Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Det är samma grundprincip ändå, alltså att motorn ska hållas på ett gynnsamt varvtal för det vridmoment man beställer med gaspedalen.
Vad se det varvtalet, varvtalsområdet, är beror på de aktuella förhållandena och aktuell bils motors kapacitet. Kraftfullare motorer (de som har bredare och kraftigare vridmomentskurva (t ex turbomotorer) kan tillåtas växla upp tidigare, än klenare motorer, vid samma begärda vridmoment. Även bilens aktuella bruttovikt samt vägens lutning påverkar.
I praktiken upplever jag dem som väldigt linjära med växlingen, men visst nyare automater sägs ju "lära sig" osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Facade
Skitväxellådor i skit bilar helt enkelt…
Aldrig åkt sådant tack och lov.
Slog till på just Kian för dessa senare årsmodeller av den fått fina omdömen av brukarna

Tror de som får ojämn upplevelse med dessa halvautomatiska lådor kör dem som en vanlig automat, jag kände dock personligen igen principen från lastbilssidans halvautomater, tycker den fungerar skapligt när man väl fått in känslan för gasregleringen. Ska testa nu i helgen att köra den manuellt en bit, rätt nice att kunna växla manuellt på automat personbil, har jag aldrig upplevt förr.