2024-04-02, 11:07
Avstängd
Comitiums avatar
Åsikter i en artikel 30/3 i SvD från ett välutbildat medelklasspar i Moskva:

”Ryssland har inte invaderat Ukraina utan vi bara försvarar ryssar som attackerats i östra Ukraina och vi måste försvara oss mot NATO som expanderar österut och omringar oss.

USA vill ta över världen och upprättar militärbaser nära oss. Vad skulle USA säga om vi gjorde likadant i Mexico vid gränsen till USA?

Vi gillade Sverige förr och IKEA men nu när Sverige har gått med i NATO är Sverige en fiende. I väst är de oförskämda mot oss ryssar och det finns en utbredd rysskräck.

Vi har det mycket bra i Ryssland nu och det är en stor skillnad mot under Jeltsin.

Det var inget valfusk. Vi hade fyra kandidater att välja på. Men varför skulle vi välja någon annan än Putin?

Vi ryssar vill ha en stark Tsar som leder landet”.

Visst påminner det ryska medelklassparets åsikter om hur tyskarna tänkte under naziregimen i Tyskland innan det började gå utför?
Citera
2024-04-02, 11:29
Medlem
Sensiseedss avatar
Dom har ju rätt den ryska diskrimineringen i europa är som störst nu. Hur hade du själv känt om alla hatade dig och mobbade dig bara för Ulf Kristerssons handlingar?
Det är ryska staten som ska bli mobbade och hatade inte den ryska befolkningen.
Citera
2024-04-02, 11:43
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sensiseeds
Dom har ju rätt den ryska diskrimineringen i europa är som störst nu. Hur hade du själv känt om alla hatade dig och mobbade dig bara för Ulf Kristerssons handlingar?

Om nu det här parets åsikter är representativa för några större grupper (det kan man ifrågasätta) är det ju en alldeles utmärkt förklaring till att ryssar i allmänhet är illa omtyckta.
Citera
2024-04-02, 11:44
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:

Individen har möjlighet att ta avstånd från Putin samt övriga regimen, det gör dom inte. Det är ju därför dom blir hatade.
Citera
2024-04-02, 11:48
Medlem
Jag läste artikeln. Den skribenten är sedan tidigare känd för ryzzvänliga artiklar och jag förstår inte varför SvD har henne kvar. Det är så genomskinligt.

Roligast tycker jag nog var att vad-han-nu-hette pratar om ryzzskräck. Som att vi skulle vara rädda för dem. Någon borde upplysa honom om att vi inte är ett dugg rädda utan vi hatar och föraktar dem. Inget annat.
Citera
2024-04-02, 11:50
Medlem
Vi är ju för mångfald. Eller hur? Visst är vi det!

Så det är väl OK att ryssar tänker så och vi tänker annorlunda (alltså: vi var vänner med ryssland tills ryssland anföll Ukraina och DÄRFÖR gick vi med i NATO, och NATO flyttar fram sina gränser mot ryssland därför att rysslands grannar försöker värja sig mot den ryska aggressionen).

Jag tycker inte det är svårt att förstå varför den ryska propagandan driver denna agenda, eller varför den vanlige ryssen tar den till sig.
Eller varför informationen i väst är annorlunda och varför vi i väst oftast tar till oss den.

Agerandet är förståeligt oavsett vilken sida man tittar på det.

----

Vanliga människor slutar tänka där. Vidare analys kräver både ansträngning och tillgång till information.
Men ovanstående är bara ett av många möjliga scenarier, och olika scenarier har olika konsekvenser.

Den tänkande människan borde analysera dessa scenarier och fundera på om man gillar konsekvenserna. För ryssarnas del innebär dagens scenarium ett större beroende av Kina (ja, man rentav blir en lydstat till Kina). Och att många unga män skickas till fronten samt att industrin ställer om från att tillfredställa konsumenternas behov till att förse militären med nödvändig utrustning.
För väst innebär det upprustning, en ekonomisk belastning, ukrainska flyktingar och en ökad osäkerhet.

Det känns inte som en win-win. Det borde finnas bättre scenarier.
Citera
2024-04-02, 12:06
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Vi är ju för mångfald. Eller hur? Visst är vi det!

Så det är väl OK att ryssar tänker så och vi tänker annorlunda (alltså: vi var vänner med ryssland tills ryssland anföll Ukraina och DÄRFÖR gick vi med i NATO, och NATO flyttar fram sina gränser mot ryssland därför att rysslands grannar försöker värja sig mot den ryska aggressionen).

Jag tycker inte det är svårt att förstå varför den ryska propagandan driver denna agenda, eller varför den vanlige ryssen tar den till sig.
Eller varför informationen i väst är annorlunda och varför vi i väst oftast tar till oss den.

Agerandet är förståeligt oavsett vilken sida man tittar på det.

----

Vanliga människor slutar tänka där. Vidare analys kräver både ansträngning och tillgång till information.
Men ovanstående är bara ett av många möjliga scenarier, och olika scenarier har olika konsekvenser.

