2024-04-04, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adlibitumadacta
Jag vet inte riktigt om jag hänger med, anledningen till att Facebook inte kan få utgivningsbevis är för att inläggen inte modereras. Dumpen styr ju helt sitt innehåll på sin webbsida och behöver inte modereras. Eller missförstår jag dig?

Kolla länken nedan.

Som jag tolkar det har Dumpen utgivningsbevis för sin hemsida. Men det omfattar uppenbarligen inte deras Facebookverksamhet eftersom Facebooksidor inte kan få ub.

Om det stämmer skulle det KUNNA betyda att Sjöberg & Nilsson borde kunna fällas för bland annat hundratals fall av förtal samt kanske till och med Vållande till annans död. Men som sagt, jag är lekman och långt ifrån säker.

https://mediemyndigheten.se/ansokan-och-registrering/medier-pa-natet/
Citera
2024-04-04, 22:26
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Det kan diskuteras om förmildrande omständigheter i rätten ifall det finns en dom som visar att någon är dömd för det som är missaktningen.
Men i detta fall så har inget brott begåtts och det finns inget förmildrande alls för Dumpen att åberopa. Så endast en fällande dom kan tänkas utfalla, då jag lusläst lagar och tidigare fall.

Edit, varför advokatfirman bakom stämningen stängt ner sin hemsida?
Hot, överbelastning eller vad, det kan man undra men i annan tråd då det blir OT.

Så mannen hade inte bestämt träff med någon?
Citera
2024-04-04, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Kolla länken nedan.

Som jag tolkar det har Dumpen utgivningsbevis för sin hemsida. Men det omfattar uppenbarligen inte deras Facebookverksamhet eftersom Facebooksidor inte kan få ub.

Om det stämmer skulle det KUNNA betyda att Sjöberg & Nilsson borde kunna fällas för bland annat hundratals fall av förtal samt kanske till och med Vållande till annans död. Men som sagt, jag är lekman och långt ifrån säker.

Ja det är riktigt att de skyddas av utgivningsbevis för hemsidan, men inte Facebook. Öppna sidor för användarkommentarer eller som bygger på att vem som helst kan bidra till innehållet kan som du säger inte få UB.

Det är bara Sara som kan bli ansvarig eftersom hon är ansvarig utgivare för hemsidan och hemsidan har UB. Det är samma som vilken tidning som helst, det är bara ansvarig utgivare som bär ansvaret och inte enskilda journalister. Möjligen kan Patrik förtalat i andra sammanhang.

Vållande till annan död har jag svårt att se.
Citera
2024-04-04, 22:46
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Kolla länken nedan.

Om detta stämmer låter det lite konstigt att ingen tänkt på detta innan?
Citera
2024-04-04, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BD0920
Det känns ganska solklart att de kommer bli fällda för förtal i något avseende. Det är ju trots allt vad hela deras verksamhet går ut på... och förtal kan man bli dömd för även om det man sprider är sant.

Som jag förstår det skiljer man på åsikter och uppgifter. Man kan bara dömas för förtal när det gäller uppgifter, och även om en uppgift är sann.

Men, här är det ju inte så att Dumpen har skrivit artikel om person X där det påstås saker. Utan det är gäddan själv som har grävt sin egen grop genom sina egna chattloggar och bilder. Dumpen publicerar ju bara vad gäddan själv har skrivit och skickat till vad han trodde var ett barn.

Det kan ju inte vara samma sak om Expressen skulle publicera en dick-pick på Patrik S efter att ha hackat hans telefon eller liknande.
Citera
2024-04-04, 23:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Så mannen hade inte bestämt träff med någon?
Jo mannen bestämde träff med Sara eller annan vuxen medarbetare. Definitivt inget barn iaf.
Citera
2024-04-04, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adlibitumadacta
Ja det är riktigt att de skyddas av utgivningsbevis för hemsidan, men inte Facebook. Öppna sidor för användarkommentarer eller som bygger på att vem som helst kan bidra till innehållet kan som du säger inte få UB.

Det är bara Sara som kan bli ansvarig eftersom hon är ansvarig utgivare för hemsidan och hemsidan har UB. Det är samma som vilken tidning som helst, det är bara ansvarig utgivare som bär ansvaret och inte enskilda journalister. Möjligen kan Patrik förtalat i andra sammanhang.

Vållande till annan död har jag svårt att se.

På deras hemsida kan man finna att de skjutit upp uthängningar på grund av självmordsrisk. Vilket visar en på attitydförändring från Dumpen. Tidigare har de uttryckt en närmast nonchalant inställning och hävdat att de inte ansvarar för att uthängd pedofilmisstänkta tar livet av sig. Men nu har tydligen insett att man har orsakat och moraliskt kan ställas till ansvar för minst fyra självmord.

Facebookdelen saknar utbildningsbehov. Vilket betyder att de sombgjort uthöngningarna där bör kunna fällas för förtal. Det spelar ingen roll om de uthängda är pedofiler eller ej. Att på en Facebooksida att någon är pedofil samtidigt som man hänger ut vederbörande med tillräckligt med detaljer för att kunna röja identiteten bör nog kunna anses vara tillräckligt för att dömas till ansvar för att någon tar sitt liv med tanke på på de problem och den psykiska ohälsa man avsiktligt orsakat.

