2024-04-03, 18:17
Medlem
deepss avatar
Hej gott folkens,

Jag har en simpel fråga. Kan man äta för mycket hallon? Som det är nu snittar jag ca 500-600g frysta hallon om dagen som jag äter ihop meb turkisk yogurth.

Mål väl deeps
Citera
2024-04-03, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deeps
Hej gott folkens,

Jag har en simpel fråga. Kan man äta för mycket hallon? Som det är nu snittar jag ca 500-600g frysta hallon om dagen som jag äter ihop meb turkisk yogurth.

Mål väl deeps

Det tvivlar jag på.
Men för sakens skull kanske du borde växla mellan hallon,blåbär,mango,körsbär?
Oavsett så är det helt okej.
Citera
2024-04-03, 20:13
Medlem
Sladdarens avatar
Äter mest blåbär och inte mått dåligt av det iaf.. självplockat i den goa sommarvärmen utan t-shirt
Sen rensar man dom mitt i stekande solen

Bara googlat fram, så har inga egna erfarenheter så av att äta enormt med hallon

Hallon är rik på näringsämnen och har många fördelar för människokroppen. Du kan ofta äta hallon.Men du kan inte äta för mycket hallon, eftersom hallon innehåller rik fiber, vilket har effekten att främja matsmältningen. Om du äter för mycket hallon kan det orsaka diarré.

Du kan alltså äta massor av hallon utan att få i dig särskilt många kalorier. Och eftersom smaken är härligt söt kan de små röda godsakerna vara substitut för godis. Utöver vatten innehåller hallon mycket kostfibrer, som bidrar till en bra mättnadskänsla. Kostfibrer är dessutom bra för dina tarmbakterier

Men... hehe

Citera
2024-04-03, 20:48
Moderator
manamanahs avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
2024-04-03, 20:54
Medlem
Orre4444s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Äter mest blåbär och inte mått dåligt av det iaf.. självplockat i den goa sommarvärmen utan t-shirt
Sen rensar man dom mitt i stekande solen

Bara googlat fram, så har inga egna erfarenheter så av att äta enormt med hallon

Hallon är rik på näringsämnen och har många fördelar för människokroppen. Du kan ofta äta hallon.Men du kan inte äta för mycket hallon, eftersom hallon innehåller rik fiber, vilket har effekten att främja matsmältningen. Om du äter för mycket hallon kan det orsaka diarré.

Du kan alltså äta massor av hallon utan att få i dig särskilt många kalorier. Och eftersom smaken är härligt söt kan de små röda godsakerna vara substitut för godis. Utöver vatten innehåller hallon mycket kostfibrer, som bidrar till en bra mättnadskänsla. Kostfibrer är dessutom bra för dina tarmbakterier

Men... hehe

Haha du låter som en gaygubbe på 60 år som svarar på en annons. "Utan t-shirt" haha
Citera
2024-04-03, 21:03
Medlem
Vem0ths avatar
Du kan äta för mycket fruktmängd generellt då det är liksom bara massa fibrer och socker vilket kommer göra lite ont i magen vid överkonsumtion. Frukt eller bär spelar ingen roll, kroppen vill ha lite proteiner, fett och långa kolhydrater också.
Citera
2024-04-03, 21:04
Medlem
borrizs avatar
Det har förekommit att Frysta hallon är förorenade med olika livsmedelburna virus, som vinterkräksjuka och i vissa fall hepatit..
https://www.livsmedelsverket.se/fore...-och-andra-bar
Citera
2024-04-04, 12:25
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orre4444
Haha du låter som en gaygubbe på 60 år som svarar på en annons. "Utan t-shirt" haha

Var väl mer ett uttryck att jag gillar värmen och sommaren och solen och då ska man inte ha tshirt på sig speciellt i skogen. Svenskar generellt är så rädd för allt att gå utan t-shirt när det är 18 + . Påpälsat även på sommaren. Tycker folk är så rädd att exponeras av sol så de brinner väl antagligen upp och blir röd som en tomat över hela kroppen för huden är så ovan lite sol pga tshirt modet jämt. Ersh solfaktor funkar
Senast redigerad av Sladdaren 2024-04-04 kl. 12:28.
Citera
2024-04-04, 12:27
Medlem
Kiddieoxos avatar
Hallon gillar kväve.
Då och då händer det att man vattnar hallon med avloppsvatten och då kan man få hepatit av frysta hallon.
Citera
2024-04-04, 20:09
Medlem
deepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det tvivlar jag på.
Men för sakens skull kanske du borde växla mellan hallon,blåbär,mango,körsbär?
Oavsett så är det helt okej.

Ja ibland köper jag en bärmix istället med blåbär, svarta och röda vinbär, jordgubbar, hallon och möjligen något mer i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in