• 1
  • 2
2024-04-03, 07:35
Medlem
Det händer igen- det snöar och den minimala svenska beredskapen faller ihop som ett korthus. Det nya är att svenska moderate politikern tycker att det är ett egenansvar för hamnat i situationen.

Tidigare denna vintern hände en liknande händelse där människor och ambulanser fastnade i ett snöväder- utredningen efteråt visade att allt i myndigheternas planering brast.

Så- kan vi lita på Sverige vid kris? Eller är du helt ensam? Samma politiker kräver att du skall ställa upp och vara beredd för att dö för ditt land, men vad gör de för dig- förutom att peka ut ditt egenansvar?

Är det vi nu ser ett svensk sammanbrott?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...et-eget-ansvar
2024-04-03, 07:38
Medlem
Nu är jag mycket gammal. Men när jag var ung så förstod vi att om det snöar så blir det halt på vägarna.
Man kan inte lasta politiker för allt som sker.
2024-04-03, 07:39
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Det händer igen- det snöar och den minimala svenska beredskapen faller ihop som ett korthus. Det nya är att svenska moderate politikern tycker att det är ett egenansvar för hamnat i situationen.

Tidigare denna vintern hände en liknande händelse där människor och ambulanser fastnade i ett snöväder- utredningen efteråt visade att allt i myndigheternas planering brast.

Så- kan vi lita på Sverige vid kris? Eller är du helt ensam? Samma politiker kräver att du skall ställa upp och vara beredd för att dö för ditt land, men vad gör de för dig- förutom att peka ut ditt egenansvar?

Oftast är det lastbilarna som inte har med sig kedjor att lägga på drivhjulen, blir de minsta stopp så gör värmen från hjulen att de sjunker ner och *host *host står still. konstigt va. Nä, inte för någon endaste Svensk.
2024-04-03, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Nu är jag mycket gammal. Men när jag var ung så förstod vi att om det snöar så blir det halt på vägarna.
Jag förundras liksom du av den hjälplöshet som människor visar idag. Det är alltid någon annans fel att jag inte är förutseende. Vi som varit med några år vi vet att ibland snöar det, ibland snöar det mycket, ibland snöar det fast det är vår. Då blir det svårt att köra om man har sommardäck. Vi vet också att man ska ha en lite spade med i bilen. Ack ja, vad gjorde vi för fel när vi fostrade våra unga.
2024-04-03, 07:55
Citat:

Lagen om vinterdäck borde sträcka sig till 30e April, även efter 30e April kan det råda vinterväglag.

Jag fattar inte vem som bestämt datumet 15e April och att det gäller hela Sverige.
2024-04-03, 08:01
Medlem
Citat:

Samtidigt som man kan förvänta sig att räddningstjänstens planering skall hålla. Därmed inte sagt att de måste planera för att kunna klara varje situation utan man kan mycket väl acceptera att vissa scenarier kan ha varit för omfattande för att man skall ha planerat för att klara den. I fallet med stökaoset i skåne för en tid sedan kan man nog säga att planeringen var undermålig - kapacitet för att klara av det bättre fanns, men samordningen saknades.

Med det sagt så är det lite märkligt att invända mot ministerns utalande egentligen. Vem annars skall man lägga ansvaret på för att situationen uppstod till att börja med? Vem var det som körde och fastnade i snön? Något slags ansvar tycker jag man kan förvänta sig att den enskilde tar. Det håller ju inte att alla springer omkring som naiva 5-åringar och förväntar sig att någon vuxen skall komma och ta ansvar för att det skiter sig.

Dessutom skall man notera att ministern pratade om bilister som kör med sommardäck i vinterväglag. Det vill säga befarad situation där bilisten ju inte ens bemödat sig med att rusta sig för strapatsen som han skall ge sig ut på.
2024-04-03, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Lagen om vinterdäck borde sträcka sig till 30e April, även efter 30e April kan det råda vinterväglag.

Jag fattar inte vem som bestämt datumet 15e April och att det gäller hela Sverige.

Frågan är om man borde sätta ett datum egentligen? Lagen säger förenklat att man är skyldig att ha för vägförhållandena lämpliga däck på bilen 1/12-31/3, resten av året är det fritt fram att ha olämpliga däck.

Men det är klart att polisen kanske slipper lite tjafs vid vägkanten om man gör lagen lite fyrkantig, och slippa tjafs är ju viktigare än trafiksäkerheten...
2024-04-03, 08:42
Medlem
S.O.Stolps avatar
Liknande frågeställning. Klart man har eget ansvar!

(FB) Trafikkaos men skyll dig själv om du bytt till sommardäck säger Minister Oskar Bolin
2024-04-03, 08:47
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:

Nej, vi kan inte lita på Sverige. Vi måste kunna lita på att den svenska befolkningen kan tänka och ta ansvar själva, en förmåga som tyvärr håller på att gå förlorad.

För övrigt finns det redan en tråd i denna forumdel:
(FB) Stopp i trafiken i delar av Götaland pga snöfall (april 2024)
2024-04-03, 09:09
Medlem
Citat:

och är du såpass gammal så visste du att det på din tid fanns hjälp att få. Hur fan kan det bli ditt ansvar om 10 långtradare fastnar framför dig i trafiken coh du blir ståendes 15 timmar? Skall du ut med din snöskyffel coh skotta bort snön x antal mil på motorvägen så dessa polskregisterade långtradare med slitna sommardäck och nu berusade chaufför kan köra vidare?

Det är att inse, vid en samhällskris så är tanken att samhället skall ställa upp, speciellt i ett land med värlens högsta skatter. På din tid så var det exakt så, så kom fan inte och snacka nu
2024-04-03, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Liknande frågeställning. Klart man har eget ansvar!

(FB) Trafikkaos men skyll dig själv om du bytt till sommardäck säger Minister Oskar Bolin

berätta om det egna ansvaret- hur i helvete kan det bli din sak bli ditt ansvar om långtradare blockerar trafiken och du fastnar? Är det då du skall förfrysa i din jävla elbil när du sitter ohc tittar matlagningsprogram i din mobil?
2024-04-03, 09:11
Medlem
Citat:

Man får nog räkna med att det är likadant med allt i Sverige, så fort det händer något så faller allt ihop. Tågen fungerar ju inte heller vid snö.

Pengarna som skulle behövas för allt detta ska fungera går till allt annat.

Svensken är helt ensam om något utöver det vanliga inträffar.
Man minns ju dom svåra skogsbränderna också för ett antal år sedan som inte sverige klarade av.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in