2026-02-07, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Det han försöker säga till dig som kanske blir lättare för dig att förstå.

Vad består hans rättegångskostnader av?
Vad är det dom hör 395000 består av?
Hur mycket av de tär advokatkostnader och vad består hans egna arbete av?

Advokaterna kanske vill ha 140,000kr och 290,000kr är kostnader för han själv.

Jösses, du gissar och fantiserar bara: "advokaterna kanske bara vill ha..."
Haha, du är desperat.
Citera
2026-02-07, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Jösses, du gissar och fantiserar bara: "advokaterna kanske bara vill ha..."
Haha, du är desperat.

Från skillnad så säger jag att jag gissar. Förklarar bara vad han menade som du vägrar inse.

Nu är det lördag! Låter andra skriva lite.
Citera
2026-02-07, 19:17
Medlem
Citat:
Du fantiserar bara, det står klart och tydligt i domen: "Vid denna utgång ska Sara Nilsson inte ersätta Viktor Höckerbos rättegångskostnader fullt ut. ". Detta gäller inte hans egen lön.

Okej, en sista gång nu då.
VH agerar åklagare eftersom det är enskilt åtal. Till sin hjälp har han en advokat.
När man själv driver ett åtal har man rätt till ersättning för den arbetstid man själv lägger ned, man har rätt att ta ut samma taxa som ett offentligt biträde vilket är 1626kr/h(exkl moms).
Detta är alltså en del av rättegångskostnaderna

VHs rättegångskostnader är alltså kostnader för biträden(hans egna arbete plus hans advokats arbete) sedan tillkommer saker som beviskostnader, resekostnader ansökningsavgifter mm.
Om VH lagt 50timmar själv, då är alltså ca 80 000kr av hans rättegångskostnader ersättning för hans eget arbete.

Förstår du nu hur det fungerar?
Citera
2026-02-07, 19:19
Medlem
Citat:
Från skillnad så säger jag att jag gissar. Förklarar bara vad han menade som du vägrar inse.

Nu är det lördag! Låter andra skriva lite.

Då har vi det utrett, du är desperat och drar gissningar ur röven för att du inte klarar av att peddot förlorade stort!

Uthängd och fick minus på kontot då han inte fick hela rättegångskostnaderna ersatta.
Citera
2026-02-07, 19:25
Medlem
Han finns kvar på Dumpen, vad händer egentligen om dumpen inte tar ner honom från sidan?
Citera
2026-02-07, 19:27
Medlem
Citat:
Då har vi det utrett, du är desperat och drar gissningar ur röven för att du inte klarar av att peddot förlorade stort!

Uthängd och fick minus på kontot då han inte fick hela rättegångskostnaderna ersatta.

Seriöst jag har inga problem alls med att VH blivit uthängd, jag har ingen intresse vad pengar eller någon skulle få i pengar.

Jag diskuterar bara detta i sak, vad det är och varför.

Du för emot går in helt med personliga värderingar och kläcker ur dig påstående och sen vägrar att ta in vad folk skriver.

Du tillför inget för du är så personlig engagerad i det här och är helt nyanserad av ditt egna sätt och tänka.

Du är helt oförmögen att diskutera saker objektivt och där med nästan en jobbig person.

Jag har nästan mer problem med ditt sätt och vara än hela den här diskussionen.

Åter igen, hur den rättegångskostnader är uppdelade framgår inte i domen, det står inte att V vill ha 395,000kr för han har kostnader för det. Han vill ha det för det har tagit tid och det är skäligt. En hel del tid som det är är även hans egna.

Sen vad du tycker om det skiter jag i, det är så det är om det är rätt eller fel är en skitsak i frågan.
Citera
2026-02-07, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColonelBurton
Han finns kvar på Dumpen, vad händer egentligen om dumpen inte tar ner honom från sidan?

Dumpen har ju all rätt och överklaga. Så egentligen är dom inte dömda än.
Citera
2026-02-07, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColonelBurton

Domen har inte vunnit laga kraft än och kommer kanske aldrig göra det om det nu överklagas till hovrätten.

Men även om domen vinner laga kraft finns det inget tvång att ta bort honom från dumpen. Domstolen har inte ålagt dem att göra det.
Citera
2026-02-07, 20:14
Medlem
Citat:
Sara har inte utfört något jobb åt SD och därför är det ingen inkomst, det är en ren gåva som SD har beslutat ge efter denna dom.
Det är inte de som är grunden. Gåva på streaming är också inkomst trotts att de är gåva.

Hon får de pga sin prestation i företaget alltså skall det räknas som inkomst. Så jo, gåvor till företaget och henne direkt skall inkomstskattas för då hon får de för sin prestation i företaget.
Citera
2026-02-07, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Det är inte de som är grunden. Gåva på streaming är också inkomst trotts att de är gåva.

Hon får de pga sin prestation i företaget alltså skall det räknas som inkomst. Så jo, gåvor till företaget och henne direkt skall inkomstskattas för då hon får de för sin prestation i företaget.

Fel, hade pengarna varit för hennes prestation skulle hon fått dem utan denna dom men hon fick pengarna till rättegångskostnaderna.
Citera
2026-02-07, 20:47
Medlem
Citat:
Fel, hade pengarna varit för hennes prestation skulle hon fått dem utan denna dom men hon fick pengarna till rättegångskostnaderna.

Vad är det du inte fattar.

Ändamålet har med dumpen och göra.
Hon hade aldrig fått dom om hon inte drev dumpen.

Där av är det inkomst.

Självklart gör Skatteverket denna bedömning sen är det bara för S att bevisa att så är inte fallet.

Hur många tror du försöker få oskattade pengar som gåvor?

Är det något Sverige är bra på är det att jaga skattepengar.
Senast redigerad av Hateuu 2026-02-07 kl. 20:51.
Citera
2026-02-07, 20:53
Avslutad
Citat:
Det han försöker säga till dig som kanske blir lättare för dig att förstå.

Vad består hans rättegångskostnader av?
Vad är det dom hör 395000 består av?
Hur mycket av de tär advokatkostnader och vad består hans egna arbete av?

Advokaterna kanske vill ha 140,000kr och 290,000kr är kostnader för han själv.

Nu fick han inte 395000 utan fick 345000 och där med kostade advokaterna 345000-140000=205,000

Så där gick han 205000+43000.

Så ja bara för han gick mindre betyder det inte att han blir skyldig.

Det som är konstigt i domen är dock att V har begärt ~15000kr per månad som han ligger uppe men domstolen har inte ens tagit upp det om det fortsätter.

Är självklart ingen jurist själv som det märks. Men ändå intresserad hur det går till.

Att i praktiken bötfälla Dumpen och Sara med över en halv miljon är givetvis värt det även om man skulle gå 5000-10000 kr back på det själv.

Villkorligt (motsvarande 3 mån) blir mycket bra utifall någon fler står i startgroparna för att stämma kärringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in