2026-01-19, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColonelBurton
Du menar om fler gäddor stämmer? Ja då kan de bli enorma problem för Dumpen, de båda hamnar antagligen hos fogden skuldsatta för evigt om det händer.

Eller om JK beslutar sig för att åtala å deras vägnar.
Det är faktiskt ganska oförklarligt att JK inte åtalat. Det är för alla juridiskt kunniga solklart fall av förtal.
Det är helt uppenbart missbruk av utgivningsbevis.
Det görs i kommersiellt syfte.

Kan inte se hur något kan vara mer påkallat från allmän synpunkt, om inte det här når upp till det så kan inget förtal begånget under skydd av utgivningsbevis rimligen nå upp till påkallat från allmän synpunkt.
Citera
2026-01-19, 17:06
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
En sak jag undrar. Kan det bara blir 2år som max trots den stora mängden brott? Det har ju begåtts +700 grova förtal under flera års tid och dessutom i kommersiellt syfte.

Off topic: Jag tycker ändå Sjöberg ser proper ut på Aftonbladets film. Han fyllde ju ändå 60 för nån vecka sedan. Sara däremot är verkligen enormt ful 🤮

Ja, men det är inte mer än rätt att skalle-per får rätta sig i ledet efter lagar och regler.

Jag funderar på 2 scenarion. Om xxx antal män stämmer, inte bra givetvis (för Sara)

Alt 2) JK väcker åtal och klumpar ihop hela rasket med 700+ grova förtal. Det måste nästan vara sämre?

Sidospår, vid en fällande dom nu, skulle det se illa ut om inte JK agerar.
Citera
2026-01-19, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Eller om JK beslutar sig för att åtala å deras vägnar.
Det är faktiskt ganska oförklarligt att JK inte åtalat. Det är för alla juridiskt kunniga solklart fall av förtal.
Det är helt uppenbart missbruk av utgivningsbevis.
Det görs i kommersiellt syfte.

Kan inte se hur något kan vara mer påkallat från allmän synpunkt, om inte det här når upp till det så kan inget förtal begånget under skydd av utgivningsbevis rimligen nå upp till påkallat från allmän synpunkt.

Aha vänta så JK kan på eget bevåg väcka åtal? Trodde att det i fall av förtal var offret som behövde upprätta en anmälan.
Citera
2026-01-19, 17:13
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Aha vänta så JK kan på eget bevåg väcka åtal? Trodde att det i fall av förtal var offret som behövde upprätta en anmälan.

Nej. Precis som Aramir2 säger så är JKs sätt att resonera "Är det viktigt för allmänheten att brottet prövas?"

Därav att aramir2 skrev som han gjorde - och ja, det kriteriet borde vi passerat för flera år sen + missbruk av utgivningsbevis.

Om jag minns rätt så har JK sagt att de kan ompröva beslutet om ett enskilt åtal leder till fällande dom.
Citera
2026-01-19, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
En sak jag undrar. Kan det bara blir 2år som max trots den stora mängden brott? Det har ju begåtts +700 grova förtal under flera års tid och dessutom i kommersiellt syfte.

Off topic: Jag tycker ändå Sjöberg ser proper ut på Aftonbladets film. Han fyllde ju ändå 60 för nån vecka sedan. Sara däremot är verkligen enormt ful 🤮

Om man blir dömd för flera brott så kan man bli dömd till mer än brottets maximala straff.
Hur mycket mer beror på maxstraffet.
T.ex. om man döms för flera brott som har maximalt straff 4år så kan man som mest få 1års extra fängelse. För brott som kan ge maximalt 8år kan man som mest få 2år extra, och slutligen för brott som kan ge mer ån 8år kan man som mest totalt få 4år extra utöver maxstraffet.

Så i det aktuella fallet är maxstraffet för grovt förtal 2år. Många fällande domar för förtal kan då i teorin ge som mest 3år fängelse.
Det är dock osannolikt med tanke på hur strafttid räknas ihop i Sverige. Vi har något som kallas asperationsprincipen, vilket innebär att man för plussar ihop strafftider men det blir avdrag för varje borr utöver det första.

T.ex. om någon döms för 4fall av förtal där varje förtal har straffvärdet ett års fängelse.
Då räknar man 1år för första, 6månader för andra(hälften), 3månader för tredje(fjärdedel) och 1,5månader för det fjärde(åttondel). Så 4st fall av förtal med straffvärde på ett år för varje skulle alltså ge 1år och 11,5månaders fängelse.
Citera
2026-01-19, 17:21
Medlem
På tiden väl sjukt att hänga ut särskilt när personen är död .trots anhöriga ber dom ta bort det för personen är ju död så fortsätter dom .Jag tycker att alla dom hänger ut är fel att hänga ut .
Finns det ingen rättssäkerhet då det gäller intigritet .
Det spelar ingen roll om det är skäligt det är ändå förtal .blev irriterad på ett klipp på tv4 där nån sa att man f å r göra det om det är skäligt .
Snart hängs väl alla ut lagen verkar urholkad .det finns lagstöd för att anmäla dom .det där skäliga kan man inte hitta nånstans i lagen stöd för .
Citera
2026-01-19, 17:26
Medlem
Citat:

Det stämmer att offren måste göra en anmälan. Det är redan flertalet offer som har anmält, JK har dock valt att inte åtala.
Det är inte orimligt att anta att om det blir fällande dom så kommer det leda till fler anmälningar.
Och skulle JK besluta att åtala i något av de fall som har anmälts lär definitivt fler anmäla.
Citera
2026-01-19, 17:31
Medlem
Vilket nummer har gäddan som stämt dumpen?
Citera
2026-01-19, 17:32
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vemvik
342
Citera
2026-01-19, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det stämmer att offren måste göra en anmälan. Det är redan flertalet offer som har anmält, JK har dock valt att inte åtala.
Det är inte orimligt att anta att om det blir fällande dom så kommer det leda till fler anmälningar.
Och skulle JK besluta att åtala i något av de fall som har anmälts lär definitivt fler anmäla.

Jag är med vad var det som var speciellt med det här fallet som gjorde att det gick till åtal?

Citat:
Ursprungligen postat av Vemvik

342 googlar du dumpen gädda IT-forensiker hittar du det.
Citera
2026-01-19, 17:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Tur dom har trogna swishare. Såg detta på aftonbladet, "’Dumpen’ vägrar svara på frågor"

Ja vilken cirkus.. och det har bara börjat. Blir dom fällda har vi en svallvåg med konsekvenser också. Men en sak i taget.
Här kan man se klippet
https://tv.aftonbladet.se/video/394962/pedofiljaegarna-infoer-raetta-kan-faellas-foer-grovt-foertal
Citera
2026-01-19, 17:36
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Jag är med vad var det som var speciellt med det här fallet som gjorde att det gick till åtal?

För att målsägande själv väcker frågan - inte JK. Även det jag har för mig JK har sagt, om ett enskilt åtal leder till fällande dom, så kan JK tänka om kring frågan, då har Sara betydligt större problem.
Senast redigerad av rallykalle69 2026-01-19 kl. 17:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in