2006-08-12, 11:07
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Ett annat exempel är "skivat" smörgåspålägg som t.ex. skinka. Det är inte alls skivat. Det är en sörja av vatten, fett och grisdelar som inte skulle göra sig så bra om de visades upp i charkdisken, som pressas samman till det som ser ut som skivor.
Princip all dagens skinka är pressad. Äkta ickepressad skinka är ju som julskinkan. Den faller sönder lätt osv.

Pölsa var i alla fall förut resterna från när dom rengjorde köttkvarnarna. Pölsa är allså en blandning av allt skit.
Citera
2006-08-12, 11:24
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Pölsa var i alla fall förut resterna från när dom rengjorde köttkvarnarna. Pölsa är allså en blandning av allt skit.

Indeed. En annan slutstation för köttavfall som skrapats upp från golvet, härsket kött, och grishud med borst kvar är hotdogtillverkningen.

Vad jag mer sett under min tid på ett av rikets större slakterier:

Sommarjobbare som tryckt snus i blodpuddingssmeten.

Anställda som tappat blodpudding/kött/korv på golvet för att sedan ta upp det och stoppa tillbaka det i produktionen.

Förkylda som på grund av karensdagen inte ansett sig ha råd att vara hemma, och därför stod och hostade och droppade snor över opackade charkuteriprodukter.

Backar med kött som fått stå tills de luktat död grävling och sedan paketeras och skickat iväg till butik. Tänk på det nästa gång ni handlar kött. Det står inte när det är styckat, bara när det är packat.

Ska väl tillägga att jag inte äter korv eller blodpudding överhuvudtaget längre, trots att detta var över tio år sedan.
Citera
2006-08-12, 11:38
Medlem
roccosiffredis avatar
Jag jobbade för ett par år sen på en av Stockholms anrikaste delikatessbutiker. Där var hygienen i många fall undermålig, mina arbetskamrater struntade helt och hållet i allt som hade med det att göra.
Jag kommer särskilt ihåg vid ett tillfälle, då kökschefen pissade i en golvbrunn i köket för att han var för slö/stressad för att gå på toaletten.
Råttorna som huserade i lokalerna var stora som katter, och det fullkomligt svämmade över av dem. Men maten var god!
Citera
2006-08-12, 11:49
Medlem
skinner5000s avatar
Vet en som jobbade på en stor livsmedelsfabrik i Sverige han råkade tappa i en av sina öronproppar i "smetkaret". Detta blev sedan bröddeg.
Citera
2006-08-12, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tortoriello
Vad jag DÄREMOT skulle vilja demonstrera för, det är att ingen enskild person har rätt att på EGEN GÅRD föda upp OCH slakta sina egna djur= göra sig sin egen mat. DÄR är det fel..
Det får man visst. Däremot får man inte sälja köttet. I så fall ska det veterinärbesiktigast plus en massa andra regler om hanteringen. Det finns många små gårdsbutiker som säljer kött.
Citera
2006-08-12, 11:54
Medlem
skinner5000s avatar
Samma person som tappade i öronproppen gick till jobbet almänt sjuk en dag. Enligt egen utsago så råkade han hosta så att det kom lite snor i en degsmet. En tjej han jobbade med tappade ner flertalet hårstrån i en annan semt.
Citera
2006-08-12, 13:32
Medlem
Tjohildas avatar
Har själv bara erfarenheter av sommarjobb i större brödfabrik. Faaaan vad med råttor där sprang! Och en natt hittades fågeldelar i degen, då slängde de faktiskt hela nattens produktion.

Sen skulle jag aldrig köpa bröd i lösvikt, för de som packar det brödet lyfter samtidigt på skitiga brödbackar som ibland stått utanför på lastkajen. De är helt svarta om händerna när de räknar ner lösfrallor till olika beställningar...
Citera
2006-08-12, 14:46
Medlem
100%karlssons avatar
har jobbat på ett bageri en period förut och de flesta anställda där brydde sig inte om att tvätta händerna efter att dom varit på toa eller lagt in en prilla...sen så diskades aldrig skålen där vi hade knäckta ägg till att pensla bullar etc. och den var rejält ofräch! sen så tror jag att det fanns ganska så mycet mjölbaggar där eftersom det ofta låg mjöl kvar på borden efter stängning. Också var det inge tal om att slänge det som hamnat på golvet!
Citera
2006-08-12, 15:04
Medlem
pentrys avatar
Fjollerier. Så länge jag inte blir dålig samt att det smakar gott struntar jag i tillverkningsprocessen.
Citera
2006-08-12, 15:09
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
Fjollerier. Så länge jag inte blir dålig samt att det smakar gott struntar jag i tillverkningsprocessen.
Jag håller faktiskt med. Jag käkar korv, pölsa, ostfrallor och allt annat gott. Jag blir inte sjuk så vad spelar det egentligen för roll. Även om det kan vara lite snuskigt så är jag inte så känslig.
Citera
2006-08-13, 01:38
Medlem
wääuus avatar
http://www.ispub.com/ostia/index.php...vol2n1/soy.xml
Länk från denna tråden: http://www.flashback.org/showthread...ight=energigel
Citera
2006-08-13, 04:03
Medlem
Psyko Dads avatar
Jobbade på Pripps & äcklas av "rengörningen" av återvinnings flaskor. fy fan vad mkt äckel det är i dom. Ger inte mkt för deras tvätt av dessa. Dricker heller aldrig deras öl då jag vet att ngr som skötte ölen brukade pissa i faten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in