Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-16, 12:09
  #1
Medlem
Larseverts avatar
Nämda företag bedriver en kampanj för att få villaägarna på orten att ansluta sig, hur är deras rykte? Kollade deras facebooksida och där fanns några negativa omdömen, förövrigt klent med information.
Vågar man ta risken att kasta ut adsl modemet?
Citera
2015-11-16, 12:21
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsevert
Nämda företag bedriver en kampanj för att få villaägarna på orten att ansluta sig, hur är deras rykte? Kollade deras facebooksida och där fanns några negativa omdömen, förövrigt klent med information.
Vågar man ta risken att kasta ut adsl modemet?

Vilken stad gäller detta? Deras avtal binder dig till att de inom 24mån börjar gräva. Mao kan det ske hela två år efter att du har skrivit på. Har du inget annat alternativ där du bor? IP-ONLY verkar inte helt 100 i deras affärsmodell.
Citera
2015-11-16, 12:33
  #3
Medlem
Larseverts avatar
Östhammars stadsnät är såvitt jag vet enda konkurrenten. Har ett par bekanta som skrivit på och de verkar frälsta, marknadsföring är de bra på.
__________________
Senast redigerad av Larsevert 2015-11-16 kl. 12:36.
Citera
2015-11-19, 16:13
  #4
Medlem
Jobbar själv hos en av de stora bolagen som förser kunder med BB/TV/Tele. IP Only är rena mardrömmen för oss operatörer, dom vet tyvärr riktigt inte hur dom skall jobba ännu. ALLT man kräver av dom tar oerhört mycket tid, samt att näten i sig är instabilt byggda.
Citera
2015-11-20, 10:09
  #5
Medlem
zixls avatar
Dom verkar ha lyckats att sälja in sig här i Mark, jag var på ett informationsmöte hos dem och de var väl lite sisådär med infon. Jag har valt en annan leverantör (jag har fjärrvärme) men de har fått en del kunder här nere.
Citera
2016-01-06, 18:09
  #6
Medlem
shockdoctors avatar
Måste hoppa in och försvara ip-only här, Ip-only driver det ända nätet i sverige som är helt öppet, fritt för alla operatörer att gå med, riktigt seriös approach i mitt tycke.
Jag har jobbat med nätverk i flera år och är det något företag som alltid fungerar och alltid går att resonera med så är det ip-only.
Citera
2016-01-06, 21:25
  #7
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shockdoctor
Måste hoppa in och försvara ip-only här, Ip-only driver det ända nätet i sverige som är helt öppet, fritt för alla operatörer att gå med, riktigt seriös approach i mitt tycke.
Jag har jobbat med nätverk i flera år och är det något företag som alltid fungerar och alltid går att resonera med så är det ip-only.
Helt öppet säger du. Vad jag har sett så verkar det vara samma operatörer som även finns hos Telia öppen fiber med undantag för Ownit och Bredbandsbolaget.

Min arbetskamrat fick hem ett papper från IP-only där de ville ha 21000 för att få ansluta. Trollhättan Energi tar 15900 för fibern. Ingen svår nöt att knäcka vilken min arbetskamrat väljer.
__________________
Senast redigerad av Mogaku-san 2016-01-06 kl. 21:28.
Citera
2016-01-10, 12:43
  #8
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Helt öppet säger du. Vad jag har sett så verkar det vara samma operatörer som även finns hos Telia öppen fiber med undantag för Ownit och Bredbandsbolaget.

Du måste ju inse att ett nät där en av tjänsteleverantörerna även äger nätet inte är 100% "öppet" dvs tjänsteneutralt. Telia ÖF är ettbra exempel på vad jag skulle kalla ett halvöppet nät, ungefär som Skanovas ADSL-nät.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Min arbetskamrat fick hem ett papper från IP-only där de ville ha 21000 för att få ansluta. Trollhättan Energi tar 15900 för fibern. Ingen svår nöt att knäcka vilken min arbetskamrat väljer.

Där har du ju 2 äkta öppna nät, bra med såda valfrihet. Men inan man väljer bör man också jämföra vad tjänsterna kostar i de 2 näten. Det "billigare" nätet kan lägga större del av kostnaden på tänsteavgiften mot TL, och då kommer du indirekt betala för det varje månad framöver istället.

Sen finns det ju många elbolag som "sponsrar" sina fibernät genom intäkter på elsidan, då betalar man ju på annat sätt.

/capmac
Citera
2016-01-11, 09:09
  #9
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Du måste ju inse att ett nät där en av tjänsteleverantörerna även äger nätet inte är 100% "öppet" dvs tjänsteneutralt. Telia ÖF är ettbra exempel på vad jag skulle kalla ett halvöppet nät, ungefär som Skanovas ADSL-nät.



