga och jobbiga att ha att göra med.
Både körkomfort och åkkomfort blir lidande.
Skitväxellådor i skit bilar helt enkelt…
Aldrig åkt sådant tack och lov.
Citera
2024-04-04, 23:39
Medlem
peterpanps avatar
Citat:

Vad hände?

Drar du även handbromsen på plant underlag numera?
Citera
2024-04-04, 23:43
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Haha, priceless, ännu en pryl som gått åt skogen på din franska elbil, utöver bromsar, växellåda, två motorer och en radioantenn. Och dina vanliga bromsar.
Klassisk fransk kvalitet, uppenbarligen.
Citera
2024-04-05, 00:28
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är samma grundprincip ändå, alltså att motorn ska hållas på ett gynnsamt varvtal för det vridmoment man beställer med gaspedalen.

Vad se det varvtalet, varvtalsområdet, är beror på de aktuella förhållandena och aktuell bils motors kapacitet. Kraftfullare motorer (de som har bredare och kraftigare vridmomentskurva (t ex turbomotorer) kan tillåtas växla upp tidigare, än klenare motorer, vid samma begärda vridmoment. Även bilens aktuella bruttovikt samt vägens lutning påverkar.

I praktiken upplever jag dem som väldigt linjära med växlingen, men visst nyare automater sägs ju "lära sig" osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Skitväxellådor i skit bilar helt enkelt…
Aldrig åkt sådant tack och lov.

Slog till på just Kian för dessa senare årsmodeller av den fått fina omdömen av brukarna
Tror de som får ojämn upplevelse med dessa halvautomatiska lådor kör dem som en vanlig automat, jag kände dock personligen igen principen från lastbilssidans halvautomater, tycker den fungerar skapligt när man väl fått in känslan för gasregleringen. Ska testa nu i helgen att köra den manuellt en bit, rätt nice att kunna växla manuellt på automat personbil, har jag aldrig upplevt förr.
Citera
2024-04-05, 00:31
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Ska testa nu i helgen att köra den manuellt en bit, rätt nice att kunna växla manuellt på automat personbil, har jag aldrig upplevt förr.

Alla bilar med (äkta) automat som vi haft (Volvo, Mercedes, BMW) de senaste 25-30 åren har man kunnat växla manuellt på (om man så önskar).
Citera
2024-04-05, 00:34
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Alla bilar med (äkta) automat som vi haft (Volvo, Mercedes, BMW) de senaste 25-30 åren har man kunnat växla manuellt på (om man så önskar).

Möjligt, aldrig kunnat det på nån bil jag hyrt i USA i alla fall (de är alltid automat), aldrig testat europeiska bilar med automatlåda dock. På en Mazda CX jag också hyrde gick det i alla fall inte heller att växla manuellt. Lågväxel-läge vill jag minnas att nån hade i alla fall, men inte att det gick att själv skifta specifikt
Citera
2024-04-05, 00:38
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Haha, priceless, ännu en pryl som gått åt skogen på din franska elbil, utöver bromsar, växellåda, två motorer och en radioantenn. Och dina vanliga bromsar.
Klassisk fransk kvalitet, uppenbarligen.
Antennen gick inte sönder, jag glömde den i Tyskland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in