Många anser att de som "nappat" får skylla sig själva. Jag har som sagt inger till övers för folk som intresserar sig för barn men här diskuterar jag enbart det ansvar man bör kunna lägga både Nilsson och Sjöberg till last.
Citera
2024-04-04, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Som jag förstår det skiljer man på åsikter och uppgifter. Man kan bara dömas för förtal när det gäller uppgifter, och även om en uppgift är sann.

Men, här är det ju inte så att Dumpen har skrivit artikel om person X där det påstås saker. Utan det är gäddan själv som har grävt sin egen grop genom sina egna chattloggar och bilder. Dumpen publicerar ju bara vad gäddan själv har skrivit och skickat till vad han trodde var ett barn.

Det kan ju inte vara samma sak om Expressen skulle publicera en dick-pick på Patrik S efter att ha hackat hans telefon eller liknande.

Jag tänker att det ändå kanske går under ärekränkning? Jag är väldigt okunnig här, så jag vet absolut inte vad jag pratar om.
Absolut att gäddan har grävt sin egen grav, men han har gjort det genom att ha en, vad han trodde var, en privat konversation.
Sedan används den privata (enligt honom) konversationen för att offentligt hänga ut honom.

Dumpens syfte är ju att hänga ut honom dessutom, det är inte så att det plötsligt från ingenstans framgick att han ville ligga med barn, de lockade fram det och publicerar det för allmänheten sen. Om syftet från första början var att svartmåla personen så tänker jag att lagen tar hänsyn till det?

Personligen så halv-gillar jag dumpen, är skeptisk till deras tillvägagångssätt men deras existens har skapat mycket diskussion och fokus på ett område som folk gärna inte talade om tidigare. Förhoppningsvis leder det till förändringar inom våra officiella utredningsenheter och lagar.
Citera
2024-04-04, 23:14
Medlem
Citat:
Jag tänker att det ändå kanske går under ärekränkning? Jag är väldigt okunnig här, så jag vet absolut inte vad jag pratar om.
Absolut att gäddan har grävt sin egen grav, men han har gjort det genom att ha en, vad han trodde var, en privat konversation.
Sedan används den privata (enligt honom) konversationen för att offentligt hänga ut honom.

Dumpens syfte är ju att hänga ut honom dessutom, det är inte så att det plötsligt från ingenstans framgick att han ville ligga med barn, de lockade fram det och publicerar det för allmänheten sen. Om syftet från första början var att svartmåla personen så tänker jag att lagen tar hänsyn till det?

Personligen så halv-gillar jag dumpen, är skeptisk till deras tillvägagångssätt men deras existens har skapat mycket diskussion och fokus på ett område som folk gärna inte talade om tidigare. Förhoppningsvis leder det till förändringar inom våra officiella utredningsenheter och lagar.
Det är lite icke kartlagt område juridiskt och därför ännu mer intressant. Kommer rikta mycket uppmärksamhet på gäddan och övriga gäddor, mycket mer än Dumpens fortfarande marginaliserade publik och ETCs verklighetsfrånvända rödvinsvänster.
Citera
2024-04-04, 23:21
Medlem
Citat:

Det är i och för sig en vanlig journalistisk metod som används hela tiden.
Citera
2024-04-04, 23:25
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Jo mannen bestämde träff med Sara eller annan vuxen medarbetare. Definitivt inget barn iaf.

Han trodde väl det var ett barn han bestämt träff med? Kom han till platsen?

Vad är det då som skulle vara förtal?
Citera
2024-04-04, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Att de grundläggande rekvisiten är uppfyllda är ju uppenbart "utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning". Att hänga ut pedos med namn och bild/film räcker gott där.

Det kommer därmed juridiskt sannolikt att röra sig runt en tolkning av förtalsparagraftens "med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgifter i saken" vilket i sin tur handlar om att det skall finnas ett "allmänt intresse" (alltså en allmän nytta, inte att folk är intresserade). Tröskeln för vad man får tåla är högre om man är en offentlig person men här är det väl alltid fråga om i princip helt okända privatpersoner.

Antar att hon kommer att argumentera för att det finns en allmän nytta i att varna folk för pedofiler. Han kommer att argumentera att det i sig inte räcker för att det skall anses vara försvarligt. Sannolikt även att risken är stor för att oskyldiga hängs ut och lider skada när det inte finns någon dom.

Hoppas personligen att hon frias.

Jag tror Dumpen blir fällda. Det är solklart förtal. I de här fallen så har ju Dumpen själva provocerat fram situationerna, det har dessutom de facto inte begåtts några brott av de som Dumpen hängt ut, då det inte är olagligt att sexchatta med en vuxen som utger sig för att vara barn.
Så att hänga ut dessa personer som pedofiler och därmed peka ut dem som brottsliga (utan att de faktiskt begått några sexualbrott mot barn) borde vara solklart förtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in