Den tänkande människan borde analysera dessa scenarier och fundera på om man gillar konsekvenserna. För ryssarnas del innebär dagens scenarium ett större beroende av Kina (ja, man rentav blir en lydstat till Kina). Och att många unga män skickas till fronten samt att industrin ställer om från att tillfredställa konsumenternas behov till att förse militären med nödvändig utrustning.
För väst innebär det upprustning, en ekonomisk belastning, ukrainska flyktingar och en ökad osäkerhet.

Det känns inte som en win-win. Det borde finnas bättre scenarier.

Ja den vanlige ryssen tar propagandan till sig. Det är ju det som är det ruggiga.

Ryssarna säger att de startat en ”militär specialoperation” för att skydda sina egna i östra Ukraina. De har inte invaderat Ukraina utan försvarar sig bara mot attackerna i Ukraina och mot NATO:s expansion.

Tyskarna hävdade att de hade anfallits av Polen och därför måste ge svar på angreppet och började anfallet mot Polen genom att beskjuta Westernplatte i Polen.

Det polska ”anfallet” var emellertid iscensatt av SS och Reinhard Heydrich. På hans order lät SS-soldater avrätta sex fångar iklädda polska uniformer vars kroppar användes i den lögnaktiga propagandan om att Polen genomfört ett fegt och oprovocerat anfall mot Tyskland och att dessa handlingar inte kunde passera obemärkt.

Ryssland säger att de vill skydda och försvara ryssarna i östra Ukraina.
I Tyskland hade den nazistiska tyska propagandan från Joseph Goebbels propagandaministerium förberetts i förväg med fabricerade nyheter om hur tyska medborgare bosatta i Polen blivit våldtagna, kastrerade, och mördade på grund av sin härkomst.

Ryssarna säger att de har det bra nu och långt bättre än under Jeltsin. Trots diktaturen, förtrycket, censuren, den obefintliga yttrandefriheten, fängelsedomarna, de nygamla GULAG-lägren och dödandet av oppositionella genom statsmord.

Tyskarna tyckte också att de hade det bra under Hitler och långt bättre än under den tidigare depressionen. Trots avskaffandet av demokratin och införandet av diktaturen, koncentrationslägren för oppositionella, judeförföljelserna, bokbålen, kristallnatten och nedbränningen av synagogor m.m. Annars var allt jättebra tyckte de flesta som inte omfattas av sådant.

Ryssarna vill ha en ha en stark ledare i toppen som enväldig härskare.

Tyskarna hade en likadan. Och så gick det som det gick. Rakt åt helvete med Tyskland.

Så hur ska det gå för Putin och hans ”gloriösa ryska imperiebygge”?
Citera
2024-04-02, 12:24
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium

Så hur ska det gå för Putin och hans ”gloriösa ryska imperiebygge”?

Det står väl skrivet i stjärnorna, men förhoppningen är ju att kriget inte skall eskalera och att alternativa politiska krafter avbryter det krig som pågår. Får ryssen ordentligt med pisk och den ekonomisk-sociala pressen på medelklassen blir tillräckligt stor kan det ju bli så.

Väljer Putin att gå "full Hitler" kan han ju bara göra det med kärnvapen, och då går det illa för många, men mest Ryssland.
Citera
2024-04-02, 12:39
Medlem
Citat:

Det finns tre folk i Europa som tar all kritik som hat eller mobbing nämligen judar, serber och ryssar. Tre stycken folkslag som saknar all form av självkritik.

Jag personligen har konstant fått lida av beslut som fattats av svenska politiker.

Men i alla krig så är det ju oskyldiga som drabbas oavsett om de är ryssar eller ukrainare.
Citera
2024-04-02, 12:42
Medlem
Sensiseedss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Det finns tre folk i Europa som tar all kritik som hat eller mobbing nämligen judar, serber och ryssar. Tre stycken folkslag som saknar all form av självkritik.

Jag personligen har konstant fått lida av beslut som fattats av svenska politiker.

Men i alla krig så är det ju oskyldiga som drabbas oavsett om de är ryssar eller ukrainare.

Ja och du är inte unik jag har fått ta hat och blivit kallad rasist tack vare Adolf Hitler och detta har gjort mig till en rasist också. Jag föddes inte som rasist och jag umgicks med invandrare som barn men med tiden har samhället gjort mig till en ensam rasist.
Citera
2024-04-02, 12:47
Medlem
Citat:
Ja och du är inte unik jag har fått ta hat och blivit kallad rasist tack vare Adolf Hitler och detta har gjort mig till en rasist också. Jag föddes inte som rasist och jag umgicks med invandrare som barn men med tiden har samhället gjort mig till en ensam rasist.
Är din pappas tjej och hennes dotter också rasister?
Citera
2024-04-02, 12:48
Medlem
Sensiseedss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Är din pappas tjej och hennes dotter också rasister?

Vi kan prata om det i pm förstör inte denna tråden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in