2024-05-16, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det tycks vara fallet, tack för rättelse.

Hur kommer rättsväsendet åt ansvariga för Dumpen om de håller sig undan, blir de efterlysta och kan gripas an polis om de påträffas, kanske även gripas av alla och envar misstänkta för brott med fängelse på straffskalan?

Nej hon(det är enbart Sara som är stämd/åtalad) blir inte efterlyst och kan inte gripas av envar.
Däremot kommer hon sökas av polis för delgivning i hem och arbetsplats och man kan även komma att söka henne hos familj.
Citera
2024-05-16, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Juridiken är tydlig när den förbjuder sexköp och att ha sex med underåriga också, ändå är det något du förespråkar. Knark använder du också så sitta här och kalla Sara för hycklare funkar inte riktigt.

Kanske väljer delgivarna att inte hitta Sara fram till den 6:e juni.

Det är 2års preskriptionstid för enskilt åtal, inte 6 månader som det är för allmänt åtal.
Citera
2024-05-17, 08:40
Medlem
FetFulNegresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
Tittade just på den här igen, står det något matnyttigt på sidan 2 som du inte laddade upp?
Nej.
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur kommer rättsväsendet åt ansvariga för Dumpen om de håller sig undan, blir de efterlysta och kan gripas an polis om de påträffas, kanske även gripas av alla och envar misstänkta för brott med fängelse på straffskalan?
Ett första steg brukar ofta börja med stämningsman. Domstolen skickar då ärendet till polisens delgivningscentral där en stämningsman då ska finna och delge den åtalade. Stämningsmannen kollar tex arbetsplats och hemmet. En stämningsman har egentligen inga större befogenheter men får faktiskt gå in på folks arbetsplatser för att finna dem, däremot inte gå in i någons hem.

Redan i första steget kan den åtalade efterlysas men det sker vanligare som ett andra steg. Andra steget innebär i praktiken att polisen sätter en anteckning på henne i ett register och om hon påträffas och kontrolleras av polis eller tex tull så ser man till att hon delges vid ett sådant tillfälle. Hon kan inte bli "gripen" utan som mest kvarhållen till dess att delgivning skett, vilket oftast sker inom högst en timme, är det polisen som påträffat henne går det oftast på 10-15 minuter.

Sista steget är att domstolen häktar den åtalade i dennes utevaro. Det är ovanligt och sker vad jag vet aldrig för den här sortens brott, rent teoretiskt kanske det låter sig göras, jag vet inte.

De här stegen som jag skrev om ovan är domstolen fri att förhålla sig till, de måste inte gå i den i den ordningen som redovisats, om de tex vet att någon avsiktligt håller sig undan så kan de gå direkt på steg två eller tre, beroende på brottets allvarlighetsgrad.

I Saras fall så har de nu börjat med att begära in information från olika myndigheter, detta för att ge en stämningsman gott underlag för att hitta henne. De myndigheter som får begäran måste ge detta till domstolen. Därefter kommer domstolen uppdra till stämningsman, domstolen måste inte anlita polisens stämningsmän men det är vanligast att man gör det, det finns alltså företag som sysslar med delgivningar. De har auktorisation (tillstånd) att göra det.
Citera
2024-05-17, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulNegress
Nej.

Ett första steg brukar ofta börja med stämningsman. Domstolen skickar då ärendet till polisens delgivningscentral där en stämningsman då ska finna och delge den åtalade. Stämningsmannen kollar tex arbetsplats och hemmet. En stämningsman har egentligen inga större befogenheter men får faktiskt gå in på folks arbetsplatser för att finna dem, däremot inte gå in i någons hem.

Redan i första steget kan den åtalade efterlysas men det sker vanligare som ett andra steg. Andra steget innebär i praktiken att polisen sätter en anteckning på henne i ett register och om hon påträffas och kontrolleras av polis eller tex tull så ser man till att hon delges vid ett sådant tillfälle. Hon kan inte bli "gripen" utan som mest kvarhållen till dess att delgivning skett, vilket oftast sker inom högst en timme, är det polisen som påträffat henne går det oftast på 10-15 minuter.

Sista steget är att domstolen häktar den åtalade i dennes utevaro. Det är ovanligt och sker vad jag vet aldrig för den här sortens brott, rent teoretiskt kanske det låter sig göras, jag vet inte.

De här stegen som jag skrev om ovan är domstolen fri att förhålla sig till, de måste inte gå i den i den ordningen som redovisats, om de tex vet att någon avsiktligt håller sig undan så kan de gå direkt på steg två eller tre, beroende på brottets allvarlighetsgrad.

I Saras fall så har de nu börjat med att begära in information från olika myndigheter, detta för att ge en stämningsman gott underlag för att hitta henne. De myndigheter som får begäran måste ge detta till domstolen. Därefter kommer domstolen uppdra till stämningsman, domstolen måste inte anlita polisens stämningsmän men det är vanligast att man gör det, det finns alltså företag som sysslar med delgivningar. De har auktorisation (tillstånd) att göra det.
Hur vet man att hon inte blivit/har blivit delgiven?
Citera
2024-05-17, 21:40
Medlem
FetFulNegresss avatar
Citat:
Hur vet man att hon inte blivit/har blivit delgiven?
Genom att fråga tingsrätten.
Citera
2024-05-17, 22:51
Medlem
Citat:
Genom att fråga tingsrätten.
Jo jag förstår att någon gjort det någon gång, men har ni koll på henne dagligen eller?
Ringer du ipp varje morgon kl. 10:00 och ba "Tjena Tingis är Sara delgiven än"?
Citera
2024-05-17, 23:54
Medlem
FetFulNegresss avatar
Citat:
Jo jag förstår att någon gjort det någon gång, men har ni koll på henne dagligen eller?
Ringer du ipp varje morgon kl. 10:00 och ba "Tjena Tingis är Sara delgiven än"?
Jag har inte ringt i alla fall. Men man får anta andra gjort det när de postat om att hon inte är delgiven.
Citera
2024-05-18, 12:00
Medlem
Citat:
Jag har inte ringt i alla fall. Men man får anta andra gjort det när de postat om att hon inte är delgiven.
Ja man skulle tro det. Någon har helt klart kollat upp det, men det är ett bra tag sen nu, kanske är hon faktiskt delgiven, men du vet, här vill vissa hellre måla en bild än kolla fakta.
Citera
2024-05-18, 20:14
Medlem
Dumpen-Kenneths avatar
Citat:
Ja man skulle tro det. Någon har helt klart kollat upp det, men det är ett bra tag sen nu, kanske är hon faktiskt delgiven, men du vet, här vill vissa hellre måla en bild än kolla fakta.

Aktbilagan där det framgick att de söker Sara var från 13/5. Framöver kan man begära ut dagboksbladet för målet, det brukar framgå där om tilltalad är delgiven.
Citera
2024-05-20, 15:09
Medlem
RinghalsBrinners avatar
SN har bekräftat delgivning, begärt och fått offentlig försvarare.
Citera
2024-05-20, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RinghalsBrinner
SN har bekräftat delgivning, begärt och fått offentlig försvarare.
Inget om huruvida det var självmant eller om de letade upp henne?
Citera
2024-05-20, 17:58
Medlem
RinghalsBrinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Inget om huruvida det var självmant eller om de letade upp henne?
Självmant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in