Där har du ju 2 äkta öppna nät, bra med såda valfrihet. Men inan man väljer bör man också jämföra vad tjänsterna kostar i de 2 näten. Det "billigare" nätet kan lägga större del av kostnaden på tänsteavgiften mot TL, och då kommer du indirekt betala för det varje månad framöver istället.

Sen finns det ju många elbolag som "sponsrar" sina fibernät genom intäkter på elsidan, då betalar man ju på annat sätt.

/capmac
Ett öppet fibernät är väl öppet oavsett vem som ansvarar för driften?

Trollhättan Energi har samarbete med Telia och Skanova. Har själv sett Skanova dra fiber i ett annat bostadsområde när jag varit på besök hos min arbetskamrat och han har visat mig runt. Normalpriset som min arbetskamrat i Trollhättan skulle betala är 25 000 kr men iom att Trollhättan Energi går ut till flera adresser samtidigt så blir det istället 15 900 kr, dvs 10 000 kr lägre.

Två andra arbetskamrater har Open Universe, som visserligen drivs av Telenor men som är lika öppet som det jag har själv.
Citera
2016-01-11, 09:51
  #10
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Du måste ju inse att ett nät där en av tjänsteleverantörerna även äger nätet inte är 100% "öppet" dvs tjänsteneutralt. Telia ÖF är ettbra exempel på vad jag skulle kalla ett halvöppet nät, ungefär som Skanovas ADSL-nät.

Jag hävdar å andra sidan att det inte finns några öppna nät. Kommunikationsoperatören har totalt monopol på de absolut viktigaste delarna såsom accessnät, switchar, MPLS, dhcp-server osv.

Och frågar du mig så ser jag hellre en riktig operatör än en kommun som kommunikationsoperatör.
Citera
2016-01-12, 22:13
  #11
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Ett öppet fibernät är väl öppet oavsett vem som ansvarar för driften?

Seriöst, var har du varit sen Telia feg-privatiserades? Du har inte uppmärksammat all PTS kritik mot hur Skanova-Telia fortfarande har enorma fördelar trots den påstådda likabehandlingen av alla tjänsteleverantörer?

OK, då skall jag förklara så tom du förstår.

I Telia Öppen Fiber äger Telia hela nätet och alla som levererar tjänster får betala Telia för detta. Dessutom levererar även Telia tjänster genom sitt eget nät och den betalningen går bara runt i systemet. Låter det som bra konkurrens? När sen Telia vill ha lite bättre marginal så höjer de avgiften för alla operatörer och så kan de ju rabattera sin egen tjänst lite istället, så verkar de ju billigare samtidigt som de pressar upp priserna för övriga. Självklart är det samma pris internt för att inte PTS skall komma åt dem, men det är ju bara en koncernintern transferering. Gungor och karuseller. Låter det fortfarande som ett bra "öppet" nät med konkurrens som gynnar kunden?

Det går inte att komma ifrån att någon i praktiken behöver äga nätet, men det skall helst vara någon som inte samtidigt spelar på båda planhalvorna....

Vilken entreprenör nätägaren sen hyr in för att bygga eller drifta nätet spelar mindre roll, det som är intressant är vem som är KO relativt TL.

/capmac
Citera
2016-01-12, 22:21
  #12
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag hävdar å andra sidan att det inte finns några öppna nät. Kommunikationsoperatören har totalt monopol på de absolut viktigaste delarna såsom accessnät, switchar, MPLS, dhcp-server osv.

Vad som betecknar ett öppet nät är ju i så fall endast semantik. Det finns en vedertagen princip (även om den är lite väl snäll) som skall uppfyllas för att ett nät skall accepteras som öppet.

Men vad är då ditt alternativ? Visst, det vore väl jättefnt om alla ägde sin egen fiber från huset till någon lämplig kopplingspunkt där hela världens operatörer finns tillgängliga, men det är ju inte praktiskt eller realistiskt för fem öre.

Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Och frågar du mig så ser jag hellre en riktig operatör än en kommun som kommunikationsoperatör.

Jag har förhandlat anslutningar med många olika operatörer och med kommunernas när är de med komunal verksamhet som övrigt, en jävla skillnad mellan kommuner. Vissa är jättebra, kompetenta, trevliga och intresserade, andra är helt förbannat hopplöst korkade. Men i vilket fall har de en fördel jämfört med de stora oeratörerna och det är att det finns anträffbara människor ute nära verksamheten, inte bara en mur av kundtjänstidioter när man behöver får kontakt.

/capmac
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback