Citat:
Ursprungligen postat av
uberpilsner
Jag beställde fiber från IP-Only (nu GlobalConnect) i Mars, 2022 och jag har ännu inte fått mitt fiber installerat.
Som jag har förstått det så Om jag vill avbeställa uppdraget då måste jag betala en avgift på ca. 5-7000 kr.
Men, har jag som konsument/kund rätt att säga upp detta iochmed att det har gått så lång tid?
Det verkar sjukt att dom kan ta hur lång tid på sig dom vill att installera fibern men om jag tröttnar efter 2 år då måste jag betala en straffavgift.
Har vi några jurister här? Tack för mig.
Uber.
Citat:
Ursprungligen postat av
tukkat
Vad står det i avtalet du skrivit på? Det torde framgå i dessa handlingar.
I övrigt så är två år väsentligt lång tid för att få internetuppkoppling, så jag skulle tro att du inte behöver vara rädd för att bli vitesbelagd om du säger upp beställningen.
GlobalConnect kommer såklart hävda annat, men det är bara att stå på dig.
Mvh, Tukkat.
Enligt deras hemsida:
"
Avtalets bindningstid är 24 månader från beställningsdatumet. Bra att känna till är avtalet fortsätter att löpa på efter att 24 månader har passerat, om du inte aktivt väljer att säga upp ditt avtal."
(
https://privat.globalconnect.se/bestallning-avtal-och-installation/)
(De har bytt namn till GlobalConnect.)
Du har precis överskridit 24 månader, så du borde kunna säga upp avtalet utan problem.
Enligt samma sida så kan deras kundtjänst nås på 0200 – 43 00 00 eller kundservice@globalconnect.se
Jag rekommenderar att du kontaktar dem och säger att du vill säga upp ditt avtal eftersom det har gått över 24 månader. Försäkra dig samtidigt om att de inte kommer försöka lägga på några avgifter.
Bäst att göra det skriftligen, så du har dokumentation om det skulle bli tjafs vid ett senare tillfälle.