2024-04-02, 15:54
Medlem
Söker lite hjälp med att uppdatera min uppsättning med stekpannor då jag i dagsläget har huvudsakligen billigare halvdana saker medan jag letade.

Jag gillar att laga mat så vill investera i bra saker, så priset spelar ingen roll, eller självklart är billigare alltid bättre men prioriterar kvalité över pris.
Storleken på pannorna bör vara större då jag bor själv för närvarande men lagar ofta stora omgångar för matlådor. Så family-size.
Induktionshäll.

Mina tanke är följande grund:
- Gjutjärnspanna, Denna har jag redan, klassisk Skeppshult 28. Använder huvudsaklig för kött och gryt-igare mat.
- "non-stick", här behöver jag mest hjälp och förslag, verkar svårt att hitta en bra non-stick av dom klassiska keramik eller teflon alternativen som håller i mer än något år? hört mycket om Scanpan CTX men folk verkar lyckas paja dom lite väl lätt för det priset. Är kolstål ett bra alternativ?
tanken här är att det ska vara lätt att steka ägg och pannkakor utan allt för mycket extra fet eller ris katt det bränner fast om man inte får rätt temperatur direkt och knaperstekter botten.
- "wok"-panna, har idag en billig IKEA teflon variant som fungerar sådär, lagar mycket asien-inspirerat (flickvännen är från Asien och uppskattar maten) och vill ha något bra här. ska man köpa en flatbottnat kolstål för induktionshäll? köpa en separat gasolbrännare och en äkta runtbottnad panna?

Jag kanske borde ha en grund med 4 pannor? non-stick och kolstål eller rostfritt?
Tacksam för tips och tankar!
Citera
2024-04-02, 16:03
Medlem
gyldenbollockess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av str85
- "non-stick", här behöver jag mest hjälp och förslag, verkar svårt att hitta en bra non-stick av dom klassiska keramik eller teflon alternativen som håller i mer än något år? hört mycket om Scanpan CTX men folk verkar lyckas paja dom lite väl lätt för det priset. Är kolstål ett bra alternativ?
tanken här är att det ska vara lätt att steka ägg och pannkakor utan allt för mycket extra fet eller ris katt det bränner fast om man inte får rätt temperatur direkt och knaperstekter botten.

IKEA 365 är en bra stekpanna till ett bra pris. Den är så billig att du kan köpa ny när det behövs, men den håller utan problem för daglig användning i 2-3 år om du hanterar den normalt.

https://www.hemhyra.se/tester/basta-...branner-maten/
Citera
2024-04-02, 17:07
Medlem
VoktorDodkas avatar
Kan låna tråden och fråga; är det här en prisvärd stekpanna? https://www.netonnet.se/art/hem-frit...1033398.13607/

Jamie Oliver Everyday Kitchen Frypan 28 cm Stainless Steel 349:-
Citera
2024-04-02, 17:26
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Söker lite hjälp med att uppdatera min uppsättning med stekpannor då jag i dagsläget har huvudsakligen billigare halvdana saker medan jag letade.

Jag gillar att laga mat så vill investera i bra saker, så priset spelar ingen roll, eller självklart är billigare alltid bättre men prioriterar kvalité över pris.
Storleken på pannorna bör vara större då jag bor själv för närvarande men lagar ofta stora omgångar för matlådor. Så family-size.
Induktionshäll.

- Gjutjärnspanna, Denna har jag redan, klassisk Skeppshult 28. Använder huvudsaklig för kött och gryt-igare mat.
- "wok"-panna, har idag en billig IKEA teflon variant som fungerar sådär, lagar mycket asien-inspirerat (flickvännen är från Asien och uppskattar maten) och vill ha något bra här. ska man köpa en flatbottnat kolstål för induktionshäll? köpa en separat gasolbrännare och en äkta runtbottnad panna?

Jag kanske borde ha en grund med 4 pannor? non-stick och kolstål eller rostfritt?
Har inte hört att folk pajat sina CTX-pannor, vad har de gjort då?
Jag lyckades själv med att bränna min genom att bara starta inre plattan och kontaktade då Scanpan för tips hur man räddar den. Tipset jag fick var att skrubba med scotch-brite och om inte det hjälpte så gå vidare med Svinto. Ytbeläggningen tål alltså en hel del och pannan har nu funkat ett par tre år sedan den incidenten. Diskar med grova sidan på en disksvamp efter varje användning.

Oavsett vad man har för panna så funkar det inte att steka ägg utan fett mer än när pannan är så gott som ny.
Citera
2024-04-02, 20:36
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gyldenbollockes
IKEA 365 är en bra stekpanna till ett bra pris. Den är så billig att du kan köpa ny när det behövs, men den håller utan problem för daglig användning i 2-3 år om du hanterar den normalt.

Ja, den är bra.
Tror jag ligger på 7 år på en jag använder dagligen och den duger fortfarande
Citera
2024-04-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gyldenbollockes

Tack!
Matnyttig info, ska titta närmare på den

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Har inte hört att folk pajat sina CTX-pannor, vad har de gjort då?
Jag lyckades själv med att bränna min genom att bara starta inre plattan och kontaktade då Scanpan för tips hur man räddar den. Tipset jag fick var att skrubba med scotch-brite och om inte det hjälpte så gå vidare med Svinto. Ytbeläggningen tål alltså en hel del och pannan har nu funkat ett par tre år sedan den incidenten. Diskar med grova sidan på en disksvamp efter varje användning.

Oavsett vad man har för panna så funkar det inte att steka ägg utan fett mer än när pannan är så gott som ny.

Ingen personlig erfarenhet, bara läst recensioner från folk som betalat nästan 2000kr för en pannan och sedan efter 2år upplever att den är lika sliten (trots noggrann skötsel) som en ICA panna för 250kr. Absolut så ska man ta sådana med en nypa salt, men mängden är ändock oroväckande.

Absolut i påståendet om ägg, var mer ett sätt att jag ville ha en snabb och enkel panna att steka en frukostomelett i utan problem och som lätt går att göra rent utan att buckla diskhon av en 8kg gjutjärnspanna som ska försöka försiktigt skubbas av i varmvatten efter man dränkt den i rapsolja för att lyckas steka ägget
Citera
2024-04-02, 23:17
Medlem
Sladdarens avatar
https://www.cervera.se/inspiration/g...nna-passar-dig
https://vinsmart.se/stekpannor/

Man kan tänka i termer som

* Mest glatta nonsticken som ändå tål högre temperaturer. Du ska kunna steka mjölk i princip utan att det tar färg eller fastnar och det ska va svårt att bryna nåt och det du steker ska rutcha ur stekpannan som på glidmedel fast utan fett

* En panna som ger bäst bryning och hög temp tex gjutjärn

* Ett mellanting mellan nonstick och gjutjärn

* Vanlig nonstick som inte har de superglatta egenskaperna

* mm som rostfritt stål utan beläggning för wok etc och egenskaper som inte repas eller tar skada
Citera
2024-04-02, 23:23
Medlem
Sladdarens avatar
Man bör undvika nonstick till wok om man ska va pro ;-)
Citera
2024-04-03, 21:09
Medlem
Vem0ths avatar
Det beror mer på den hårdvaran man har dvs spisen. En wok är svår att få igång ordentligt på platta ytor. Har man gasspis är wokpannan fan livsviktig att ha hemma.

Optimalt är att ha en billigare teflonpanna för att t ex steka ägg eller nudlar, en dyrare för andra rätter, en aluminium-/rostfritt stålpanna som kan typ göra allt från pastarätter till att steka kött, och en som kan hantera riktigt hög värme antingen gjutjärn eller kolstål. Det är en ordentlig skillnad på gjutjärn och kolstål då man måste få in sin egen snits i vad man föredrar där.
Citera
2024-04-06, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Det beror mer på den hårdvaran man har dvs spisen. En wok är svår att få igång ordentligt på platta ytor. Har man gasspis är wokpannan fan livsviktig att ha hemma.

Optimalt är att ha en billigare teflonpanna för att t ex steka ägg eller nudlar, en dyrare för andra rätter, en aluminium-/rostfritt stålpanna som kan typ göra allt från pastarätter till att steka kött, och en som kan hantera riktigt hög värme antingen gjutjärn eller kolstål. Det är en ordentlig skillnad på gjutjärn och kolstål då man måste få in sin egen snits i vad man föredrar där.

Tack för intressant input.

Vet du om en wokpanna med helt rund botten är så pass mycket bättre än en med flat botten att det är värt att köpa en gasbrännarr och ha vid sidan av enbart för det ändamålet? Bad jah vet får man använda 5L gastuber inne också (självklart med säkra ytor och bra ventilation).

Har faktiskt en rostfri panna också men var lite osäker på vad jah tycker om den, ha rpersoblogen inte upplevt att den fyllt så mycket funktion för mig men tror jag kanske behöver öva på att använda den rätt mer .
Citera
2024-04-06, 22:55
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Tack för intressant input.

Vet du om en wokpanna med helt rund botten är så pass mycket bättre än en med flat botten att det är värt att köpa en gasbrännarr och ha vid sidan av enbart för det ändamålet? Bad jah vet får man använda 5L gastuber inne också (självklart med säkra ytor och bra ventilation).

Har faktiskt en rostfri panna också men var lite osäker på vad jah tycker om den, ha rpersoblogen inte upplevt att den fyllt så mycket funktion för mig men tror jag kanske behöver öva på att använda den rätt mer .

Du får rätt lik stekning med aluminium-/gjutjärns-/kolstålspanna, dock så torskar man lite på den tekniken man kan får från en rundformad wokpanna

Anser personligen inte att det skulle vara värt att införskaffa en gasbrännare för att just woka mat. Gör det i så fall när du grillar mat utomhus.

Fördelen med den rostfria pannan är att den kan hantera syrliga ämnen dvs krossade tomater. Då jag föredrar att använda den för just köttfärssås då materialet ger en fin stekyta på färsen och även lite fond i botten man kan skrapa upp när man väl dumpat ned krossade tomater. Gjutjärn och kolstål mår inte särskilt bra av det. Teflon ger ingen bränd fond utan allt hamnar på just köttet och själva såsen får inte samma djupa smak.
Citera
2024-04-07, 07:15
Medlem
Citat:

Induktionshäll.

När det gäller non-stick pannor finns det ingen anledning att köpa något dyrt. CTX pannorna kostar väldigt mycket, men min upplevelse är att de inte är bättre än pannor som du köper för en fjärdedel av priset.

Nästan alla tester du hittar är dessutom antingen betalda ”tester” eller väldigt slarvigt gjorda. Senaste trenden nu är väl HexClad som Gordon Ramsay marknadsfört, primärt genom olika influencers som världens mest revolutionerande stekpanna medan de extremt fåtal icke betalda tester som utförts snarare tyder på att HexClad efter endast ett fåtal användningar är direkt värdelös.

Tidningen Råd&Rön bör du lita mer på då deras tester är obetalda och nästan alltid extremt väl genomförda. I deras test av stekpannor som gjordes 2021 blev Tefals Easy Chef utsedd till vinare. Den kostar 450kr att köpa och var vida överlägsen många andra stekpannor som i vissa fall kostade 3-5 gånger så mycket.

En sak att ha i åtanke är att även om en induktionshäll har många styrkor är den sannolikt också sämst när det kommer till värmefördelning. Det kan mycket väl skilja långt över 100C från den varmaste till den kallaste delen av stekpannan när den värms upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in