• 2
  • 3
2006-08-13, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Sen kan man fråga sig varför befintliga tråden inte dög. Varför måste vi ha en ny tråd i ämnet?

Japp. Nu har vi tre trådar:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=331433

http://www.flashback.org/showthread.php?t=165298
Citera
2006-08-13, 04:16
Medlem
Ork ar inte läsa hela tråden..Men jag köper Ramlösa i 99 fall av hundra..Loka kör ju med "Hårda flaskor"..Äckligt..
Citera
2006-08-13, 05:34
Medlem
Realizts avatar
Jag levde nästan två år i ett u-land, och jag var ingen "biståndsarbetare" som fick hotellrum, stadsjeep och sånt. Min mat köptes på marklnaderna på gatan. Kycklignar som ibland kom hem levande och slaktades i köket. Ibland fick man åka runt och leta efter nån kristen familj som sålde grisar som slaktades då och där när köpet var gjort. Fisk hämtade man i nån näraliggande fiskehamn där allt från haj till val fanns att köpa. Dock var de vanligate fiskarna också de godaste. Grillad fisk är ju exklusivt för en svensk, så det blev mest det.

Två gånger på nära två år hade jag magproblem. Det är ungefär som vanligt. Och hygien vet dessa mathanterare inte vad det är. Och då har jag inte ens nämnt grönsaker och frukter! Men det funkar alldeles utmärkt. För att det är råvaror direkt fångade i naturen för några timmer eller nåt dygn sedan. Deras skinn eller skal sköljs sen av och därmed är hygienen avklarad. Det handlar aldrig om att pressa samman lågkvalitetdelar till nån slags lyxsmörgåspålägg.

Chockerande är ju att priserna på mat i u-länder är så väldigt mycket lägre än vad de är i Sverige. Och då borde man dessutom mest jämföra med priset på "ekologiskt producerat". Och tittar man sen på näringsvärdet så inser man att en naturlig mager kyckling faktiskt är mer värd per kilo än vad en fryst vattenfullsprutad bårkyckling är. I Afrika går faktiskt kycklingarna fritt på gatorna. I Sverige betyder väl "frigående" bara att de har ytterligare en kvadratmeter att röra sig på inom buren...
Citera
2006-08-13, 12:42
Medlem
Herakleitoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Backar med kött som fått stå tills de luktat död grävling och sedan paketeras och skickat iväg till butik. Tänk på det nästa gång ni handlar kött. Det står inte när det är styckat, bara när det är packat.

Om denna metod tillämpades regelbundet, borde inte vi alla dra på oss våldsamma matförgiftningar titt som tätt i så fall? Borde inte köttet fortfarande lukta i affären?

Jag tvivlar inte på att det ibland går till så här men tråden får det att låta som att det mer är regel än undantag vilket jag har svårt att tro.
Citera
2006-08-13, 12:52
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleitos
Om denna metod tillämpades regelbundet, borde inte vi alla dra på oss våldsamma matförgiftningar titt som tätt i så fall? Borde inte köttet fortfarande lukta i affären?

Jag tvivlar inte på att det ibland går till så här men tråden får det att låta som att det mer är regel än undantag vilket jag har svårt att tro.

Självklart så är det mer undantag än regel, men det gör det väl inte mindre äckligt? Under den tid jag jobbade där så hände det vid ett flertal tillfällen. Oftast så var det sommarjobbare som helt sonika kastade bort det översta, mest stinkande, lagret kött och packade resten. Att backar fick stå i veckor innan det packades hände ofta, även om inte köttet börjat lukta så såg det blekt och obehagligt ut.

Nu är det väl så att kött ska stå och möra till sig ett tag innan det packas, men någon jävla måtta får det vara.
Citera
2006-08-13, 18:38
Medlem
Litet gult djurs avatar
Nästan alla har magproblem, det är så vanligt att de flesta tror att de är normala i magen när de egentligen mår dåligt.

Mår man bra luktar fisar och avföring knappt något alls, och skiten har en sådan konsistens att man inte nödvändigtvis skulle behöva torka sig.

Folks okunskap om hygien och äcklande i matindustrin är helst säkert den största orsaken till eländet.
Citera
2006-08-13, 19:28
Medlem
Herakleitoss avatar
Citat:
Självklart så är det mer undantag än regel, men det gör det väl inte mindre äckligt? Under den tid jag jobbade där så hände det vid ett flertal tillfällen. Oftast så var det sommarjobbare som helt sonika kastade bort det översta, mest stinkande, lagret kött och packade resten. Att backar fick stå i veckor innan det packades hände ofta, även om inte köttet börjat lukta så såg det blekt och obehagligt ut.

Nu är det väl så att kött ska stå och möra till sig ett tag innan det packas, men någon jävla måtta får det vara.

Visst är det äckligt, så in i helvete äckligt men det ligger ju lite sanning i att det man inte vet tar man heller ingen skada av. Vad som förbryllar mig mest är hur det kan tillåtas av företaget, att orsaka någon form av magsjukeepidemi måste ju mer eller mindre innebära omedelbar konkurs för ett slakteri. Förutsatt att det kan spåras tillbaks till källan men det lär ju inte vara några problem att ordna.
Citera
2006-08-14, 02:02
Medlem
Citat:

Jag äter inget nötkött som inte fått hänga i minst 21dagar. Gris och lamm behöver dock inte hängas på det viset.
Citera
2006-09-11, 00:20
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Sen skulle jag aldrig köpa bröd i lösvikt, för de som packar det brödet lyfter samtidigt på skitiga brödbackar som ibland stått utanför på lastkajen. De är helt svarta om händerna när de räknar ner lösfrallor till olika beställningar...

Om man köper bröd som bakas i butiken så är det ju inte på detta viset.

Brödet går ju från ugnen till brödhyllan med butiksbakat.

En förflyttning med några meter.
Citera
2006-09-11, 11:18
Medlem
Frantics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Om man köper bröd som bakas i butiken så är det ju inte på detta viset.

Brödet går ju från ugnen till brödhyllan med butiksbakat.

En förflyttning med några meter.
Bara det att inga butiker idag sätter sin egen deg och låter jäsa. Man köper alltså "bake off" = halvfabrikat, färdigjästa baguetter och wienerbröd som man bara gräddar. Jag jobbade på ICA vid Karlaplan och där var flera av baguetterna mögliga i kylrummet, men vi gräddade dem i alla fall. Om du vill ha riktigt bakat bröd som "bakas i butiken" får du gå till ett riktigt bageri. Jag v et också att när SCAN-paketen med köttbullar och korv gick ut så öppnades de och varorna lades över i butikens egna frigolit-tråg och daterades om. Detta är alltså inte rykten som en kompis mammas pojkvän har berättat utan detta har jag sett med egna ögon.
Citera
2006-09-11, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Det äckligaste som jag har hört är att när upphängda kor skärs upp för att blodet ska flyta ut och användas till blodpudding, så rinner ofta avföringen från tarmarna ut också och blandas med blodet...

Vilket påhitt. Man använder inte koblod till blodpuddning, man använder grisblod som sugs ut med en trokarkniv (en slags rörformad kniv kopplad till en sugutrustning). Blodet sugs ut på detta sätt vid avlivningstillfället.
Citera
2006-09-11, 11:47
Medlem
Frantics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTek
Vilket påhitt. Man använder inte koblod till blodpuddning, man använder grisblod som sugs ut med en trokarkniv (en slags rörformad kniv kopplad till en sugutrustning). Blodet sugs ut på detta sätt vid avlivningstillfället.
Det är väldigt mycket Råttan-i-pizzan i den här tråden.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in